Wydarzenia Żywiec

Stawiamy na dobrą komunikację

Zarząd Powiatu Żywieckiego podjął ostatnio wiele ważnych dla mieszkańców Żywiecczyzny decyzji z dziedziny transportu. To decyzje dotyczące przyszłości tej najbliższej, jak i odleglejszej.

Rondo do szpitala

Do końca marca ogłoszony ma zostać przetarg na budowę ronda w żywieckiej dzielnicy Sporysz przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 945 (ulica Kopernika) z ul. wiodącą w stronę nowego Szpitala Żywiec i Trzebini (ul. Isep) oraz z księdza Zdzisława Dzidka. Sporządzona została już wersja ostateczna projektu funkcjonalno-użytkowego po uwzględnieniu wszystkich uwag od Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W przetargu chcemy wyłonić wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje nowe rondo. Szacujemy, że po sporządzeniu dokumentacji i otrzymaniu zgody na realizację inwestycji drogowej, czyli pozwolenia na budowę, prace mogłyby ruszyć prawdopodobnie w lutym lub marcu przyszłego roku. Pozwoliłoby to na oddanie ronda do użytku w listopadzie 2022 roku. Szacunkowy koszt inwestycji to około 4 mln zł, a dokładna cena znana będzie po rozstrzygnięciu przetargu. Starostwo Powiatowe w Żywcu pozyskało już 4 mln zł na budowę ronda z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Nowe linie autobusowe

Miniony rok – z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń – pokazał, że trzeba poprawić połączenia w publicznym transporcie zbiorowym. Po naszych analizach i wsłuchaniu się w uwagi mieszkańców, postanowiliśmy zaprosić do współpracy wójtów z gmin Żywiecczyzny, by wspólnie poprawić połączenia autobusowe. Chodziło o partycypację w kosztach wkładu własnego uruchomienia nowych linii, na które chcieliśmy pozyskać dofinansowanie z rządowego Funduszu Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej. Po rozmowach i uzgodnieniach, do porozumienia przystąpiła część gmin, co pozwoliło na uruchomienie od marca 8 linii autobusowych (ich wykaz poniżej), które będą obsługiwać prywatni przewoźnicy.

W listopadzie Zarząd Powiatu złożył do wojewody Jarosława Wieczorka wniosek o dopłatę na 2021 roku do tych linii, uzyskując 2 491 317 zł. Starostwo Powiatowe w Żywcu, jako organizator przewozów, zobowiązane zostało do poniesienia kosztów nie mniejszych niż 290 654 zł, w których partycypują gminy. Myśląc o uruchomieniu tych kursów, chcieliśmy zapewnić połączenia dla mieszkańców w dni wolne od pracy i umożliwić dojazd do nowego Szpitala Żywiec.

Uwagi do planów kolejowych

Następną ważną sprawą dla przyszłości powiatu było złożenie uwag do przygotowywanego studium wykonalności, które ma wskazać, jak zmodernizowana powinna zostać trasa kolejowa z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Co prawda studium ma być gotowe dopiero w połowie przyszłego roku, a same prace wstępnie zaplanowano od około 2025 roku, ale to właśnie teraz przyjmowane są uwagi od samorządów o tym, gdzie powinny pozostać przejazdy kolejowe, gdzie wybudować nowe parkingi, przepusty czy ustawić ekrany dźwiękochłonne. Gminy z Żywiecczyzny przesłały swoje uwagi i propozycje. Również my wystosowaliśmy nasze przemyślenia z powiatowego punktu widzenia. Przede wszystkim zasugerowaliśmy konieczność dobudowy drugiego toru na odcinkach Bielsko-Biała Główna – Bielsko-Biała Lipnik oraz Wilkowice Bystra – Zwardoń dla znacznego usprawnienia ruchu kolejowego. Zaproponowaliśmy powstanie nowych przystanków kolejowych w Żywcu w okolicach ulicy Łączki przy nowym moście oraz Browaru i w Milówce w okolicach ulicy Torowej. Natomiast negatywnie odnosimy się do pomysłu, aby w Żywcu wybudować łącznicę kolejową pomiędzy liniami nr 139 i nr 97. Spowoduje to, że pociągi w relacji do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego całkowicie ominą obecną stację Żywiec. Przypuszczalnie pociągi dalekobieżne prawdopodobnie zatrzymywałyby się na stacji Żywiec Sporysz, skąd przecież brakuje dobrego skomunikowania z miejscowościami Żywiecczyzny. Na stacji Żywiec istnieje możliwość przesiadki na pociągi w kierunku Zwardonia, jak i od strony Zwardonia na pociągi w kierunku Zakopanego. Poza tym, w pobliżu dworca kolejowego Żywiec znajdują się dworzec autobusowy, przystanek linii miejskich i podmiejskich z połączeniami do każdej gminy w powiecie. Naszym zdaniem dla budowy łącznicy w Żywcu całkowicie brakuje uzasadnienia komunikacyjnego i ekonomicznego.

