Wydarzenia

Ruszają bezpośrednie połączenia Kolei Śląskich z Częstochowy do Krakowa

Uruchomienie bezpośrednich połączeń z Częstochowy do Krakowa to największa nowość w jesiennym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich. Ten wjeżdża na tory już w ostatnim dniu wakacji – w niedzielę 31 sierpnia. Razem z jesienną korektą w ofercie przewoźnika pojawią się Taryfa Krakowska Plus czy sieciowy bilet miesięczny na przewóz hulajnogi.

Z centrum Częstochowy do centrum Krakowa w nieco ponad półtorej godziny. To wynik który robi wrażenie – jest o około pół godziny krótszy niż czas, który trzeba poświęcić na podróż samochodem na tym dystansie. 

Podróż z prędkością do 160 km/h

Począwszy od niedzieli, 31 sierpnia codziennie będą go przemierzać trzy pary pociągów Kolei Śląskich, które na wybranych odcinkach osiągną prędkość 160 km/h. Pokonanie całego dystansu z Częstochowy do Krakowa Płaszowa zajmie godzinę i pięćdziesiąt minut. – Na konkurencyjny czas przejazdów ma wpływ pominięcie stacji Katowice spowodowane modernizacją katowickiego węzła kolejowego – mówi Adam Wojtowicz, wiceprezes Kolei Śląskich i już dziś zapowiada, że na nowej linii S34 od grudnia pojadą nie trzy, a cztery pary pociągów regionalnego przewoźnika. W związku z uruchomieniem połączenia Koleje Śląskie rozpoczną obsługę przystanków Dąbrowa Górnicza Południowa oraz Sosnowiec Maczki. Pociągi linii S34 otrzymały specjalne nazwy: Chrobry, Spisak oraz Biegański i z Częstochowy będą odjeżdżać o godz. 6:09, 13:12 i 18:44. Podróż powrotna ze stacji Kraków Płaszów będzie się rozpoczynać o 9:09, 16:21 i 20:48. W dni robocze trasę obsłużą czteroczłonowe Elfy 2, a w dni wolne sześcioczłonowe Elfy 1.

Taniej z Taryfą Krakowską Plus

Uruchomienie połączeń między Częstochową a Krakowem było inicjatywą samorządowców, w którą włączyły się Koleje Śląskie. – Jesteśmy wdzięczni za zaangażowanie samorządów. Wspólnie pokazaliśmy, że ta trasa ma ogromny potencjał. Teraz czas na to, aby potwierdzili to pasażerowie z Częstochowy, Zagłębia Dąbrowskiego i Krakowa mówi Adam Wojtowicz. 

Bilety na podróż w jedną stronę będą kosztować 25,00 zł, a imienne bilety miesięczne 335,00 zł. Atrakcyjne ceny to zasługa nowej Taryfy Krakowskiej Plus, która będzie dostępna od 31 sierpnia.

Hulaj pociągami Kolei Śląskich

W ostatnim dniu sierpnia w ofercie Kolei Śląskich obok Taryfy Krakowskiej Plus zadebiutuje sieciowy bilet miesięczny na przewóz hulajnogi. – Wprowadzamy ten bilet na prośbę samych podróżnych, którzy regularnie łączą jazdę pociągiem z mobilnością miejską podczas dojazdów do szkoły czy pracy. Zryczałtowana opłata wyniesie 60 zł – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich

Ornakiem do Zakopanego i dodatkowymi pociągami w Beskidy i na Jurę

W ramach kontynuacji wakacyjnej oferty weekendowej, do 28 września na trasie Częstochowa – Zakopane będzie kursował pociąg Ornak oraz dodatkowe składy, które zapewnią dojazd do beskidzkich kurortów turystycznych i na Jurę Krakowsko-Częstochowską: Równica (Katowice – Wisła Głębce), Soszów (Rybnik – Wisła Głębce), Klimczok (Wodzisław Śląski – Rajcza) i Jura (Katowice – Częstochowa). Do 28 września będzie także kursować pociąg relacji Czechowice-Dziedzice – Wisła Głębce.

Na lotnisko

W jesiennym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich zostaną utrzymane także uruchomione w czerwcu nowe linie na lotnisko: S14 Gliwice – Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko oraz S19 Gliwice – Katowice – Pyrzowice Lotnisko. Na linii S14 będzie kursowało pięć par, a na linii S19 trzy pary pociągów w dni robocze i dwie w dni wolne. 

Z Katowic do Lublińca najnowszymi Impulsami 2

Nowy rozkład jazdy to także utrudnienia wynikające z przebudowy katowickiego węzła kolejowego, którą realizuje PKP PLK. Choć prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 131 dobiegły końca, to na trasie S8 Katowice – Lubliniec w dalszym ciągu większość pociągów zakończy lub rozpocznie bieg na stacji Chorzów Batory, gdzie pasażerowie mogą się przesiąść do pociągów linii S1 Gliwice – Częstochowa oraz tramwajów i autobusów ZTM. Powodem jest ograniczona przepustowość stacji Katowice. – W efekcie zakończenia prac przez PKP PLK czas przejazdu został skrócony o 20 minut. Wprowadziliśmy także dodatkową parę pociągów  na trasie Bytom – Lubliniec w dni robocze oraz Chorzów Batory – Lubliniec w dni wolne. Znacznie krótsze będą także przesiadki w Chorzowie Batorym. Dzięki dostawom nowego taboru, wszystkie połączenia na S8 będą obsługiwane najnowszymi składami Impuls II – mówi Bartłomiej Wnuk.

Z Węgierskiej Górki do Zwardonia autobusem zamiast pociągiem

Na odcinku Węgierska Górka Zwardoń, PKP PLK wciąż modernizuje linię kolejową i na trasie kursuje zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA). W związku z dużym zainteresowaniem, którym cieszy biegnąca z Rajczy do Żywca trasa rowerowa VeloSoła, w weekendy Koleje Śląskie w dalszym ciągu będą uruchamiać VeloBUS+, czyli specjalny autobus z przyczepą rowerową, w której można bezpiecznie przewieźć aż 20 rowerów. Autobus oferuje wygodne miejsca dla pasażerów przede wszystkim rowerzystów którzy chcą sprawnie przemieścić się między najbardziej atrakcyjnymi odcinkami trasy. Rowery są umieszczane przez obsługę w przyczepie wyposażonej w stabilne mocowania zapewniające bezpieczeństwo podczas przejazdu.

Utrudniony wyjazd na południe i północ województwa

Ruch pociągów na odcinku Brynów – Katowice Ligota nadal będzie prowadzony po jednym torze, co wiąże się z utrudnieniami na liniach prowadzących ze stolicy województwa na południe. Podobnie będzie na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny

Intensywność utrudnień będzie się zmieniać, dlatego warto zapoznać się ze szczegółami dostępnymi w Informacji o rozkładzie jazdy pociągów Kolei Śląskich i liniowym rozkładzie jazdy dostępnych na stronie: www.kolejeslaskie.pl zachęca rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

google_news