Nie ma chyba dnia, abyśmy nie informowali o oszustach próbujących okraść kogoś z pieniędzy. Niestety bardzo często im się to udaje a ofiarami przestępców są zazwyczaj osoby starsze i w podeszłych wieku, choć coraz częściej, słyszy się też o młodych ludziach, którzy dali się, „podejść” sprytnym manipulantom.
Najczęściej oszuści działają w ten sposób, iż dzwonią do swoich ofiar podając się za kogoś innego. Bardzo często tym kimś jest rzekomy pracownik banku. Wciska on nagabywanej osobie jakąś historyjkę, a jego celem jest wyłudzenie od niej informacji dających dostęp do jej konta. Co dzieje się później z zgromadzonymi na koncie ofiary oszczędnościami nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Z uwagi na skalę tego procederu Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz policję przygotowały po raz kolejny kampanię „Bankowcy dla CyberEdukacji” Jej twarzami są w Daria Widawska oraz Jerzy Kryszak. Z udziałem tego popularnego aktora oraz satyryka powstał krótki filmik (można go zobaczyć tutaj), w którym aktor tłumaczy jak należy się zachować i czego nie robić, gdy zatelefonuje do nas „bankowiec”
Warto bowiem wiedzieć, że prawdziwi pracownicy banków podczas kontaktu telefonicznego z klientami nigdy nie poproszą ich o podanie hasła i kodu dostępu do konta bankowego. – Pamiętaj, nigdy przez telefon nie ujawniaj swoich danych do logowania! Bank nigdy o to nie pyta. A kto pyta? – Przestępcy, którzy chcą ukraść Twoje pieniądze. Dlatego jeżeli ktokolwiek poprosi Cię przez telefon o kod, hasło, PIN czy login do bankowości elektronicznej, to na pewno masz do czynienia z oszustem. Odmów i natychmiast poinformuj swój bank! Nigdy na czyjąś prośbę nie instaluj też jakiejkolwiek aplikacji w swoim telefonie lub komputerze” – ostrzegają autorzy kampanii.