Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej zakończyło prace, których efektem są nowe udogodnienia dla mieszkańców z niepełnosprawnościami, w tym osób, które mają problem z poruszaniem się, a także seniorów.
W urzędzie przy ul. Piastowskiej 40 przebudowano i przystosowano dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi i wzroku toaletę na parterze, którą wyposażono ponadto w przewijak dla niemowląt. Znajduje się ona obok najczęściej odwiedzanych przez mieszkańców wydziałów: komunikacji i transportu oraz geodezyjno-kartograficznego. Obniżono także i dostosowano ladę w biurze obsługi klienta oraz usprawniono nawigację po urzędzie. – Obniżyliśmy ladę w punkcie obsługi mieszkańców, co zapewnia wygodny kontakt osobom poruszającym się na wózku. W sąsiedztwie tego punktu zmodernizowane zostały toalety, z których najczęściej w urzędzie korzystają nasi mieszkańcy – mówi Iwona Jeżewska, koordynator ds. dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w Starostwie Powiatowym w Bielsku-Białej.
Część środków na te zmiany – ok. 270 tys. zł – pozyskano z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. – Chodzi nam o to, aby starostwo było dostępne dla wszystkich mieszkańców bez wyjątku, także tych ze szczególnymi potrzebami. Od lat likwidujemy kolejne bariery. Chcemy, żeby każdy mógł samodzielnie załatwić swoją sprawę w wybranym wydziale – mówi starosta bielski Andrzej Płonka.
Ponadto blisko wejścia głównego do urzędu powstały dwa dobrze oznaczone miejsca parkingowe z podjazdem dla osób z niepełnosprawnością. Bezpieczeństwo poprawiły barierki przy schodach wejściowych do budynku oraz dzwonek, pomocny dla osób, które potrzebują wsparcia przy samym wejściu. Na szklanych drzwiach pojawiły się tzw. mleczne pasy, które zapobiegają przypadkowym zderzeniom.
Przypomnijmy, że w budynku starostwa działają także stacjonarne pętle indukcyjne, które ułatwiają wizytę osobom niedosłyszącym oraz tablice informacyjne i kierunkowe – czytelne, z numerami pokoi i strzałkami ułatwiającymi orientację. Na drzwiach pokoi znajdują się tabliczki z wypukłym drukiem i alfabetem Braille’a. Iwona Jeżewska zachęca, by korzystać z aplikacji Totupoint w swoim telefonie komórkowym, która pomoże w trafieniu do obranego celu. Jest to wsparcie dla klientów mających problemy ze wzrokiem. Każdy może z niej skorzystać po ściągnięciu aplikacji bezpłatnie z Google Play lub App Store, a następnie włączenia w telefonie funkcji Bluetooth i lokalizacji.