Nowe linie autobusowe, uruchomione od marca:

  • Linia nr 1: Kocierz Basie – Łękawica – Szpital Żywiec
  • Linia nr 2: Ślemień Bąkówka – Gilowice Rozcięta – Okrajnik – Kocierz – Łękawica – Szpital Żywiec
  • Linia nr 3: Kocoń – Ślemień – Gilowice – Szpital Żywiec
  • Linia nr 4: Ostre – Lipowa Centrum – Pietrzykowice Szkoła – Szpital Żywiec
  • Linia nr 5: Międzybrodzie Bialskie Żarnówka – Czernichów – Tresna – Zarzecze – Szpital Żywiec
  • Linia nr 6: Sopotnia Wielka – Sopotnia Mała – Jeleśnia – Pewel Mała – Świnna – Szpital Żywiec – Żywiec Leśnianka II
  • Linia nr 7: Pewel Wielka – Jeleśnia Dworzec Kolejowy – Pewel Mała – Świnna – Żywiec Piłsudskiego – Żywiec Pogotowie – Żywiec Podwale – Szpital Żywiec
  • Linia nr 8: Krzyżówki – Korbielów – Krzyżowa – Jeleśnia – Pewel Mała – Świnna – Żywiec Piłsudskiego – Żywiec Pogotowie – Żywiec Podwale – Szpital Żywiec

 

Starosta Żywiecki

Andrzej Kalata

google_news
8 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Włodzimierz
Włodzimierz
3 lat temu

W Sporyszu uruchomiony został Szpital powiatowy. Stąd moje zdziwienie wynikające z dążenia pominięcia łącznika eliminującego konieczność uruchomienia skr.ótu na linii żywiec – Sucha Beskidzka. Może to również kolejna gra interesów z prywatnymi przewoźnikami jak to miało miejsce w momencie likwidacji żywieckiego pks-u. Tam były gry o maksymalne środki. Byli tacy którzy z tych działań wybudowali własne domy jednorodzinne.I ak się dziej na żywieckim “zadupiu”. Ręka, rękę myje.

Staś
Staś
3 lat temu

Już w ubiegłym wieku prowadzono pomiary dla wytrzymałości tunelu i stwierdzono, ze gdy w tym samym czasie w nim będą przejeżdżać dwa pociągi jego konstrukcja jest zagrożona, tak, że pomiędzy stacją Bielsko -Biała – Bielsko _ Biała Lipnik drugiego toru nie będzie. Wszyscy o tym wiedzą tylko nie starostwo żywieckie

Stoik
Stoik
3 lat temu

Nie istnieje konieczność budowy drugiego toru na odcinku Żywiec Zwardoń, w sytuacji zrezygnowania z ruchu towarowego przez przejście Zwardoń-Skalite.Nie ma to żadnego uzasadnienia ekonomicznego.Linia jednotorowa do Zwardonia w zupełności wystarczy na potok pasażerów od Żywca do Zwardonia i dalej na Słowację.

jak zwykle
jak zwykle
3 lat temu

A był sobie PKS, który działał i mógł działać. Kto to wtedy był starostą ? Kto został dyrektorem PKS ? Kto za to odpowiada ? Acha ! Nikt ! Jak zwykle. To samo co z “kornikiem” w parku.

WCkaczka
WCkaczka
3 lat temu
Reply to  jak zwykle

Podać ci papier toaletowy…?

czytelnik.
czytelnik.
3 lat temu

Wydatki które nie musiały być.
To nie wszystko. Podróż chorego do tego szpitala to droga przez mękę. Daleko i w korkach które będą coraz dłuższe.

trochę to trwało
trochę to trwało
3 lat temu

Nareszcie po 20 latach “panowania” dotarło do nich, że ludzie nie mogą tu dojechać.

Monika
Monika
3 lat temu

Fajna sprawa 😉 A od kiedy to będzie obowiązywać i gdzie znajdziemy rozkład