Rozpoczęły się prace remontowe pofabrycznego kompleksu przy ulicy Dmowskiego w Bielsku-Białej. To duża inwestycja realizowane przez bielski samorząd. Pod koniec przyszłego roku do odnowionego gmachu wprowadzą się miejscy urzędnicy, choć część pomieszczeń ma zostać przeznaczona także na inne cele. Koszt przebudowy i adaptacji starych produkcyjnych hal do nowych potrzeb szacowany jest na około 18 mln zł.
Dzięki tej inwestycji znacznie powiększy się powierzchnia biurowa, jaką dysponować będzie Urząd Miejski. W nowych pomieszczeniach znajdzie się między innymi miejsce dla borykającego się obecnie z problemem ciasnoty Wydziału Geodezji i Kartografii oraz archiwów. W skład kompleksu wchodzą dwa budynki usytuowane przy ulicy Dmowskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie placu Ratuszowego. Większego trzykondygnacyjnego (Dmowskiego 6) oraz znacznie mniejszego i niższego (Dmowskiego 10).
Przed laty wykorzystywane były na potrzeby jednej z fabryk włókienniczych, lecz od czasu przemian ustrojowych – czyli od około 30 lat – stoją puste i niszczeją. W przeszłości pojawiały się przeróżne pomysły, jak zagospodarować ten usytuowany w centrum miasta okazały obiekt. Między innymi sugerowano, że można by tam urządzić duży wielopoziomowy naziemny parking. Ostatecznie władze miasta (nieruchomość jest obecnie własnością gminy) zdecydowały się zaadaptować go na potrzeby Urzędu Miejskiego.
Zakres planowanych prac budowlano-adaptacyjnych jest ogromny. Mniejszy z budynków (nr 10) zostanie w praktyce rozebrany i wybudowany od nowa (urządzone będzie w nim archiwum urzędu). Z większego zostaną tylko główne ściany nośne oraz stropy – reszta będzie przebudowana i wymieniona. Na płaskim dachu mniejszego z budynków w przyszłości ma być urządzony zielony ogród, a jego ściany pokryją pnącza.
Część w pełni wyposażonych pomieszczeń biurowych (o łącznej powierzchni około 100 mkw.) w przebudowanym budynku numer 6 zostanie zaadaptowanych i przeznaczonych na wynajem dla nowych, młodych przedsiębiorców (do tak zwanego coworkingu), rozpoczynających dopiero działalność gospodarczą. – Z założenia ma być to miejsce rozwoju przedsiębiorczości – wyjaśniają miejscy urzędnicy. W części tej urządzona zostanie między innymi sala konferencyjna oraz sala główna z ośmioma stanowiskami do pracy.
W budynku znajdzie się także Centrum Seniora. Zostanie zlokalizowane na trzecim piętrze. – Znajdą się tam pomieszczenia administracyjne, do których przeniesie się między innymi Rada Seniorów, będzie działać punkt informacyjny, gdzie osoby starsze będą mogły zasięgnąć informacji o przysługujących im ulgach, podejmowanych w mieście działaniach na ich rzecz czy imprezach oraz wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Będzie to również zaplecze cyklicznych spotkań i powierzchnia szkoleniowo-konferencyjna. Do dyspozycji seniorów planowana jest sala komputerowa służąca do prowadzenia warsztatów i szkoleń z obsługi komputera i poruszania się w sieci, np. przy okazji obsługi konta bankowego. Jedno pomieszczenie zostanie przeznaczone na świadczenie porad przez psychologa i prawnika. Będą też dwa pomieszczenia do zajęć manualnych, pomieszczenia integracyjne, sala do zajęć ruchowych, biblioteka i szatnia. Cały obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych, wyposażony w wygodną windę – informują urzędnicy.
Z tej części będzie się dało bezpośrednio wyjść na zielony dach, gdzie wśród krzewów, pnączy i kwiatów ustawione będą ławeczki i stoliki. Modernizacja obejmuje również teren wewnętrznego podwórka. Urządzony zostanie tam parking. Z kolei do wejścia do budynku – z myślą o osobach niewidomych – prowadzić będzie chodnik wykonany z płyt o wyraźnej fakturze. Reszta placu zostanie wybrukowana gładką bazaltową kostką. Zwieńczeniem dzieła przebudowy będzie estetyczna elewacja od strony ulicy Dmowskiego utrzymana w stonowanych odcieniach bieli i szarości, nawiązująca wyglądem do okolicznej zabudowy.
Warto nadmienić, że w tym roku roku, tuż obok (od strony ulicy Stojałowskiego) oddano do użytku, po gruntownym remoncie, inny duży gmach na potrzeby Urzędu Miejskiego. Mieści się w nim obecnie kilka wydziałów bielskiego Ratusza.
Uściślijmy, bo małolaty tego nie wiedzą. Kompleks budynków zmienił przeznaczenie nie na skutek przemian ustrojowych, ale z powodu wiekopomnych “reform” gospodarczych tow. Jaruzelskiego (tzw. pierwszy etap reformy) i późniejszych reform tow. Balcerowicza (tzw. plan Balcerowicza, którego rzeczywistym autorem był człowiek Georga Sorosa, czyli Jeffrey Sachs).
Muszę ja małolata się włączyć i dopytać. To Balcerowicz był inspirowany a może nawet agenturą ze wschodu? (jeśli towarzysz to musiał mieć kontakty no chyba, że wystąpił z partii). A ja myślałam, że on taki mądry, w takim razie chyba dobrze, że Balcerowicz musi/ał odejść a Jaruzelski nie żyje.
Jest nadzieja, że wkrótce będzie więcej pustych budynków do przejęcia dla administracji, bo gdy zmienią się “wiatry polityczne” to Balcerowicz ponownie będzie doradzał. Balcerowicz to główny ekspert ekonomiczny platformersów.
Waszym jest Putin 😉
Bardzo dobrze.
Niech bedą i płace i pałace i biurka, segregatory, ołówki, drukarki, przepisy i zarządzenia.
Tzw ADMINISTRACJA PUBLICZNA nowa warstwa społeczno-zawodowa lojalna wobec technokratycznego systemu musi czuć że dyma równo drugą połowę frajerow którzy w pocie czoła i swoim zarobkiem ciągną ten wózek
Co z tego jak za mało zarabiają. Do PIT-u taka robota.
świadomosc braku kompetencji i perspektywa machania łopatą powoduje ze zadowolą sie lichą premią i swietym spokojem biurowej ekologicznej niszy.
Jak – nie przymierzajac – w obsludze oswiaty.
H.
Teoria aby urzędnik miał świadomości kompetencji a ściślej niekompetencji, inaczej petentów by nie było. Wytacza przepis, paragraf i po dyskusji. A paragrafy można w te i wewte interpretować.
Znak czasu, przemysł zwijany a “biurokracja” rozrasta się.