Coraz więcej głosów krytycznych i skarg płynie od pasażerów w sprawie fatalnego – ich zdaniem – rozkładu jazdy autobusów MZK Żywiec. Sugerują oni również, że czas najwyższy, aby przeprowadzić rewolucję w zmianach tras, co wymusza między innymi powstanie Szpitala Żywiec, który położony jest w zupełnie innej części miasta. Ale urzędników to nie wzrusza. Wydają się nie widzieć problemu.
Uwagi na temat złego rozkładu pojawiają się w Żywcu już od dobrych kilku lat. Część z nich jest przyjmowana, ale część bagatelizowana. Już ponad rok temu radni miejski Marian Kastelik i powiatowy Jacek Seweryn zwracali uwagę, że jeszcze przed otwarciem nowego Szpitala Żywiec (co nastąpiło 24 września 2020 roku) warto się przygotować na częściową zmianę układu tras i rozkładu jazdy miejskich autobusów, aby pasażerowie mogli bez problemu dojechać do nowej lecznicy. Wtedy burmistrz Żywca Antoni Szlagor twierdził, że wszystko jest dopięte, ale niech najpierw swoje podwoje otworzy nowy szpital. Jaka jest obecnie sytuacja każdy widzi, ale burmistrz uważa, że jest bardzo dobrze. Tymczasem w Cieszynie czy w Oświęcimiu nie powstały szpitale w nowych miejscach, ale tam zarządzający komunikacją doszli do wniosku, że czas najwyższy na przeprowadzenie gruntownej analizy i wprowadzenie nowego układu tras i linii na terenie tych miast. Przedtem ogłoszono konsultacje społeczne (poprzez internet z uwagi na sytuację epidemiologiczną).
– O takie coś aż się prosi w Żywcu. Bywa tak, że autobusy pomiędzy dworcem kolejowym a przystankiem koło Rynku jadą trzy naraz, z których jeden ma pasażerów, a reszta wiezie głównie powietrze. A potem nie ma żadnego autobusu od dworca w kierunku Rynku przez 20-40 minut. Czy nie można tych autobusów „poukładać” co 7-10 minut? – pytają radni Marian Kastelik i Jacek Seweryn.
Zwróciliśmy się do MZK Żywiec z pytaniami czy planowana jest zmiana układu linii i rozkład jazdy, aby zapewnić dogodny dojazd do nowego Szpitala Żywiec oraz dobre skomunikowanie dla pasażerów, którzy przesiadają się z autobusów MZK do pociągów. Leszek Kamiński, prezes MZK Żywiec, poinformował, że przewoźnik jest tylko operatorem transportu zbiorowego, a miasto organizatorem. I pytania należy skierować do organizatora. Przy tym prezes Leszek Kamiński całkowicie bezsensownie przeznaczył wiele swojej energii i cennego czasu na przytoczenie szeregu zapisów z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jakby to miało ogromne znaczenie dla zwykłych pasażerów, którzy przecież mają uwagi do rozkładu jazdy, a nie do ustawy.
W tej sytuacji nasze pytania powędrowały do Urzędu Miejskiego w Żywcu. Jak poinformował nas Mariusz Hujdus, rzecznik prasowy żywieckiego magistratu, miasto jako organizator publicznego transportu zbiorowego w Żywcu oraz w gminach Czernichów, Gilowice, Lipowa, Łodygowice, Radziechowy-Wieprz i Świnna z powodu obecnej sytuacji epidemicznej nie planuje wprowadzania nowych układów tras i linii komunikacyjnych.
– Bezpośredni dojazd do nowego szpitala w Żywcu realizuje linia autobusowa nr 2 Żywiec Pętla MZK – Trzebinia. Obecnie pasażerowie z różnych dzielnic miasta mają możliwość dojazdu autobusami MZK do nowego szpitala w Żywcu z przesiadkami na jednym bilecie czasowym, który ważny jest przez jedną godzinę od skasowania w ramach aktualnie realizowanych połączeń komunikacyjnych na terenie Żywca – zaznaczył Mariusz Hujdus.
