W kościele ewangelickim w Jaworzu zainaugurowana została czwarta edycja Festiwalu Cithara Sanctorum Silesia. W świat Beskidów, wypełnionych melodią tradycyjnych instrumentów, zabrała słuchaczy Katarzyna Gacek-Duda, która zagrała na takich instrumentach jak piszczałki, okaryna, kaval, multanka czy skrzypce. A towarzyszyli jej Marcin Sidor – skrzypce, Łukasz Juroszek – altówka węgierska, Martin Wałach – trombita, gajdy, kontrabas. “Nuty z groniczków” zaczarowały publiczność zgromadzoną w luterańskiej świątyni. A to dopiero początek festiwalowych wydarzeń!
Podczas koncertu “Królestwa Beskidu” można było usłyszeć muzykę Śląska Cieszyńskiego, Moraw, Żywiecczyzny, czyli z terenów, gdzie przed 400 laty żył i działał patron festiwalu Cithara Sanctorum Silesia – Jerzy Trzanowski. Organizatorów cieszy to, że mimo upływu lat tradycyjna muzyka wciąż żyje w nowych interpretacjach i znaczeniach, które nadaje jej Katarzyna Gacek-Duda. – Dźwięki trombity wraz z dzwonami kościelnymi wzruszająco podkreśliły początek naszego tegorocznego Festiwalu. Dziękujemy publiczności za liczne przybycie, gospodarzowi świątyni za gościnę, a “Królestwu Beskidu” za ucztę muzyczną – mówi Rafał Monita, dyrektor Festiwalu, a jednocześnie wiceprezes Fundacji Kulturalny Szlak, która stoi za jego organizacją. Warto dodać, że wydarzeniu patronują medialnie m.in. portal Beskidzka24.pl, a także “Głos Ziemi Cieszyńskiej” i “Kronika Beskidzka”. Cały projekt zyskał zaś dofinansowanie ze środków Województwa Śląskiego, Powiatu Cieszyńskiego, miasta Bielsko-Biała oraz gmin Skoczów, Jaworze i Wisła.
Festiwal Cithara Sanctorum Silesia pojawił się na kulturalnej mapie Śląska Cieszyńskiego w 2021 roku. Odbywa się między Cieszynem a Bielskiem-Białą, a jego patronem jest Jerzy Trzanowski. To artystyczne przedsięwzięcie ukazuje nową ideę prezentacji muzyki we wnętrzach sakralnych w kontekście historycznym ziemi cieszyńskiej i w odwołaniu do tradycji zbioru śpiewów nabożnych i kościelnych „Cithara Sanctorum”, od którego wziął nazwę, a którego autor, Jerzy Trzanowski, urodził się w Cieszynie w 1592 r. Ambitna i interesująco dobrana muzyka nawiązuje do tradycji ziemi śląskiej i jej związków z postacią, zwaną bardem trzech narodów (Polski, Czech, i Słowacji), a czasem również słowiańskim Lutrem. Główną ideą, która wyróżnia ten festiwal, jest czerpanie z tradycji, zjawisk kulturalnych oraz wybitnych postaci związanych ze Śląskiem Cieszyńskim oraz bogatego dziedzictwa muzycznego kościoła ewangelicko-augsburskiego.
Program czwartej edycji festiwalu jest bardzo ciekawy. Co warto podkreślić, wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Co nas czeka? Najbliższe spotkanie odbędzie się 26 października o 15.45 w Willi Zacisze w Wiśle, należącej niegdyś do bpa Juliusza Burschego. Zakamarki i historię tego ważnego dla perły Beskidów obiektu będzie można zwiedzić wraz z Renatą Czyż, a potem także udać się na spacer śladami Jana Sztwiertni. Tego samego dnia o 18.00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wiśle będzie można też posłuchać pieśni i utworów na fortepian właśnie Jana Sztwiertni.
3 listopada Cithara Sanctorum Silesia przeniesie się za Olzę – do kościoła Ap. Piotra i Pawła na Niwach w Czeskim Cieszynie, gdzie o 16.00 zaplanowano festiwal chórów kościelnych, w ramach którego zaprezentują się chóry z Bystrzycy, Oldrzychowic, Trzanowic oraz Wyższobramski Chór Kameralny z Cieszyna. Dodatkowo na organach zagra Krzysztof Musiał. W programie będzie można usłyszeć utwory chóralne oraz M. Surzyńskiego, P. Ebena, A. Hławiczki.
Kolejne festiwalowe wydarzenie to spacer bielskimi śladami Jerzego Trzanowskiego, który odbędzie się 10 listopada. Zbiórka o 15.00 przy Studni Pastorów na Placu Marcina Lutra w Bielsku-Białej. Przewodnikiem dla miłośników historii regionu będzie Andrzej Czauderna. O 17.00 ciąg dalszy emocji – koncert w kościele Zbawiciela na Bielskim Syjonie. Tym razem zaserwowana zostanie “Muzyka z niebios”. W programie Gdańska Tabulatura i opracowania chorałowe. Na trąbkach barokowych zagrają Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski, Emil Miszk, Filip Pysz, a za instrumentami perkusyjnymi usiądzie Paweł Szewczyk.
Z kolei 14 listopada o 17.00 w Bielsku-Białej w Muzeum Historycznym w Zamku Sułkowskich będzie miał miejsce koncert zatytułowany “Muzyka w czasach Jerzego Trzanowskiego”. Wystąpi “Capella Augustana” w składzie Katarzyna Wiwer – sopran, Marian Magiera – cynk, Agnieszka Krawczyk – skrzypce barokowe, Justyna Młynarczyk i Piotr Młynarczyk – viole da gamba, Anna Wiktoria Swoboda – teorba, Artur Szczerbinin – pozytyw. W programie pieśni Jerzego Trzanowskiego z “Cithary Sanctorum” z wykorzystaniem tekstów w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja (pieśni duchowne). Co istotne, koncert ten odbędzie się w ramach Międzynarodowej konferencji naukowej “Śląska linia Sunneghów na państwie bielskim (1592–1724). W 300. rocznicę śmierci Juliusza Gottlieba Sunnegha, ostatniego przedstawiciela rodu na bielskim zamku” organizowanej w dniach 14-15 listopada przez Muzeum Historyczne Bielska-Białej. Ilość miejsc ograniczona, rezerwacje są przyjmowane pod numerami tel. 33 811 04 25, 508 358 823.
Ostatnim festiwalowym wydarzeniem – 15 listopada o 18.00 – będzie koncert “Muzyka w czasach Jerzego Trzanowskiego” w kościele ewangelicko-augsburskim w Skoczowie, również w wykonaniu wspomnianej wcześniej “Capelli Augustana”. W programie także pieśni Jerzego Trzanowskiego z Cithary Sanctorum z wykorzystaniem tekstów w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja (pieśni duchowne).