Każdego dnia korzystamy z transportu publicznego. Szczególnie cenimy ten, który pozbawiony jest zakłóceń – zmian w rozkładzie jazdy, opóźnień czy odwołań.
Jednak różnego rodzaju wewnętrzne i zewnętrzne zaburzenia np. wypadki, remonty infrastruktury, usterki pojazdów wpływają na niezawodność transportu publicznego i ograniczają nasze zaufanie w stosunku do jakości oferowanych usług. Takie, często niemożliwe do przewidzenia, sytuacje stanowią wyzwanie dla organizatorów transportu, którzy w zadanych warunkach muszą w odpowiedni sposób zoptymalizować i przywrócić do normalnego funkcjonowania prowadzoną działalność.
Głównym celem optymalizacji powinno być ograniczenie skutków zaburzeń tak, aby wpłynęły w jak najmniejszym stopniu na realizację pozostałej oferty przewozowej. Rozwiązaniem przedstawionych problemów jest projekt naukowy „Zaawansowana optymalizacja w służbie niezawodnego i efektywnego transportu publicznego” realizowany w Instytucie Informatyki Teoretycznej i Stosowanej Polskiej Akademii Nauk w Gliwicach. Celem projektu jest rozwój i demonstracyjne zastosowanie zaawansowanej algorytmicznej technologii optymalizacyjnej, między innymi z zastosowaniem komputerów kwantowych, do rozwiązywania rzeczywistych problemów optymalizacyjnych, wspierając ekologiczny transport publiczny oraz uwzględniając perspektywę lokalnej społeczności.
Projekt z udziałem społeczeństwa. Ankieta oraz konsultacje społeczne.
Funkcjonowanie transportu publicznego powinno być przede wszystkim dostosowane do potrzeb podróżnych korzystających z tego rodzaju transportu oraz potencjalnych pasażerów. Dlatego satysfakcja osób podróżujących powinna być kluczowym czynnikiem w modelach realizowanych w projekcie, a badania powinny być konsultowane oraz popularyzowane w środowisku społecznym. W związku z tym realizacja projektu obejmuje ankietę dotyczącą funkcjonowania transportu publicznego oraz konsultacje społeczne.
W trakcie spotkań będą poruszane tematy zaburzeń w transporcie publicznym i możliwe sposoby ich ograniczeń poprzez optymalizację. W szczególności skupimy się na transporcie kolejowym na terenie województwa śląskiego, który zważywszy na prowadzone inwestycje infrastrukturalne, jak również rozwijanie floty pojazdów przez przewoźników kolejowych, może w najbliższych latach znacząco się zmienić. Niemniej cenne będą również doświadczenia i spostrzeżenia z innych regionów naszego kraju. Dla projektu ważny jest punkt widzenia użytkowników transportu i ich spostrzeżenia z codziennych podróży. W związku z tym serdecznie zapraszamy do udziału w otwartych konsultacjach. Spotkania online odbędą się w dwóch terminach:
25.11.2024 r. (poniedziałek) o godzinie 11:00,27.11.2024 r. (środa) o godzinie 17:00.
Kliknij tutaj, aby przejść na stronę projektu. Poznasz więcej szczegółów, zarejestrujesz swój udział w konsultacjach i wypełnisz ankietę (https://optipubtrans.iitis.pl).
Projekt „Zaawansowana optymalizacja w służbie niezawodnego i efektywnego transportu publicznego” (NdS-II/SP/0336/2024/01) realizowany w Instytucie Informatyki Teoretycznej i Stosowanej Polskiej Akademii Nauk, jest finansowany ze środków państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.