Dodał, że władze miejskie w obecnej sytuacji epidemicznej nie przewidują przeprowadzania żadnych konsultacji społecznych, co do zmian układu linii czy rozkładu jazdy.
– Miasto Żywiec i MZK Żywiec na bieżąco monitorują sytuację na wszystkich obsługiwanych liniach komunikacyjnych w celu zapewnienia właściwej obsługi pasażera. Obecnie wszystkie linie komunikacyjne wykonują kursy zgodnie z obowiązującymi rozkładami jazdy w celu zapewnienia dojazdu mieszkańców między innymi do zakładów pracy. Z uwagi na częste zmiany rozkładów jazdy pociągów trudno jest korygować za każdą zmianą rozkład autobusów MZK. Jednakże w miarę możliwości staramy się na bieżąco monitorować i w razie potrzeby oraz możliwości korygować rozkłady jazdy autobusów MZK w celu synchronizacji z odjazdami i przyjazdami pociągów – zapewnił Mariusz Hujdus.
Trudno tutaj nie skomentować tych odpowiedzi. Przecież konsultacje można swobodnie przeprowadzić przez internet, co robi wiele miast czy gmin, także mniejszych od Żywca. Z kolei roczny rozkład jazdy pociągów
z ich ewentualnymi minutowymi korektami w ciągu roku znany jest już trzy miesiące przed wejściem w życie i zamieszczony w internecie. Nie jest też żadną filozofią, aby prezes MZK Żywiec Leszek Kamiński lub ktoś z jego pracowników wystąpił do Kolei Śląskich i uzgodnił sprawy rozkładowe z korzyścią dla pasażerów, których przecież stale ubywa w autobusach MZK.
To są jakieś kpiny dziecięce spóźniają się na lekcjie bo autobus nie jedzie na czas żyjemy 21 wieku a jeden autobus na całą wies
Prezes Kamiński nie jeździ autobusami to raz. Jego prawa ręką Kasiunia Czechowa też nie bo pomyka swoim BMW S1. Syty głodnego nie zrozumie. Trzeba się przyzwyczaić, że komunikacja miejska w Żywcu nie jest dla pasażerów i mieszkańców. Oni wychodzą z założenia, że wszystko jest cudownie
A co z komunikacją Miejską do Korbielów,Pewli Wielkiej itd co miała być od marca ?
Kaminski to telikt PRLu. Tego goscia powinni dawno wyjebać na bruk!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Trzeba zapytac ludzi pracujących w mzk jakie maja warunki pracy i płacy jak szef dba o pracowników w kwesti zarobków a tak na marginesie to załoga powinna głosować i wybierac dyrektrora. jeżeli ktos sie nie nadaje to zmiana i zaraz autobusy by słuzyły ludziom a nie nikomu
Wczoraj na TV SILESIA oglądałam wywiad z kimś z bielskiego szpitala COVIDOWEGO. I co pan powiedział ? “Większość pacjentów to mieszkańcy Żywiecczyzny, bo tam 130 000 ludzi jest pozbawionych oddziału COVID. Dlatego teraz pacjentów z Bielska wozi się po całym Śląsku. I co wy na to ? Dalej będziemy bronić władz jak niepodległości ?
I tyle radości z tego nowego Sporyskiego szpitala. Podobno dwa łóżka covidowe tam wstawili.
Rozklad jazdy to jedno, a biletomaty – to drugi temat, na którym moim zdaniem powinno zastanowić się miasto. Ostatnio kupując bilet u kierowcy, dając mu wyliczoną kwotę na bilet otrzymałam odpowiedź: “co mi Pani takie śmieci daje”. Zero kultury do pasażera i poszanowania dla pieniądza. Skoro tak bardzo przeszkadza kierowcom sprzedaż biletów, to dlaczego nie ma biletomatów w naszym mieście? Place 10 zł, kierowca nie ma wydać, placę kwotą wyliczoną – słyszę, że smieci. Wprowadzenie biletomatów zaatwiłoby może chociaż jeden problem zywieckiego mzk. ?♀️
Zwolnć go za takie zachowanie. Mogła pani podać jego numer żeby zbojkotować niechlujnego dziada.
ostatnio płaciłam za taxi Żywca do szpitala i z powrotem 40zł bo nie ma jak dojechać.
