Uwaga pasażerowie! Od niedzieli (13 grudnia) w całej Polsce wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów, który ma obowiązywać do 11 grudnia 2021. Przed podróżą trzeba koniecznie sprawdzić, kiedy odjeżdża nasz pociąg!
Zmian w rozkładzie będzie dość sporo. Jeśli chodzi o spółkę PKP Intercity z tych najważniejszych to Bielsko-Biała i Czechowice-Dziedzice uzyskają nowe połączenie z Lublinem w postaci pociągu TLK Morcinek. Niestety zlikwidowany zostanie IC Oscypek Warszawa – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Jeleśnia – Sucha Beskidzka – Zakopane (jeździł codziennie w sezonie zimowym i letnim, a przez pozostałą część roku w weekendy). W dni robocze skrócony zostanie obecny IC Daszyński Białystok – Warszawa – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec do relacji tylko Warszawa – Bielsko-Biała. W dodatku pociąg ten w weekendy (dojeżdża obecnie do Zwardonia) pojedzie dopiero od 14 marca, czyli już po sezonie zimowym! Poza tym obecny TLK Rozewie Gdynia – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław – Opole – Katowice – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Węgierska Górka – Milówka – Rajcza Centrum – Sól – Zwardoń – Czadca – Żylina pojedzie w sezonie zimowym i letnim jako Gdynia – Zwardoń, a przez pozostałą część roku z Gdyni tylko do Bielska-Białej. Natomiast TLK Matejko Bielsko-Biała – Kraków – Rzeszów – Przemyśl, który zawieszono w marcu z powodu pandemii koronawirusa, już niestety nie powróci w relacji do stolicy Podbeskidzia.
Z najważniejszych zmian w rozkładzie spółki Koleje Śląskie warto podkreślić, że pomiędzy Bielskiem-Białą a Żywcem będą cztery dodatkowe kursy, w tym trzy przyspieszone Katowice – Żywiec. Z innych nowości warto odnotować, że w weekendy przyspieszony „Rachowiec” Zawiercie – Zwardoń zostanie wydłużony od Częstochowy z dodatkiem „Sprinter” w nazwie, a jeden z pociągów Katowice – Zwardoń „zmieni się” w przyspieszonego „Sprinter Kiczora” Gliwice – Zwardoń. Z kolei sezonowy „Sprinter Ornak” Katowice – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Jeleśnia – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Jordanów – Zakopane pojedzie w weekendy z Gliwic. Natomiast do Zwardonia w weekendy będzie docierał o jeden pociąg mniej.
– Rozwiewając obawy wszystkich, którzy zauważyli brak w naszej ofercie pociągów Bielsko-Biała – Katowice z przyjazdem około godziny 5.00 oraz Katowice – Bielsko-Biała z odjazdem po godzinie 23.00 informujemy, że połączenie to zapewni wspólna oferta Kolei Śląskich i PKP Intercity. W całym okresie obowiązywania nowego rozkładu jazdy wypracowane zostało honorowanie biletów Kolei Śląskich w pociągach Intercity IC Hutnik na odcinku Bielsko-Biała Główna (3.54) – Katowice (4.52) oraz IC Hutnik na odcinku Katowice (23.25) – Bielsko-Biała Główna (0.27). Ponadto pociągi te na odcinku Katowice – Goczałkowice będą obsługiwać wszystkie przystanki osobowe. Honorowanie biletów w tych pociągach nie zwalnia z każdorazowej konieczności posiadania miejscówki – podkreśla Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Nowy rozkład przyniesie niezłe „zamieszanie”, zwłaszcza na wiosnę, w odjazdach pociągów jeśli chodzi o połączenia na trasie Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń z uwagi na przebudowę węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice.
– W pierwszych miesiącach 2021 roku roboty będą mieć miejsce we wschodniej części stacji, przez co ruch jednotorowy dwukierunkowy będzie prowadzony na odcinku Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Południowe. W kolejnych miesiącach prace przeniosą się na zachodnią część stacji oraz w okolice łącznicy, dlatego pociągi będą jeździć tylko po jednym torze na odcinku Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Wtedy zostanie zawieszona obsługa przystanku Goczałkowice-Zdrój, ponieważ ograniczone warunki terenowe wokół linii kolejowej uniemożliwiają połączenie prowadzenia prac z bezpieczną obsługą pasażerów na przystanku. W zależności od planowanej sytuacji ruchowej w poszczególnych organizacjach ruchu część pociągów w relacji Racibórz/Rybnik – Bielsko-Biała zostanie skrócona do Pszczyny z ekspresową autobusową komunikacją zastępczą na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała Główna – tłumaczy Tomasz Musioł.
W przypadku pociągów spółki Polregio warto odnotować, że w niedziele, oprócz letnich wakacji, przewoźnik wydłuży obecną relację Żywiec – Jeleśnia – Sucha Beskidzka do Krakowa.
W przypadku pociągów na Słowację ich ilość (5 w dni robocze, 4 w soboty i niedziele) w relacji Zwardoń – Czadca – Żylina pozostanie bez zmian. W dni robocze ze Zwardonia pojadą trzy pociągi aż do Liptowskiego Mikulasza, a jeden w relacji Liptowski Mikulasz – Żylina – Zwardoń.
Dodajmy, że w ramach nowego rozkładu co jakiś czas wprowadzane będą korekty, a najbliższa czeka nas 14 marca 2021 roku.
Warto też zainteresować np.takie CBA lub NIK lub jeszcze wyżej o praktycznie przez caluśki dzień od samego rana po wieczór pustych pociągach w Cieszynie do Czech i jeszcze są dołożone kolejne puste pociągi