Jaworze nie da złotówki na rewitalizację linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa, o co zabiegają wszystkie samorządy w regionie. Wójt gminy twierdzi, że nie ma na to kasy, poza tym mało kto w gminie jest zainteresowany kolejarskimi planami.
– Mamy w gminie ważniejsze sprawy niż dokładanie się do remontu torów kolejowych, co tak naprawdę jest obowiązkiem państwa, a nie samorządów – mówi Radosław Ostałkiewicz, wójt gminy i dodaje, że to, co się dzieje w związku z planami rewitalizacji wspomnianej linii kolejowej, to jawne odwracanie kota ogonem. – Ta linia być może będzie miała znaczenie regionalne, ale na pewno nie lokalne, dlatego nie jesteśmy nią zainteresowani.
Bardziej przyziemny powód, jak tłumaczy wójt, to skromny budżet na inwestycje.
– Gdybyśmy przystąpili do pomysłu, musielibyśmy wydać na niego półtora miliona złotych – tłumaczy Ostałkiewicz. – A nasz budżet na inwestycje na cały rok, to raptem trzy miliony, a bez środków unijnych nawet mniej niż kwota, którą musielibyśmy wydać na ten cel. Nie możemy więc ich marnotrawić, a tak by to wyglądało, gdybyśmy się dołożyli do kosztów.
Decyzja Jaworza o jeździe gminy pod prąd w stosunku do innych gmin zainteresowanych rewitalizacją nie jest postanowieniem wyłącznie wójta. Przeciwni byli wszyscy radni gminni, a Ostałkiewicz zanim ostatecznie uznał, że Jaworze nie wchodzi w układ kolejowy przeprowadził, jak twierdzi, własne konsultacje i ankiety z mieszkańcami.
– Za każdym razem wychodziło, że prawie osiemdziesiąt procent naszych mieszkańców jest przeciwnych, abyśmy wykładali budżetowe pieniądze na rewitalizację – zapewnia wójt, tłumacząc dodatkowo, że przez Jaworze przebiega raptem coś nieco ponad 800 m torów, nie ma odpowiedniego dworca, a ten, którego właściwa nazwa brzmi Jaworze-Jasienica, to przystanek kolejowy w samej Jasienicy.
– Torowisko oddalone jest od centrum jaworzańskiego życia o prawie cztery kilometry, nikt więc by nie korzystał z niego – uważa Radosław Ostałkiewicz. – Niemniej kibicujemy inicjatywie, a na pewno nie przeszkadzamy.
Z tym tak do końca jednak nie wiadomo, bo wyłamanie się jednej z gmin, przez które linia kolejowa przebiega może być uznane za spory minus przez komisję kwalifikującą inwestycję do realizacji (wójt zapewnia, że to niemożliwe, bo nie ma takiego punktu w ocenie). Stoją za nią koleje państwowe, i to one biorą na siebie główny ciężar finansowy całego projektu. Samorządy, w tym wojewódzki, dołożyć od siebie mają jedynie 25 procent całościowych kosztów. Jest też coś takiego, jak wzajemna solidarność społeczna. Dzisiaj większość jaworzan nie chce uruchomienia linii kolejowej, ale jeśli już i tak powstanie, bez ich pomocy, to i tak część z nich zapewne będzie z niej korzystać. Nikt przecież nie będzie sprawdzał na dworcach kto jest z jakiej gminy. Ostałkiewicz nie przejmuje się jednak krytyką twierdząc, że jest mu obojętne, czy ktoś z kolegów samorządowców będzie go teraz wytykał palcem.
– Bywają takie momenty, że trzeba iść pod prąd, jeśli się ma przekonanie o własnych racjach – mówi. – Mnie wybrali mieszkańcy i mam obowiązek wsłuchiwać się w ich głos.
Tyle, że nie zawsze większość ma rację…
Linia kolejowa nr 190 Cieszyn – Bielsko-Biała została otwarta w 1888 r. jako część austro-węgierskiej Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, poprowadzonej od Kojetína do Kalwarii Zebrzydowskiej. W całości została zelektryfikowana na odcinku Bielsko-Biała Główna – Skoczów w 1982 r. Pociągi przestały nią kursować w 2009 roku. Rewitalizacja odcinka Bielsko-Biała – Skoczów kosztować ma, przypomnijmy, około 200 mln złotych.
Jak dorwę tego jebanego wójta rozstrzelam jak PSA, spróbuj ty k***o przyjechać do BIELSKU-BIAŁEJ zdechniesz
Podajcie nazwiska wójtów co popierają tą debilną myśl o tej trasie będzie ich trzeba rozliczyć za upadek tej linii ludzie z tych gmin zaprotestujcie na co idą wasze podatki BRAWO JAWORZE jena gmina co myśli i dba o budżet.