Generalnie komunikacja zerowa to raz a drugi problem brudno na ulicach i tego Urząd nie widzi. Wytarczy przejść się dworcową i bocznymi uliczkami jaki syf. nikt nad tym nie panuje.
To dopiero początek drogi przez mękę.
Tak a kurs nr 6 o godz 13.34 notorycznie jest opuzniony o 20 min a niektórzy by chcieli do pracy dojechać na 14 ?
Jaki kurs czy chodzi ten do Sporysza ?
Nie chodzi o ten do Łodygowice z pod policji co jeździ ?
Beskidzka dlaczego milczycie w sprawie nietolerancji i nieprzestrzegania praw człowieka w stacji Tvn? Czekamy na artykuł o niszczeniu ludzi w tej rezinowej stacji!
I stało się . Przed laty już pisano że położenie tego szpitala będzie miało kosztowne skutki dla całej Żywiecczyzny. Nowe drogi , ronda , zbyt długa podróż w korkach i teraz na dodatek wszystkie autobusy skierują do tego nieszczęsnego Sporysza .
Gdyby on powstał w Żywcu i przy którymś zjeździe z S1 , tego problemu by dzisiaj nie było.
Starostwo tłumaczyło się, że Pola Lisickich dostali za darmo, ale popatrzcie kto tam niedaleko mieszka, cała śmietanka Żywca…..
Na ich miejscu też bym kazał w Sporyszu sobie zrobić koło domu porządne drogi , szpital , baseny i nowoczesny dworzec kolejowy. Taka druga okazja się nie nadarzy a ziemia nabierze w końcu na wartości mimo że jest na podmokłym terenie.
Kiedy na Żywiecczyźnie dojdą wreszcie do władzy ludzie nie starsi niż 45 lat. Wykształceni i już z bagażem doświadczenia ? Inaczej nic się nie zmieni.
Żeby uzdrowić sytuacje komunikacyjną w mieście należy pomyśleć jak zredukować indywidualne dojazdy do pracy. Ul. Komorowskich wszystkie uliczki wokół Rynku, parking przy liderze i na ul. Kościuszki Dworcowej okupują urzędnicy UM, starostwa, bankow i innych urzędów. Otwarto parking przy zamku, który jest trudno dostępny. Trzeba przed miastem zrobić parkingi typu Park and Ride i miasto będzie wolniejsze, ale to wymaga dobrze zorganizowanego połączenia z centrum. Tak nie będzie jeszcze długo bo miasto musiałoby mięć 50% taboru wiecej na co się nie zanosi. Pomyślcie teraz jeden autobus w Sopot ni, następny w Węgier. Górce inny w Korbielów itd itd. Ludzie gdzie… Czytaj więcej »
W czarnych barwach widzę te zmiany. Ilość taboru znacznie wydłuży czas oczekiwania. Nie mogę zrozumieć dlaczego w stronę Świnnej jada autobusy jeden za drugim. A potem długo, długo nic. Burmistrz ma człowieka na stołku w MZK bez innowacji. Ki
Kilka lat temu pan Burmistrz wynajal firmę, która miała znaleźć antidotum na problemy komunikacyjne. Firma zbadał, forsę wzięła i jak było tak jest. Podejrzewa m, że uczniowie szkół ponad podstawowych liej by to zaplanowali.należy jak zbyt długo się na stokach siedzi to powszednie je i nic się nie może wydarzy. Górze być nie może
Popatrz jaj w Hu#a leci THERMO CAR To jest dopiero dobijanie ludzi raz na godzinę w stronę milówki to jest skurw#syns##o a za bilet walą z Milówki do Węgierskiej Górki 4,50 zł a raptem masz nie całe 8 km to jest okradanie obywatela w biały dzień . MZT powinny kursować z Milówki do Żywca .skończyło by się Monopol z THERMO CAREM.
