Nie musisz wychodzić z domu, aby załatwić sprawę w ZUS. Możesz spotkać się z pracownikiem tej
instytucji przez internet – podczas e-wizyty. Potrzebujesz tylko komputera, tabletu lub telefonu
połączonego do sieci internetowej oraz działającymi kamerką, głośnikiem i mikrofonem.
Sprawy emerytalne, ubezpieczeniowe, dotyczące świadczeń rodzinnych, czy rozliczaniem firmy
możesz załatwić bez osobistej wizyty w urzędzie, korzystając z wideorozmowy. Wystarczy wejść na
stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tą, w której
ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy.
Wybór „własnej” placówki ZUS ma znaczenie. – Jest to ważne wtedy, gdy chcemy załatwić swoją
indywidualna sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych danych, a
my możemy być bardzo daleko od domu, a i tak uzyskamy informacje. Stąd też będąc na wakacjach
w Meksyku, możemy spytać o postęp naszej sprawy w ZUS w Zabrzu, czy w Chorzowie, jeśli któraś z
tych placówek jest naszym Oddziałem ZUS i kontynuować swój urlop – wyjaśnia Beata Kopczyńska,
regionalny rzecznik prasowy ZUS .
O czym trzeba pamiętać podczas e-wizyty?
Podczas rezerwacji rozmowy online podajemy swoje dane, wybieramy dogodny dla siebie dzień (e-
wizyty odbywają się w dni pracy urzędu) i godzinę w przedziale od godz. 9.00 do godz. 14.00.
Kolejnym krokiem to wybór tematu spotkania. Z e-wizyty dostosowane są także od osób
niesłyszących, ponieważ mogą odbywają się w języku migowym (PJM). Jeśli chcemy skorzystać z
takiej opcji przy rezerwacji należy to zaznaczyć. – Ważne jest, by na etapie rezerwacji podać
prawidłowy numer telefonu komórkowego i adres email, gdyż dzień przed spotkaniem na podany
numer telefonu przyślemy sms z przypomnieniem o e-wizycie, a w dniu e-wizyty, na godzinę przed
spotkaniem, na podany adres emaila wyślemy link do rozmowy. Przypominam, że to klient inicjuje
rozmowę z ekspertem ZUS. Umówionego dnia i o konkretnej godzinie musi on „wejść” na podany w
emailu link i dopiero wówczas nastąpi połączenie online z pracownikiem ZUS – tłumaczy
rzeczniczka.
Jeśli chcemy uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, koniecznie trzeba mieć przy
sobie dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.
W e-wizycie może brać udział osoba trzecia, tylko jeśli jest opiekunem faktycznym lub prawnym. Na
etapie rezerwacji e-wizyty należy wówczas zaznaczyć, że spotkaniu online weźmie udział opiekun.
Należy podać jego imię i nazwisko. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w
ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Czego dowiemy się podczas wideorozmowy?
Podczas rozmowy online możemy załatwić bardzo wiele spraw, niemalże z każdego obszaru. Można
ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na platformie internetowej ZUS,
zmienić numer bankowego konta, uzyskać pomoc w wypełnieniu, czy uzupełnieniu dokumentów,
złożyć niektóre wnioski o wydanie zaświadczeń (zaświadczenie zostanie wysłane na adres zapisany
na koncie klienta w ZUS), skorzystać z usług doradcy emerytalnego, który w specjalnym kalkulatorze
emerytalnym może wyliczyć prognozowaną kwotę przyszłej emerytury lub po prostu dowiedzieć się
na jakiem etapie jest załatwienie sprawy.
Nie będziesz korzystał z e-wizyty, zrezygnuj z terminu
Każdy, kto zarezerwuje e-wizytę dostaje link do rezygnacji ze spotkania na wypadek gdyby klientowi
coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje. – Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować,
ponieważ w tym czasie ze wsparcia pracownika ZUS może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS osobiście
przyjść nie może – apeluje rzeczniczka.
Nie tylko videorozmowy
E-wizyty to jedna z kilku form kontaktu z ZUS. Osoby, które wolą bezpośredni kontakt w urzędzie,
mogą również korzystać z umawiania wizyt w placówce ZUS. Mogą taką osobiste spotkanie umówić
korzystając ze swojego profilu PUE ZUS i wybierając opcje „Rezerwacja wizyt” lub zarezerwować
taką wizytę w ZUS przez telefon. Numery telefonów do takiej rezerwacji znajdziemy na stronie
www.zus.pl, w zakładce „Kontakt”.