BRAWO BRAWO BRAWO JAWORZE TO PANY.
Nie kijem to pałą…. Likwidujemy połączenia autobusowe do Jaworza. Likwidujemy przystanki na trasie przez Jaworze. Na starej drodze zakaz zatrzymywania się i zakazy skrętu do Jaworza. Niech se jeżdżą swoimi 4 autami na dom po swojej wsi. Na drogach do i z Jaworza ruch wahadłowy i wieczne remonty, a jak… Drogi do. Bielska z bramkami jak na a4, rychło 1.5 bani z myta się uzbiera hehehe.
Normalny bełkot pustaka
Każdy mający trochę rozumu a zwłaszcza miłośnik koleii wie że ta linia jest nierentowna! A jej renowacja służyć będzie napchaniu kieszeni pieniędzmi podatników przez znajomych królika.
Brawo Panie Jarosławie za taką decyzję a nie głupotę innych wiejskich gmin kto pojedzie tym pociągiem 2-5 osób widać że niektóre wiejskie gminy nie dbają o rozwój gminy i dają kase na głupotę na setkach stacji w Polsce sie pociągi się
nie zatrzymują z powodu braku pasażerów ale głupota i urojenie niektórych niby fojtów nie zna granic.
Trzeba pisać do PKP aby się opamiętali a kasę dali na trasę Zwardon -Katowice a nie wiejską kolejkę BB -Skoczów.
Sam jesteś wiejski k***o
Gościu żebym cb nie odwiedził z kalasznikowem
Rewitalizację tych staroci powinna wykonać PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
TYLKO PYTANKO?
KOMU TO MA SŁUŻYĆ?
W OBECNYCH CZASACH RODZINY MAJĄ PO KILKA SAMOCHODOW,LUDZIE PR,ESTANCIE SIE GLUPIO UPIERAĆ PRZY CZYMŚ KOMPLETNIE BEZSENSOWNYM.
A co do naszego wójta……
CAŁE SZCZĘŚCIE ŻE TO MĄDRY I WYKSZTAŁCONY GOŚĆ .
POPIERAM PANIE WÓJCIE!
W 1000%
POZDROWIENIA Z JAWORZA
Typowe wsiowe myślenie….. A mogło by się wydawać że jest inaczej…. Przykre
Chłop myśli nie jak grubasy i inne n wiejskie głuptasy.
Monika musi być chyba dziewczyną ratownika przy takich komentarzach albo… lokomotywowego (stoi na stacji lokomotywa itd., tam były dalej grubasy).
Nie ma rady, trzeba zrobić metro.
Jakoś mnie to nie dziwi. Kto z Jaworza chciałby jeździć koleją, jak tam pod każdym domem stoją po 3-4 samochody. “Biedaki” z Jaworza nie znizyżyliby się to tego, żeby jeździć pociągiem z jakimiś wieśniakami.
Szkoda że Pan wójt nie jest taki oszczędny przy wydawaniu kasy na motylarium, muzeum fauny i flory!!
Pszoku nie ma, ścieki plnna wartkim nurtem, wodociąg mają tylko wybrańcy. A w tym wszystkim jeszcze Zdrój na który wywalono już grube pieniądze i nic z tego nie wyszko a teraz znowu się do niego wraca.
Niestety fauna i flora w szybkim tempie umiera trzeba coś ocalić aby młodzież widziała jaki był piękny czas za to mu Wielkie dzięki żadna gmina w pow.bielskim tego nie ma trzymać tak dalej .
Jaworze nie bylo i nie jest gmina morska więc muzeum fauny i flory morskiej to kaprys wójta. Większa dbałośc o ochronę środowiska pozwoli ocalić przyrodę. Ale niestety na tym się raczej trudno wylansować.
To tym bardziej muzeum powinno być nie każdy jedzie i go stać nad morze jeżeli ktoś to krytykuje to widać że nie lubi Świata ,muzeum już przeżyło paru wójtów widać że nie prawdziwa Jaworzanka tylko doklejone gó–o do pięknej miejscowości uzdrowiskowej.
Widać że przyrodę masz gdzieś! Kasa która idzie na to zbędne muzeum mogłaby być wydana na ochronę środowiska ale widać że tego nie rozumiesz!!! A jakciw nie stać na wyjazd nad morze to sobie ppopatrz na przyrodę w kompie na swój rachunek a nie za pieniądze podatników!!!!
Przyroda umiera bo ludzie jej nie szanują w Jaworzu w obszarze Natura 2000 płynie ściek a wojt zamiast pozyskiwać kasę na rozwój oczyszczalni czy kontrolę gdzie są odprowadzane
są nieczystościi pompuje kasę w muzeum i motylarium!!!
