Rozpoczęły się prace m.in. na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Trwają też roboty przy mostach nad rzeką Wisłą i Młynówką. To pierwszy etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 1,4 mld zł przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach.
Pierwsze prace obejmują mosty. Widać już roboty na ponad 150-metrowym moście nad Wisłą. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczny transport dla mieszkańców regionu i przewozu towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. W ramach inwestycji powstało już specjalne zabezpieczenie istniejącego nasypu nad rzeką Młynówką Komorowicką, a obecnie prowadzone są prace przy wbijaniu pali podtrzymujących przyszłą konstrukcję mostu. Także dwa nowe mosty powstaną nad rzeką Iłownicą.
Przebudowywany jest układ torowy na stacji Czechowice-Dziedzice. Trwa demontaż starych torów i rozjazdów, które zostaną zastąpione nowymi. Roboty modernizacyjne prowadzone są na odcinku Czechowice-Dziedzice – Brzeszcze Jawiszowice, demontaż toru i sieci obejmuje też odcinek szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Sprawniej pojadą pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce, nawet z prędkością do 160 km/h i towarowych do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Wymiana 122 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach, a nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków pozytywnie wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku.
To optymistyczne, że widać takie roboty