Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozstrzygnięciu kolejnych dwóch przetargów na przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla drogi ekspresowej S52 – czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Chodzi o odcinki Bulowice – Chocznia i Kalwaria Wschód – Głogoczów.
BDI to planowana ponad 60-kilometrowa dwujezdniowa ekspresówka S52, która ma połączyć Bielsko-Białą z podkrakowskim Głogoczowem. W jej ciągu powstanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Jeszcze pod koniec czerwca tego roku GDDKiA podpisała umowę na badania geologiczne i projekt budowlany z firmą Voessing dla pierwszego odcinka Bielsko-Biała – Bulowice o długości 16,9 km. Badania geologiczne w terenie ruszyły 5 sierpnia. Natomiast pod koniec kwietnia GDDKiA wybrała wykonawcę dla odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska.
– Od naszego wyboru wpłynęło jednak odwołanie, które uwzględniła Krajowa Izba Odwoławcza. W wyniku odwołania wybrano nowego wykonawcę firmę Inko. Od tego wyniku odwołali się z kolei inni uczestnicy postępowania i ponownie czekamy na decyzję KIO – podkreśla GDDKiA.
Teraz rozstrzygnięto kolejne dwa przetargi.
– Ogłosiliśmy je w połowie kwietnia. Co ciekawe do obu przetargów zgłosiło się po 13 oferentów. W przypadku odcinka Bulowice – Chocznia o długości 11,5 km wybrano firmę Promost Consulting, która zaproponowała nieco ponad 23 mln zł. To plasowało ją na piątym miejscu pod względem wysokości ceny. Ale o wyborze zadecydowały maksymalne noty za pozostałe kryteria, w tym doświadczenie projektanta drogowego czy zespół środowiskowy. Z kolei w przypadku odcinka Kalwaria Wschód – Głogoczów o długości 12 km zaoferowana przez Lafrenz Polska w przetargu kwota, blisko 30 mln zł, nie była najniższa spośród wszystkich otrzymanych. Niemniej i tu przy ocenie wszystkich kryteriów ta zdobyła ona najwięcej punktów. Jeśli nie będzie odwołań od wyboru najkorzystniejszych ofert, to za kilka tygodni podpiszemy umowy z wykonawcami. Będą oni musieli opracować materiał środowiskowy, szczegółową dokumentację określającą warunki podłoża gruntowego, wykonać projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID, opracować projekt wykonawczy i projekt docelowej organizacji ruchu. Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planujemy złożyć w 2027 roku – dodaje GDDKiA.
BDI ma być budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a całkowity koszt tej inwestycji to ponad 8 mld zł.