Wydarzenia Bielsko-Biała

Rewolucja biletowa w MZK

Wywiad z Hubertem Maślanką Prezesem MZK w Bielsku-Białej

Panie Prezesie, jak mamy rozumieć tę rewolucję, co ona oznacza dla pasażerów?

– Ta rewolucja to przede wszystkim ułatwienia dla naszych pasażerów. To bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność w zakupie biletów. Te filary są dla nas kluczowe. Rewolucja biletowa wystartowała już pewien czas temu, kiedy to rozpoczęliśmy projekt pn. „Dostawa i wdrożenie systemu poboru opłat (SPO) za przejazdy wraz z dostawą i montażem kasowników mobilnych do obsługi transakcji przy użyciu zbliżeniowych płatności mobilnych za pomocą karty EMV”. 14 listopada 2022 r. uruchomiliśmy nowy kanał dystrybucji biletów okresowych komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej, czyli e-sklep, a teraz zbliżamy się do finalizacji projektu w związku z etapem wdrożenia nowego systemu kasownikowego. Kasowniki są zamontowane we wszystkich autobusach, w „przegubach” umieszczono po 2 urządzenia. Łącznie jest to 160 kasowników. Ponadto mamy jeszcze 16 sztuk rezerwowych w magazynie. Ta rewolucja nastąpiła także w obszarze kontroli biletowej, ponieważ w ramach projektu do Spółki trafiło 25 nowoczesnych, certyfikowanych czytników kontrolerskich, które w szybki i bezpieczny sposób skanują elektroniczne bilety ze wszystkich kanałów dystrybucji.

Czyli pojawiły się w sumie dwa nowe kanały dystrybucji biletów. Pasażerowie zapewne dostrzegli już zamontowane nowe, czerwone urządzenia w autobusach. A jakie one będą miały funkcje?

– Przede wszystkim kasowniki są niezwykle intuicyjne, zakupu biletu dokonamy zaledwie w kilkadziesiąt sekund za pomocą dotykowego ekranu dostępnego w 4 językach. Kasownik ma także bardzo ważną funkcję umożliwiającą korzystanie z urządzenia osobom niedowidzącym. Zapłaty za bilet dokonujemy poprzez zbliżenie karty płatniczej. Ponadto w kasowniku możemy zapłacić także za pomocą telefonu czy zegarka, jeśli mamy do tych urządzeń przypisaną swoją kartę zbliżeniową. Co ważne, bilety się nie drukują. Mają one postać wyłącznie elektroniczną. Bilet jest przypisany do karty płatniczej. Pasażerowie nie będą musieli już szukać biletów papierowych do okazania w trakcie kontroli, co zwiększa wygodę pasażerów i zdecydowanie skraca czas takiej kontroli. Wystarczy, że osoba kontrolowana przybliży swoją kartę płatniczą lub jej nośnik w telefonie czy zegarku do czytnika kontrolera i na ekranie pojawi się informacja o posiadanych biletach. W kasowniku jest również funkcja sprawdzenia aktualnych, ważnych biletów. Tak więc najważniejszą funkcją kasowników mobilnych jest łatwy i szybki proces zakupu biletów. A chyba wszystkim nam zależy na tym, aby sobie ułatwiać podróże. Jednak każde ułatwienie musi nieść za sobą odpowiednie względy bezpieczeństwa. I tak jest w tym przypadku, na żadnym z etapów zakupu biletu, sprawdzania zakupionych biletów oraz kontroli – system nie ma dostępu do danych z karty płatniczej ani urządzeń, czyli telefonu i zegarka.

Jakie bilety dostępne są w nowym kanale dystrybucji biletów?

– W kasowniku mobilnym kupimy tak zwane bilety krótkookresowe, czyli bilet jednorazowy, bilet 60-minutowy oraz bilet 24-godzinny. Ponadto kupimy także bilet za bagaż oraz bilet weekendowy „Rodzina+”, który jest dostępny tylko w weekend dla posiadaczy karty „Rodzina+”. Natomiast pamiętajmy, że mobilnych zakupów biletów dokonamy także w e-sklepie na stronie bilety.mzk.bielsko.pl, a tam dostępne są bilety okresowe, czyli bilet 7-dniowy, miesięczny, miesięczny specjalny oraz bilet 30-dniowy, z możliwością wybrania konkretnej daty obowiązywania. Mamy również aplikacje mobilne: mPay, moBILET i SkyCash. Możliwości zakupów mobilnych jest zatem sporo.

Obecnie kasowniki są w fazie testów, które rozpoczęły się początkiem kwietnia. Dlaczego testy wymagają tyle czasu?