Dobrze że pojawią się nowe linie w kierunku szpitala. Lecz to nie rozwiązuje wszystkich problemów. Tabuny autobusów to problem, przykład dostania się z dworca PKP to jeden z bardziej konkretnych, gdyż tam kumuluje się ruch i czekanie długo na autobus nie jest normalne. Podobnie jest w drugą stronę np. z dostaniem się z Piłsudskiego na dworzec PKP też trzeba czekać długo a potem kilka autobusów na raz. Z interesujących rzeczy dodam że można znaleźć kamerę internetową monitorująca Rondo Grunwaldzkie, (między centrum a mostem) i tam ruch autobusów również kumuluje się, często widać jak jeden za drugim autobus jedzie i to… Czytaj więcej »
Po co zaraz zatrudniać firmę zewnętrzną ? Zatrudnić osobę kompetentną a tą , która teraz ustala rozkład jazdy zwolnić albo zatrudnić w zieleni miejskie w Parku Miejskim
A potem gadka o smogu, skoro komunikacja zbiorowa jest pod psem to ludzie jeżdżą czym się da byle nie autobusem , nie da się obecnie czekać na dojazd po godzinie czy dwie , do tego gminy lądują kasę w mzk i tylko korzysta młodzież, a reszta ma się bujać wystarczy czas bez nauki szkolnej i nie ma jak dojechać do pracy, a nie zawsze jest opcja roweru, zresztą tras rowerowych i wypożyczalni też nikt nie widział i nie słyszał że takie coś istnieje….
Będziemy robić zdjęcia ile autobusów naraz podjeżdża na przystanki. Na razie rekord chyba należy do przystanku MZK na ul Zamkowej. Był dzień że ok. Godz. 16.05 podjechało tam 7 autobusów…. Oczywiście nie wszystkie się zmieściły. Cztery czekały w kolejce….
Dokładnie szlagier powinien się zebrać za to bo masaaaaakra ulica łącza zero dojazdu 2 razy 12 i 5 na dzień bez jaj !!!!!to jest miejsce dzieludzie mieszkają i przyznanie z 4 razy na dzień i 12 i 5 powinni jeZdzic potem to samo na wesołej koło szarotki okropienso nic tam nie ma w stronę dworca i od dworca tam k***a szok !!!!a powini puścić więcej autobusów w ty kierunkach….weźcie się za to do hujaaaaaaaaaaaaa!!
To prawda komunikacja w Żywcu jest tragiczna!ja kilka razy w roku jestem w Międzybrodziu Bialskim a do Żywca jeździmy sobie autobusem ale jeżdżą bardzo rzadko szczególnie wieczorem jest przed godz19 a potem po 22
O 21 jedzie 17
Uwagi dotyczące skuteczności kursowania autobusów MZK w Żywcu dotyczyć muszą również pierwszych kursów – od rana. Z pierwszego kursu autobusem MZK nie można zdąźyć na pierwszy pociąg do Katowic. Miejscow tzw. radni służą jedynie włąsnymm interesom, zapominająć o podstawowej funkcji radnego. Taki to światek wg wzorów współczesnych radnych.
Tak pracują radni jak im pozwalają wybierający ich. Gdyby były masowe zgłoszenia o złej pracy radnych zgodne ze stanem faktycznym – coś by się stało. Mimo, że na radnego nie wolno skarżyć. bo tak jest zbudowane prawo – ma wykonywać obowiązki powierzone mandatem w kierunku mieszkańców a nie musi, bardziej opłaca się skupić na “interesie gminy”.
