Rekrutacja wysokiej klasy menedżerów, członków zarządu czy specjalistów, którzy staną się liderami zespołów, wymaga szczególnego podejścia, wiedzy, doświadczenia i znajomości odpowiednich narzędzi. Tradycyjne metody selekcji bardzo często nie zdają tu egzaminu. Zwłaszcza, że interesujący kandydaci mogą pozostawać bierni i nie odpowiadać na standardowe ogłoszenia. Z pomocą przychodzi wówczas executive search. Na czym polega ta metoda i dlaczego jest taka skuteczna?
Executive search – na czym polega?
Executive search opiera się na aktywnym poszukiwaniu najbardziej wartościowych kandydatów oraz indywidualnym dopasowaniu posiadanych przez nich kompetencji do profilu i potrzeb firmy. Executive search bywa mylony z headhuntingiem, ponieważ obie formy rekrutacji wykorzystują to samo narzędzie – bezpośrednie docieranie do kandydatów. O ile jednak headhunting to metoda sprawdzająca się w pozyskiwaniu pracowników różnych szczebli, executive search jest wyspecjalizowaną usługą wysokiej klasy, wymagającą wielu zaawansowanych umiejętności i doświadczenia od rekrutera.
Rekrutacja kadry zarządzającej a executive search
Powody, dla których pracodawcy decydują się na skorzystanie z usługi executive search bywają różne. W przedsiębiorstwie może pojawić się potrzeba stworzenia ważnego stanowiska przeznaczonego dla lidera, zdarza się także, że firma nie jest zadowolona z pracy dotychczasowego kierownika lub dyrektora. Bywają również zupełnie prozaiczne przypadki, w których menedżer zwalnia stanowisko i trzeba szukać osoby, która godnie go zastąpi. Rekrutacja kadry zarządzającej wymaga sporego wyczucia ze strony agencji zajmującej się executive search, a także całkowitej dyskrecji, która jest zapewniona podczas całego projektu. Wśród narzędzi, którymi dysponuje executive search, znajdują się m.in.:
- Stworzenie wraz z klientem profilu idealnego kandydata;
- Wybór najbardziej wartościowych kandydatów na podstawie baz danych, z wykorzystaniem kontaktów agencji;
- Kontakt z kandydatami i zmotywowanie ich do udziału w rekrutacji;
- Selekcja kandydatów, np. za pomocą assessment centre;
- Przygotowanie kompleksowej oceny najlepszych kandydatów wraz z rekomendacjami dla klienta;
- Wsparcie podczas negocjacji warunków pracy.
Kiedy warto zdecydować się na executive search?
Po specjalistyczną metodę rekrutacji, jaką jest executive search, warto sięgać w wielu przypadkach, np. jeżeli:
- Poszukujesz menedżerów wysokiego szczebla, o sprecyzowanych kwalifikacjach;
- Chcesz obsadzić ważne stanowisko, od którego będą zależały strategiczne cele firmy;
- Potrzebujesz wybitnego talentu lub lidera;
- Dotychczasowa rekrutacja kadry zarządzającej kończyła się niepowodzeniami lub przedłużała się;
- Aplikacje, które napływają w odpowiedzi na tradycyjną rekrutację, nie spełniają twoich oczekiwań;
- Nie posiadasz własnego działu HR;
- W twojej firmie jest dział HR, jednak potrzebujesz specjalistów w rekrutacji, dzięki którym proces będzie skrócony do minimum i efektywny.