– System kasowników mobilnych dostępny jest w wielu miastach, ale jak przekazał nam nasz Wykonawca projektu, system kasowników mobilnych w naszej Spółce jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów zarówno pod kątem bezpieczeństwa jak i wydajności, ale też funkcjonalności. Najpierw prowadziliśmy testy akceptacyjne w siedzibie Spółki, obecnie testy prowadzone są bezpośrednio w autobusach. Do tego zaangażowany jest cały sztab ludzi, którzy testują kasowniki także w nocy i w weekendy. To niezwykle wymagający projekt. Autobusy są przecież codziennie w eksploatacji, musimy więc tak koordynować działania, aby mieć możliwość przetestowana kilkukrotnie kasownika w każdym autobusie. Testy polegają na odpowiedniej kalibracji urządzeń, konfiguracji systemu, sprawdzenia całego systemu administracyjnego i kontrolerskiego. Musimy także przetestować ewentualne sytuacje kryzysowe, błędy krytyczne, awarie czy kwestie związane z bezpieczeństwem systemu. To wszystko wymaga odpowiedniej ilości czasu.

Stały rozwój Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej jest zauważalny, ale czy Pan Prezes uważa, że pasażerowie potrzebują tych zmian? Czy je docenią?

– Oczywiście. Nasze działania są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby pasażerów bielskiej komunikacji miejskiej. Bardzo się cieszę, że zmiany są zauważalne, to dla mnie najlepsze potwierdzenie tego, że stale przyspieszamy w dobrą stronę. Naszą misją, między innymi jest profesjonalne świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w sposób zaspokajający aktualne potrzeby i wymagania pasażerów. Świat się zmienia, innowacje i mobilność są nieodłącznym elementem naszego życia, dlatego właśnie nie chcemy zostać w tyle i wprowadzamy nowoczesne rozwiązania dla naszych pasażerów. Takie zmiany są konieczne, a wręcz oczekiwane.

google_news
27 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Alfred
Alfred
1 rok temu

Rewolucja? Od lat mieszkam u pepikow i to jest tam odkąd pamiętam A ten cymbal z mojego kochanego Bielska się cieszy że mam jest 100 lat za murzynami 😀 masakra z tym mzk kielbasy 😀

Ala
Ala
1 rok temu

MZK Bielsko najpierw niech ogarnie ogrzewanie zimą i klimatyzację latem np. na zewnątrz -15 st to w autobusie zamarzają nogi a jak temp+5 to w autobusie sauna….. latem w autobusie temp ok 10 st wyższa niż na zewnątrz 😡

Tomek
Tomek
1 rok temu

A w jakich to językach……!?

na językach
na językach
1 rok temu
Reply to  Tomek

Senior na pewno używa łaciny, głuchoniemi język migowy, dzieci szczebiotu.

Dexter
Dexter
1 rok temu

Gościu się chwali, że wprowadzili rozwiązania, które powinny być już od 10 lat. To tylko pokazuje jak zacofane jest bielskie MZK

Spitfa
Spitfa
1 rok temu

Zdaje się że Pan prezes szykuje się do wyborów

Bolek
Bolek
1 rok temu

W Toruniu mają lepszy wybór biletów w aplikacji i nie muszę czekać aż przyjedzie autobus aby od czytać nr tylko kosztuje jednorazowy tyle samo co jednorazowy. I to jest plus.

no i Kopernika mają w Toruniu
no i Kopernika mają w Toruniu
1 rok temu
Reply to  Bolek

A tak, jeśli jednorazowy kosztuje tyle samo co jednorazowy – jest plus

Sławek
Sławek
1 rok temu

Jaka rewolucja? Taka forma zakupu biletow we Wrocławiu juz była jakieś 15 lat temu . to ładne Bielsko jest zacofane

Kazik
Kazik
1 rok temu

W dobie cyfryzacji i oszustów strach jest okazywać np.karte bankomatową którą zapłaciliśmy za bilet w kasowniku okazując ją niby kontrolerowi z niby właściwym terminalem do odczytu biletów w obawie iż to przebieraniec który ściągnie nam z konta kwotę nie wymagającą podania PIN-u a my nie świadomi orientujemy się później po bilingu . I jeszcze jedno , co z czasem zakupu biletu kiedy to jest kolejka trzech podróżnych którzy kupują bilet często trzymając się jedna ręka poręczy a druga klikają w kasownik który i tak wisi za nisko względem wzroku i trzeba się nagimnastykować a między czasie przyjdą kontrolerzy i chcą… Czytaj więcej »

nie ma odwrotu
nie ma odwrotu
1 rok temu
Reply to  Kazik

Kto by się zastanawiał nad takimi niuansami, młodzi projektują kasowniki, młodzi korzystają z trendów światowych, sztucznej inteligencji itp. A instruktarze w sprawie zagrożeń wokół podobnych osiągnięć są robione dla seniorów.