Trzeba mieć kręgosłup i moralne podstawy do bycia reprezentantem wyborców. Jest to jednak odległe od własnych interesów, interesików, które sprawiły decyzję bycia radnym. Coś na ten temat wiem. Ja starałem się być radnym, a inni czynili różnorakie interesiki.
Posłem, senatorem, ministrem itd? A taki dajmy na to Biskup Dziwisz…., skąd ten kręgosłup wziąć?
Wymyślili coś takiego jak kontrolę społeczną, niezależne media aby był przymus do kręgosłupa. Ale władza ucieka od tego bo jest niewygodne. A pandemia już szczególnie sprzyja.
Radni w Żywcu są podporządkowani jednej osobie… Elektorat się dla nich nie liczy. Mają w nosie nasze postulaty. Brawo Panie radny Kastelik. Szanuję Pana. Potrafi Pan stanąć za mieszkańcami.
Nic odkrywczego, tak jest prawie wszędzie. Pojedynczy radni nic nie mogą bo liczy się grupowe podejmowanie uchwał, większość. Najlepszego radnego większość potrafi sprowadzić do szeregu.
Przypodobanie się komuś , też może być grupowo.
Jak sobie społeczeństwo na to pozwala to nic dziwnego że tak się dzieje.
Informacja o zaniechaniu przez Starostę starą o budowę łącznika kolejoweo, by pociągi od strony Katowic do Zakopanego mogły omijać główną stację w Żywcu. Komu na tym zależy? Będą mocne naciski układów prywatnych przewoźników busowych na pozostawienie układu w którym właśnie ten newydolny system komunikacyjny będzie paraliżował rzeczywiste potrzeby mieszkańców. To samo dotyczy braku komunikacji autobusowej w Żywcu po godzinie 22.30.Tu funkcjouje układ z właścicielami taksówek.Samorząd musi służyć obywatelowi a nie odwrotnie, jak jest to w przypadku chorego systemu samorządowego Żywca. Interesy, interesy, interesiki……
Sytuacja z “tabunami” autobusów na raz, a potem nic przez 1 godzinę jest znana od lat. Dlaczego dopiero teraz ktoś się tym zainteresował ? Czyżby komuś zamarzyło się stanowisko burmistrza ? Zawsze kursy MZK nie do końca pasowały do rzeczywistości. Czas na zmiany w wielu urzędach publicznych w powiecie żywieckim. Ale kto chce pracować za grosze ? Może trzeba by się przyjrzeć przychodniom, które “zabetonowały się” nie wpuszczając żadnych pacjentów. Przecież biorą NASZE PIENIĄDZE nawet większe niż przed pandemią. Każdy by tak chciał.
Decyzje dotyczące obostrzeń, w jakich pracują placówki służby zdrowia zapadają na szczeblu rządowym. Ten artykuł dotyczy pracy samorządu. Proszę nie odciągać uwagi od tematu. Pozdrawiam
Myślę, że tzw. NZOZ-y są spółkami prywatnymi i gdyby chciały to by przyjmowały “na żywca” oczywiście w reżimie sanitarnym.
Nie wydaje mi się aby Pan Prezes z MZK w Żywcu pracował za grosze. Zresztą to można łatwo sprawdzić.
Pytanie czy nie powinien już być na emeryturze, jak wielu prezesów spółek miejskich w Żywcu.
Ha ha chcialbym zarabiac takie grosze. Niektorzy tyle za rok nie zarabiaja co niektorzy prezesi na miesiac. A na takiego prezesika musi pracowac 50 zwyklych pracownikow. A nic sie nie zmienia na lepsze. W Nielsku da sie jezdzic miejska a w Zywcu to oodobno jest i tyle.
Chyba pora na zmianę władzy w naszym mieście. Obecna już dawno przestała dbać o dobro mieszkańców. Drogi Burmistrzu a może by puścić linię MZK do Krzyża Papieskiego?
Wypowiedż prezesa bezcenna.