Widać że jeszcze ludzie naszej władzy robią głupoty kto tam pojedzie przystani daleko od centrum wiochy ale co sie dziwić marnowanie kasy idzie od góry a ciemnota to w podatkach zapłaci nie ma na szpitale szkoły ale na to jest.Jedynie co by miało sens to zlikwidować tory położyć asfalt i ścieżki rowerowe coraz więcej ludzi ginie na drogach a tu by było bezpiecznie a do Pana wójta z Jaworza wielkie BRAWA ile z jego gminy ludzi tam pojedzie 10 rocznie jeszcze raz BRAWO.
Wujt boi się konkurencji, mogą spaść dochody w Komunikacji Bezkickiej i będą mniejsze dochody do kieszeni.
Co sugerujesz?
Dobra myśl kurs co godz BB-Skoczów -Cieszyn np 9 z BB a o 11 z Cieszyna i sprawa załatwiona
Głos “rozsądku” “Brawo.Po co ten remont kolei i tak tym nikt nie jeździ” Nie jeżdzi, bo nie ma kolei. Dramat takie “mózgi”. Cała Europa inwestuje w transport szynowy. Lobby starych zdezelowanych busów ma się dobrze. Myślicie, że szefowie firma busiarskich zarobią na nowe autobusy? Nie! Kupią stare, używane syfy i będą tym wozić ludzi. Dobry transport szynowy, to przyszłość. Nikt nie mówi, ze po szynach z BB do Cieszyna jeździć Pendolino. Zamiast walczyć, wspólnie o kasę z UE, to polskie tuzy intelektu kopia się i udają, że są tacy pro ludzcy. Banda prostaczków i jełopów, bez wizji, chyba, że tej… Czytaj więcej »
Wójt gra na obniżenie wkładu Jaworza, jak będzie zgoda na 0.5 mln, to zapłacą
Rozumiem chłopa dobrze bo pisał że spoko jak gmina dołoży i będzie wydatek ale gorzej jak się okaże że gmina będzie musiała dopłacać do biznesu krocie bo pociągi bedą musiały jeździć bo inaczej zwrot dotacji. Ma facet łeb na karku. Też bym na to grosza nie dał no i gość chyba jest prezesem PKSu to raczej nie działa na nie korzyść swojej firmy. to rozumiem.
To nie ma sensu ta kolej. Ona upadła i rynek załatał ta dziurę. Busy, autobusy bb do Cieszyna. Za 350.mln to można kupić 5 autobusów na wodór CNG równie kologiczych i przez 100 lat za darmo wozić ludzi co 1h. Po chu… wywalać w błoto tyle kasy jak kilka osób tym będzie jeździć. Główny powód, za wolno, i kogo teraz stać na luksus dojścia kilka km do dworca , czekania na pociąg, jazda nim i kolejna trasa z dworca do szkoły czy pracy. Z domu wychodzisz o 5 by być np o 8 w pracy…. Wsiadasz do auta i w… Czytaj więcej »
Tak żeby nie były te autobusy tak samo “innowacyjne” jak np na prąd w Niemczech gdzie przy lądowaniu co 3 po czasie się pali…ja tam wole tradycje i normalność, a nie kombinowanie – za chwilę może nie być prądu bo kopalnie wszystkie pozamykają. Kolega powyżej strasznie filozofuje i nic więcej. Mam nadzieję ze nie jesteś lewakiem bo oni niszczą Europę.
A jak prądu nie będzie, to jaki pociąg tam pojedzie? Ręczna drezyna wahadłowa czy parowóz?
Brawo.Po co ten remont kolei i tak tym nikt nie jeździ
Jak nikt??za siebie pisz, ja będę jeździł nim do pracy!!!nie wypowiadaj się za innych.
Brawo Jaworze brawo Wójcie kasa dl gminy nie głupot innych
Ma Jaworze racje tam myślą a nie urojenia niektórych gmin kto pociągiem będzie jechał 2-5 osób jak z Jasienicy jestem za 1o min w Skoczowie a w Cieszynie za 20 min większej głupoty nie widziałem to nie trójmiasto -co 15 min widać że niektóre wiejskie gminy myślą że jak pociąg pojedzie to większy szpan to nie szpan to głupota ale cały kraj teraz to jedno bagno.
Niech zrezygnują z elektryczności i wodociągów i odbioru śmieci, a będą jeszcze bogatsi..
Facet ma absolutną rację. Z Jaworza do Skoczowa samochodem zajedzie się maksymalnie w 15 minut a pociąg będzie się wlókł z godzinę w dodatku praktycznie bez pasażerów. Który z mieszkańców Jaworza ma interes odwiedzać Skoczów? Chyba raz na parę lat.
A jak te drogi wreszcie zakorkują się na amen to co? A może część społeczeństwa nie ma samochodu.? A może niektórzy zechcą jechać z Jaworza do Bielska?
