PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują warty ponad 1,4 mld zł projekt przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach, w którym zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Podróżni będą korzystać z przebudowanych, komfortowych peronów na stacji i przystankach. Będzie szybciej i wygodniej.
Pierwsze prace
Ruszyły prace na jednym z najważniejszych projektów realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie Śląska. Roboty prowadzone są na linii kolejowej nr 93, od Czechowic-Dziedzic w kierunku Oświęcimia, gdzie rozpoczęto budowę mostu kolejowego nad rzeką Młynówką Komorowicką, trwają tam roboty ziemne, budowa dróg serwisowych i demontaż trakcji. Na linii kolejowej nr 139 w sąsiedztwie istniejącego mostu kolejowego nad rzeką Wisłą kończy się rozbiórka starych przyczółków mostu kratownicowego zniszczonego podczas II Wojny Światowej. Powstanie tam nowy 150-metrowy most. Dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji obiektu możliwa będzie korekta łuków, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. Na stacji Czechowice-Dziedzice rozpoczęły się roboty ziemne, gdzie zostaną wymienione rozjazdy i sieć trakcyjna, zmodernizowane tory oraz wybudowane 2 nowe perony i przejścia podziemne dla pieszych, wyposażone w windy. W ramach projektu powstanie nowoczesne LCS, które po uruchomieniu będzie nadzorować ruch pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Nowe i wygodne perony
Nowe perony wraz z pochylniami zbudowane zostaną również w Goczałkowicach-Zdroju i Zabrzegu. Obiekty dostosowywane będą do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a.
Sprawniejsze podróże z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce
Zmodernizowanych zostanie łącznie ok. 45 km torów i 55 km sieci trakcyjnej, co pozwoli między innymi na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Wymiana 122 nowych rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stacje i przystanki, a 8 nowych wiaduktów zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i ułatwi komunikację w regionie. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa.
Wszystkie zaplanowane prace mają zostać zrealizowane do końca roku 2023. Wartość prac to 1,4 mld złotych. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF -„Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
www.plk-sa.pl / www.plk-inwestycje.pl
www.portalpasazera.pl / www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Czechowice-Dziedzice, Autor. Łukasz Hachuła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Goczałkowice, Autor. Łukasz Hachuła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
@Ścisły Umysł Mamonia niebawem się odleje w zwiazku z dzisiejszym polewaniem
Dworzec w obecnej sytuacji już ad calendas graecas !!
Pięknie tylko co z dworcem?
Głupoty piszą już dawno zaczęli nie można prawdy napisać tylko takie pierdoly.