Wydarzenia Bielsko-Biała Oświęcim

S1 Bielsko – Mysłowice: Przetarg na raty

Fot. GDDKiA

Wczoraj (10 października) w Muzeum Śląskim w Katowicach, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, podsumowano dwa lata realizacji „Programu dla Śląska”. W trakcie spotkania zapowiedziano ogłoszenie przetargu na budowę dwóch z czterech odcinków drogi ekspresowej S1 Mysłowice Kosztowy II – Bielsko-Biała Suchy Potok.

Przypomnijmy, że o budowie tego około 40-kilometrowego odcinka mówi się już od kilkunastu lat. Zupełnie nowa droga pozwolić ma jadącym z naszego regionu na ominięcie zatłoczonej drogi krajowej nr 1 biegnącej obecnie przez Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój, Pszczynę i Tychy. Jak informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego wczoraj w Katowicach podczas wspomnianego spotkania ogłoszono przetargi na dwa pierwsze odcinki S1: Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) oraz Węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w sumie na trasę o długości 28 kilometrów.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą realizować zadania w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektują i wykonają nowe odcinki drogi oraz uzyskają wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowy z wykonawcami, przy braku odwołań, planujemy podpisać w kwietniu 2020 roku. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2021 – 2023. Wymagamy, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Te dwa zamówienia to pierwsze z czterech odcinków realizacyjnych S1, które planujemy ogłosić jeszcze w tym roku – poinformowała wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wspomniany odcinek Mysłowice węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) liczyć ma 12,865 km długości, a w jego skład wejdzie jeszcze obwodnica Bierunia o długości 2,1 km. W ciągu ekspresówki powstaną trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny i Bieruń, jedna para miejsc obsługi podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) i Lędziny Zachód (klasa III). Z kolei odcinek węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice ma mieć 15,165 km długości. Na tej trasie będą trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.

W tym wszystkim rodzi się pytanie, a co z odcinkiem Dankowice – Bielsko-Biała i obwodnicą Oświęcimia? W dzisiejszym (11 października) komunikacie GDDKiA wyjaśnia całą sytuację.

Dzisiaj do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej przekazaliśmy ogłoszenie o zamówieniu na realizację drogi ekspresowej S1 na odcinku Dankowice – Suchy Potok. Po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ogłoszenie o przetargu pojawi się również na elektronicznej platformie zakupowej GDDKiA. Etap budowy inwestycji planowany jest na lata 2021 – 2023. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie realizować zadanie w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektuje i wykona nowy odcinek drogi oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać w połowie 2020 roku. W ramach kontraktu wykonawca będzie miał obowiązek zaprojektować i wykonać, w szczególności drogę ekspresową S1 o długości 12,02 km, węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok, miejsca obsługi podróżnych: Dankowice Wschód III i Dankowice Zachód II, obwód utrzymania drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi zlokalizowany w obszarze węzła Stara Wieś, obiekty inżynierskie w ciągu drogi S1 i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą S1, urządzenia ochrony środowiska, infrastrukturę dla potrzeb obiektów przy drodze S1 w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizacja deszczowa wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne, organizację ruchu i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego system zarządzania ruchem. Natomiast postępowanie przetargowe na IV odcinek stanowiący obwodnicę Oświęcimia, o długości 9,04 km, planujemy ogłosić w grudniu tego roku. Tym samym całość zadania realizacyjnego od Mysłowic do Bielska-Białej zostanie ogłoszona jeszcze w tym roku – podkreśla GDDKiA.

Zatem podsumujmy: planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I – III (czyli Mysłowice Kosztowy II – Bielsko-Biała Suchy Potok) to kwiecień 2020 roku, a dla odcinka obwodnicy Oświęcimia w lipcu 2020 roku. Dla kierowców całość miałaby być oddana do użytku w 2023 roku.

google_news
10 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Ja
Ja
5 lat temu

Widzę, że sołtyska Polski sobie aż pod drzwi dwupasmówkę załatwiła…

Xxx
Xxx
4 lat temu
Reply to  Ja

Mieszkańcy aglomeracji Śląskiej i Podbeskidzia przez takich idiotow czekają na drogę kilkanaście już lat.

Michal
Michal
5 lat temu

Bielsko jest odcięte od Polski, najlepsze połączenie to mamy do Czech, jeżdżę dziennie do Katowic, czesto tez do Krakowa, to jest skandal jak te drogi są obciążone. Dzisiaj 2h powrót z Katowic 55km.

Daniel
Daniel
5 lat temu

Smaczna kiełbaska, mniam, mniam…

Arek
Arek
5 lat temu

Kiełbasa wyborcza. Po wyborach wszyscy zapomną o drodze BIELSKO BIAŁA& MYSŁOWICE . Bo droga do Katowic z BB jest droga przez mękę. Wieczne korki remonty wypadki swiatła.

FAZER
FAZER
5 lat temu
Reply to  Arek

Kiełbasa to z Ciebie

Wiesław
Wiesław
5 lat temu

Ludzie to jest idiotyzm, my nie mamy drogi do Keakowa a nie do Mysłowic ……każdy czeka od 50lat . 80km przez Wadowice i Kalwarię jedziemy 2,5 do 3 godzin. Kto wreszcie ruszy ten temat. Oni robią kolejną dobrą drogę na Warszawe, to zróbmy może jeszcze jedną na cieszyn i ze dwie do Żywca a do Krakowa bedziemy jeździć płatną A4 lub przez WĘGRY bedzie szybciej hehe

Lolek
Lolek
5 lat temu
Reply to  Wiesław

Człowieku, jechałeś kiedyś do Katowic? Stałeś w Czechowicach albo Pszczynie? Ilu ludzi z Bielska pracuje w Krakowie?

Dzięki temu pomysłowi
Dzięki temu pomysłowi
5 lat temu

Kurde myślałem że podpisali umowę a tu dopiero początek

realista
realista
5 lat temu

początek to będzie w następnym wieku,teraz są tylko ruchy pozorowane przed wyborami.