Nie 200 mln tylko wyszło im już 350mln
Lewackie rządy, porażka
Bardzo mądra decyzja. Ponowne uruchamianie tej lini jest kompletnie bez sensu. Została zamknięta bo nikt nią nie jeździł i teraz będzie tak samo. Jest o wiele lepsze, szybsze i tańsze połączenie drogowe.
Wiesz co to było wygaszanie popytu?? Już Ci odpowiem nie wiesz. Więc jeśli nie masz na ten temat pojęcia polecam o tym doczytać. Kupić książkę lub jeśli czytać nie potrafisz może w wersji czytanej:) Komentarz w stylu nie znam się wypowiem się.
To nie jest trasa do “Koziej Wólki”. Pociągi jeździły puste nie ze względu na godziny jazdy tylko dlatego że nie było chętnych pasażerów.
Nie było chętnych pasażerów bo pociąg jechał wolno, a jechał wolno bo tory były “dziurawe”, nie wyremontowane
To bez stacji w Jaworzu i tyle w temacie
W Jaworzu wszyscy mają samochody
Jeszcze nie wszyscy może mają rowery, musisz zbadać.
PO+Nowa Lewica = Poparcie dla pedałów (LGBT) i ciapatych (Imigranci zarobkowi) = Skrajnie nieodpowiedzialni wyborcy. A może ich popierają żeby np Trzaskowski zrealizował co zapowiadal tj chocby zamknięcie kopalni w Turowie żebyśmy się zintegrowali przy świeczkach??
Przecież to pis i solidarność to wszystko rozwaliła nawet za adolfa i komuny pociągi jeździły
??nie ogladaj TVN-u, wyjrzyj za okno jak Polska się pięknie rozwija.
A ty TVP popatrz na służbę zdrowia w Polsce tylko kościół ma się dobrze
Ty trepie antypisowski, nie da się służbę uzdrowić nawet w 6-8 lat a czemu się wypieli na to twoi patologiczni z opozycji totalni??Grodzki chce zamknac większość szpitali a czemu przed PiSem takie dziadowstwo zostawili lewacy??
Ale nie za czasów pis ta banda nic nie zrobiła pardon ma skłócenie Polaków rozwinięcie pedofilii zniszczenie kościoła KK i całe rodziny w spółkach za miliony i umocnienie faszystów i całowanie Putina.
Panie Wójcie. Ile dała gmina Jaworze na remont ulicy Cieszyńskiej którą mieszkańcy dojeżdżają do pracy w Bielsku???
Przecież ta droga jest w Bielsku, nie w Jaworzu, co ma piernik do wiatraka?
Ano to że tak samo przechodzi przez kilka gmin jak linia kolejowa.
Stań przy rondzie w centrum Wapienicy. Prawie 70 % to samochody Z rejestracją SBI czyli powiat a nie bielszczanie. Przez wieś miasto było zakorkowane.
Panie Wójcie z Jasienicy i Radni, bierzcie przykład i dołączcie do Jaworza.
Ale tam są bezradni oni tylko głosują co mówi niby fojt moja skromna pycha osoba.
To dobry pomysł. Te ich 1,5 mln ewentualnego wkładu w to przedsięwzięcie w porównaniu do wartości całej inwestycji to grosze. Nikt do takiego zadupia nie będzie jeździł koleją. Brak przystanku w Jaworzu skróci czas przejazdu na trasie Skoczów – B.B
Porażka,tak to jest jak człowiek o ograniczonych horyzontach zostaje wójtem.
Po prostu mądry gość ! To jest zadanie p a ń s t w a !Zamiast wywalać grube miliony na nowe ministerstwa,można z forsy łykanej przez grube krowy odbudować torowisko
Z tą mądrością to jest różne. Ja uważam się za mądrą ale podszywacze już niekoniecznie, wręcz kierują mnie na leczenie psychiatryczne. U mnie w gminie zadaniem państwa jest dostarczyć mi czyste powietrze do życia i czemuś głupi wójt dopłaca do ekologicznych pieców.
Uwaga, komentarz podszywacza!
Potwierdzam to co jest napisana na początku po “uwaga”. Ale trzeba aby podszywacz nie tylko miał “odpowiedz” do Hermenegildy lecz własny komentarz do tekstu. Na tym to polega, podszywacz, że są potrzebne bezpośrednie komentarze.
A fe panie wójcie, ktoś odwraca kota ogonem?
Brawo Panie Wójcie. Dobra i rozsądna decyzja! Teraz PSZOK i przedszkole. Odważna decyzja będzie także potrzebna dla wyrażenia NIE dla planowanej spalarni w sąsiedniej Wapienicy. Dosyć wchodzenia w tyłek.
Konsekwentnie musi pan wójt nie godzić się na dołożenie do chodnika przy drodze powiatowej ani do remontu tychże dróg, zadanie powiatu.