Misternie wykonane, wielobarwne, zgodne z tradycyjnymi wzorami, ale także bardziej nowoczesne – będące autorskimi pomysłami twórców. Takie wyroby z bibułkowych kwiatów można oglądać w Galerii Sztuki Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej.
Na wystawie prezentowane są wybrane prace nagrodzone w ramach XXI Konkursu Zdobnictwa Bibułkowego, którego głównym organizatorem jest Muzeum Miejskie w Żywcu. – Konkurs po raz pierwszy odbył się w 1970 roku i od tego czasu jest kontynuowany. Dzięki niemu możemy zadbać o zdobnictwo bibułkowe, które stanowi piękny znak trwania tradycji pokoleniowej – podkreśla Aneta Legierska-Bujok, pełniąca obowiązki dyrektora Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej.
W tegorocznej edycji wzięło udział 50 osób, natomiast prac było 190. – Regulamin kładł nacisk na pająki i wieńce imieninowe – mówi Monika Drewniak z Muzeum Miejskiego w Żywcu. – W pierwszej edycji konkursu w 1970 roku wzięło udział 13 uczestniczek, a tym razem było aż pół setki twórców, więc ta tendencja jest zwyżkowa, z czego bardzo się cieszymy.
Wystawa pokazuje różnorodność wyrobów bibułkarskich. – Mamy tu zarówno formy tradycyjne, jak i prace bardziej nowoczesne. Te pierwsze to wieńce imieninowe, kabłączki, drzewka, pająki oraz palma wielkanocna, a prace nowatorskie to na przykład kosze – mówi Dariusz Kocemba z Regionalnego Ośrodka Kultury.
To, co wyróżnia żywieckie bibułkarstwo na tle zdobnictwa z innych regionów Polski, to przede wszystkim wieńce imieninowe. – Tradycja ich tworzenia rozwinęła się w okresie międzywojennym właśnie na terenie Żywiecczyzny. Dziewczęta wykonywały swoim narzeczonym właśnie takie kompozycje z bibułkowych kwiatów, a w rewanżu chłopak stawiał dziewczynie tak zwaną mojkę, czyli wysokie drzewko z ustrojoną jodełką na szczycie – mówi Barbara Rosiek, kierownik Działu Etnografii i Przyrody w Muzeum Miejskim w Żywcu. – We wschodniej części Żywiecczyzny charakterystyczne były wieńce koncentryczne, z coraz większymi obręczami rozchodzącymi się na zewnątrz. Mogły one być wytworzone z jednego rodzaju kwiatków lub z różnych ich typów. Natomiast w wieńcach z południowej i północnej części Żywiecczyzny stosowano jedną większą obręcz, ewentualnie dwie, a na zewnątrz rozchodziły się gałązki. Natomiast cechą wszystkich tych kompozycji do dziś jest ich wielobarwność.
Współorganizatorami XXI Konkursu Zdobnictwa Bibułkowego są Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej, Starostwo Powiatowe w Żywcu, Fundacja 9sił w Jeleśni, Miejskie Centrum Kultury w Żywcu oraz Stowarzyszenie Twórców Ludowych Oddział Beskidzki w Bielsku-Białej. Tegoroczna edycja towarzyszyła staraniom o wpis żywieckich tradycji bibułkowych na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, prowadzoną przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Wystawa w Galerii Sztuki ROK trwa do 3 października.
Od lewej: Aneta Legierska-Bujok, Dariusz Kocemba i Monika Drewniak
Barbara Rosiek