Dziś w Bielsku-Białej podpisana została umowa na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej na trasie Bielsko-Biała – Skoczów. Budowa ma ruszyć w 2026 roku, a pierwsze przejazdy odbywać się mają cztery lata później. Wcześniej przygotowany zostanie projekt.
Na dworcu głównym w Bielsku-Białej odbyła się konferencja, w czasie której podpisano umowę z PKP PLK uwzględniającą dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej do Skoczowa. Dokument w imieniu władz miasta podpisał prezydent Jarosław Klimaszewski. Linia Kolejowa nr 190 zlikwidowana została w 2009 roku. Budowa w 2026 roku, a w 2030 planuje się pierwsze przejazdy. W konferencji wzięli udział parlamentarzyści i samorządowcy.
– To jest bardzo wielkie wydarzenie, nie tylko dla mieszkańców Bielska-Białej ale dla całej aglomeracji Beskidzkiej. Gdybyśmy nie skorzystali z dofinansowania, taka szansa, nie pojawiłaby się nigdy, a tego by nam mieszkańcy nie wybaczyli, dlatego dziękuję wszystkim, którzy partycypują w kosztach mimo trudnych dla samorządów czasów. To jest niezbędna linia dla dalszego naszego rozwoju. Trudno było zmarnować taką szansę. Życzę, żeby ta inwestycja przebiegała terminowo i bezpiecznie – mówił prezydent Jarosław Klimaszewski.
W imieniu PKP PLK dokument podpisał Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK. – Linia nr 190 jest jedną z wielu linii związanych z węzłem Bielsko-Biała, bardzo ważnym węzłem. Linia malownicza, kręta, dużo zakrętów, małe promienie skrętu. Tych parametrów dużych prędkości nie uzyskamy, ale ten przedział 80-100 km/h jest wystarczający. 22 km długości, jedenaście przystanków, siedem istniejących, cztery nowe. Średnio, co 2 km pociąg będzie zabierał mieszkańców, w obrębie miasta Bielska-Białej będzie to jeszcze częściej. To typowa kolej aglomeracyjna. Same składy pociągów zależeć będą od organizatora transportu, którym jest marszałek województwa śląskiego. Żeby co 30-60 minut mieszkańcy mogli wsiąść do pociągów, musi ich być co najmniej 15-20 – mówił prezes Merchel.
Linia kolejowa 190 powstała ponad 130 lat temu. Jeszcze do 2009 roku kursowały po niej regularnie pociągi. Jej fatalny stan techniczny oraz przestarzały profil torów sprawiały, że jeździły w żółwim tempie. Podróż z Bielska-Białej do Cieszyna trwała blisko 2 godziny. Po modernizacji pociągi pokonywałyby trasę w niespełna godzinę.
Początkowo inwestycja rewitalizacji 22-kilometrowego odcinka linii kolejowej do Skoczowa znajdowała się na liście rezerwowej rządowego Programu Kolej Plus, ale wiosną PKP PLK poinformowała, że projekt Aglomeracji Beskidzkiej uzyska dofinansowanie. Według szacunków, modernizacja odcinka kosztować ok. 350 mln zł. 85 proc. wartości stanowi dofinansowanie z rządowego programu, a pozostałą część kwoty wyłożą samorządy i marszałek województwa śląskiego. W ramach inwestycji planuje się budowę praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść.
Kiedy oduczycie się pieprzyć te głupoty w stylu „rząd daje „
Każdy rząd stara się nam jak najwięcej zabrać a wręcz nas okradać w podatkach .
Jak PiS /obniżył podatek z 18% do 12% i dowalił składkę zdrowotną 9% / Czyli obniżył do 21% 😂
Ekonomia ludu jest na bardzo słabym
Pozdrawiam dostających od tzw.Rządu
Jak inaczej nazwać jeśli ma pieniądze a samorządy nie mają?
Taka ciekawa wieść o pociągach. Na Dolnym Śląsku odtworzono i nadal odtwarza się linie kolejowe, które zaczęły być likwidowane począwszy od czasu Buzkowej władzy. I okazało się, że pasażerów stale przybywa.
Tak, ludzie wracaja do PKP (kiedys celowo jezdzilo to w takich godzinach ze stawalo sie nierentowne – i do zlikwidowania)
Niestety na Dolnym Slasku bezpowrotnie zamieniono piekne szlaki kolejowe na sciezki rowerowe – np Kamienna Gora – Chemsko Slaskie/
Nie spotkał przypadkiem ktoś ekologów co mieli zająć
Się pożarem, w Kaczycach i poinformować społeczeństwo
CO tam było składowane, czy było skazenie itp…
Dobra informacja, linia nr 190 wróci jak kiedyś zbierała ludzi z osiedli. Szynobusy kolej aglomeracyjna do centrum Bielska po prostu szybka kolej miejska. Dla młodzieży do szkoły di centrów handlowych. Kolej znów stała sie modna
Papier wszystko przyjmie,to blef,nie będzie na to pieniędzy.To najmniej potrzebna inwestycja w regionie.
300 milionów !! – ten zły zaś PIS daje, 50 milionów samorządowcy. Jedynie słuszne i poprawne POlityczne PO wszystko likwidowało
Może ciebie zlikwidować?
Prawda boli, oj boli POpaprańcow
PiS to tylko obiecał. Teraz zgody, opinie, analizy, potem długa inwestycja, finansowana z kolejnych budżetów, których PiS już nie spartoli. Zapłaci już rząd KO. Co nie zmienia postaci rzeczy, że z naszych podatków. Ale przynajmniej nie będa kupować podkładów od handlarza bronią.
Bełkot, kłamstwa…. Wszyscy wiedzą jak za donka obiecywali i nic nie było a co się rozpoczęło to firmy bankrutowały . Nie daj Boże , jak dorwą się do władzy PO ( bo przy tusku reszta totalnej nic nie będzie miała do powiedzenia) to będą się chwalić : przekopem mierzei, tunelem pod Świną, Via Carpatia, Baltic Pipe, holdingiem Orlen …. etc. a następnie wszystko sprzedadzą , szkoda gadać
Krótko: Armagedon będzie
NIGDY WIĘCEJ PO
Będziesz miał KO