koniecznie
koniecznie
1 rok temu

No dobrze ale w tej “rewolucji” KANARY nie znikają? Kiedy kolejna podwyżka cen biletów aby odzyskać pieniądze z inwestycji w sprzęt, tak nawiasem ile ta konieczna “rewolucja” kosztuje? Co z seniorami, jak sobie radzą młody Prezesie? – może jakieś szkolenia?

Magda
Magda
1 rok temu
Reply to  koniecznie

Pozostają przecież wciąż bilety w wersji papierowej, dlatego jeśli ktoś nie czuje się na siłach, nie jest przecież zmuszany do zakupu w kasowniku mobilnym. Każdy ma wybór. Poza tym seniorzy 65+ mają bezpłatne przejazdy.

Last edited 1 rok temu by Magda
niekoniecznie
niekoniecznie
1 rok temu
Reply to  Magda

Dlaczego prezes mówi tylko o 1 formie zakupu, kasowania, kontroli biletów? Senior to człowiek od 60 roku życia.

Magda
Magda
1 rok temu
Reply to  niekoniecznie

Bo artykuł dotyczy nowego kanału dystrybucji biletów – kasowników mobilnych. Każdy kupuje bilet jak chce.

niekoniecznie
niekoniecznie
1 rok temu
Reply to  Magda

Bo pisze ktoś niepodpisany w artykule sponsorowanym, pyta i opisuje to co wypytuje, ale nie przeszkadza aby dodać od siebie pełny opis sytuacji biletowej w MZK.

Magda
Magda
1 rok temu
Reply to  niekoniecznie

Ten artykuł wyraźnie dotyczy kasowników mobilnych. Miłego dnia.

upieram się, że lepiej
upieram się, że lepiej
1 rok temu
Reply to  Magda

I co z tego, można byłoby o całości sprawy biletów napisać i połączyć to co wyjaśniasz czyli przytoczyć też zarządzenie prezydenta z 2021 r. Aby wilk był cały i owca syta w artykule sponsorowanym.

komentarz może być szerszy
komentarz może być szerszy
1 rok temu

Co to za wywiad (napisane dużymi, pogrubionymi literami) jeśli ktoś zadaje pytania komuś ujawnionemu a sam się nie ujawnia?

Magda
Magda
1 rok temu

No pewnie mogliby napisać o wszystkim… ale artykuł dotyczy ewidentnie kasowników mobilnych. Zarządzenie jest dostępne dla wszystkich.

zatem
zatem
1 rok temu
Reply to  Magda

Artykuł dotyczy i można w komentarzu napisać czego nie dotyczy, co powinno być a nie ma (wytłuszczonym drukiem), pozostaniemy przy swoim.

zatem
zatem
1 rok temu
Reply to  zatem

Czyli inaczej: można mieć wymagania do artykułów, które często redaktorzy nie stawiają, jest to po stronie czytelników. Np. pani red. Morcinkova opisuje debatę burmistrza Wisły z policjantami o bezpieczeństwie na drogach a ta debata jest niepełna, powinni w niej uczestniczyć i radni miejscy. Ale pani Morcinkova opisuje tylko o bezpieczeństwie na drogach – i trzeba to przyjąć?

Magda
Magda
1 rok temu
Reply to  Magda

Seniorów 65+ jest tylko garstka (uprawnionych do darmowych przejazdów) średnia wieku życia to 62 lata…tak że tego 😉

trochę większa garstka
trochę większa garstka
1 rok temu
Reply to  Magda

Seniorki sobie dłużej jeżdżą darmowo, wątpię czy będą korzystały z kasowników mobilnych.

Ola
Ola
1 rok temu
Reply to  Magda

Garstka ? Mamy społeczeństwo starzejące się więc kogo jest więcej? Seniorów czy młodych?

Ola
Ola
1 rok temu
Reply to  Magda

Seniorzy po 70tce mają bilety za darmo

żyć nie umierać
żyć nie umierać
1 rok temu
Reply to  Ola

Po 65-tce, no i biedni seniorzy ten darmowy bilet muszą przepuścić przez rewolucyjny kasownik. Bo prezes nie powiedział a rewelacyjny kasownik zlicza też ilość przewożonych pasażerów.