Porady i inspiracje

System ATS w rekrutacjach wyższego szczebla: co trzeba wiedzieć?

Planujesz szukać pracowników przez sieć? Pomyśl o systemie do rekrutacji!

Pandemia COVID-19 wprowadziła sporo zmian w obszarze pozyskiwania pracowników. Tradycyjne rekrutacje przeniosły się do sieci. Dziś, w dwa lata po pierwszych obostrzeniach, rekrutacja elektroniczna to rozwiązanie, które stało się już w zasadzie standardem. Jak zoptymalizować proces? Z pomocą przychodzą narzędzia ATS.

Czym jest ATS?

To skrót, który pochodzi od słów Applicant Tracking System, co można przetłumaczyć jako System Śledzenia Aplikacji. Oprogramowanie tego typu rozwija się od przełomu XX-XXI wieku. Początkowo można było je raczej uznać za agregat plików CV działający offline, na firmowych serwerach. Większość danych była wprowadzana ręcznie przez pracowników.

Wystarczyło kilkanaście lat ciągłego rozwoju, by ten segment rynku bardzo dynamicznie się rozwinął. Nowoczesny system do rekrutacji, jaki oferuje na przykład Elevato, to uniwersalne narzędzie, które pozwala szybko zarządzać każdym etapem naboru w działalności gospodarczej.

Nowoczesna aplikacja do rekrutacji to narzędzie webowe. To ogromny komfort dla użytkowników. Nie trzeba pobierać zajmującego sporo miejsca oprogramowania na dysk twardy komputera. Wystarczy połączenie z internetem, login i hasło i można pracować nad swoimi projektami z niemal każdego miejsca na świecie. Wystarczy dostęp do globalnej sieci danych.

Jak szybko dotrzeć do najlepszych kandydatów przez internet?

UKE szacuje, że dostęp do sieci ma ponad 80% Polaków. Gdy jesteśmy online, korzystamy z platform VOD, z serwisów społecznościowych, a także gramy w gry. Internet to także świetne miejsce, by szybko dotrzeć do najlepszych specjalistów dostępnych na rynku.

Nowoczesny system rekrutacji online znacznie skraca czas niezbędny do wystawienia ogłoszenia o pracy w wielu popularnych serwisach, jak OLX, FachPraca czy Jooble. Najlepsze aplikacje dostępne na rynku, jak Elevato, pozwalają też na automatyczną publikacę ofert pracy w firmowych social-mediach, na przykład na Facebooku.

Każdy specjalista HR, który zajmuje się rekrutacją przez internet, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nie wolno lekceważyć mediów społecznościowych. W Polsce korzysta z nich ponad 70% internautów. To ogromna baza danych, dzięki której znacznie zwiększamy szanse na znalezienie nowej osoby do firmowego zespołu.

Na pewno trzeba też docenić takie funkcjonalności, jak personalizowany widżet, który można umieścić na stronie naszej firmy, na przykład w dziale Praca lub Kariera. W ten sposób wszystkie aktualne nabory zawsze będą wyświetlać się w jednym miejscu, a CV będą gromadzone w jednej bazie danych. To dodatkowa oszczędność czasu dla rekrutera.

Jak wygląda publikacja już przygotowanego ogłoszenia? Jeśli wybierzemy profesjonalny system ATS, to całość sprowadza się zaledwie do zaznaczenia kilku opcji. Można tu wskazać na portale, gdzie Applicant Tracking System ma umieścić ogłoszenie. Osoba odpowiadająca za proces może też podzielić go na etapy, na przykład poprzez dodanie zadania rekrutacyjnego.

Jak szybko zarządzać bazą kandydatów?

Elektroniczny system rekrutacji stawia ogromny nacisk na automatyzację procesów. Warto docenić m.in. takie funkcje, jak przeszukiwanie ofert po statusach, ocenach, tagach czy notatkach, jakie wprowadzą rekruterzy czy managerowie.

Atutem będzie też tryb wyszukiwania bazujący na Boolean Search, a także dostęp do kodów QR z szybkimi linkami do ogłoszeń i formularzy. Kolejny obszar, gdzie ATS znacznie przyspieszy pracę, to generowanie umów oraz automatycznie wysyłane zgód dotyczących przetwarzania danych osobowych.

Żyjemy w erze synchronizacji plików i usług. Warto stawiać na narzędzia, które są kompatybilne na przykład z rozwiązaniami od Microsoftu (pakiet MS 365) czy Google. To prosty sposób, by szybko zsynchronizować ATS z naszym kalendarzem. Po zakończonym naborze na pewno przyda się też rozbudowany tryb raportowania, dzięki któremu będzie można szybko wyciągnąć wnioski końcowe i usprawnić proces.

google_news