Agencja Rozwoju Regionalnego SA przygotowuje się do rozpoczęcia kompleksowej rewitalizacji i modernizacji Pawilonu Sportowego wraz z kortami tenisowymi przy ul. Partyzantów w Bielsku-Białej. Przywróci też świetność budynkowi przy ul. Cieszyńskiej 367 w Wapienicy. Jednocześnie, dzięki pozyskaniu aż 40 milionów złotych, pomoże odbudować się firmom, które dotknęła pandemia Covid-19. A to tylko część najnowszych przedsięwzięć bielskiej Agencji, która właśnie obchodzi jubileusz 30-lecia działalności nakierowanej na zrównoważony rozwój regionu. O jej planach opowiada Maciej Jeleń, prezes zarządu ARR SA.
– Mimo jubileuszu, Agencja skupia się na kolejnych przedsięwzięciach, a nie świętowaniu. Proszę zdradzić szczegóły inwestycji, na którą czeka tylu bielszczan. W końcu piękny zabytkowy pałacyk i przyległe korty tenisowe mają odzyskać dawną świetność. Jak się udało do tego doprowadzić?
Maciej Jeleń, prezes zarządu ARR: Z pomysłem na zagospodarowanie Pawilonu Sportowego i jego przyległości przy Parku Włókniarzy wyszła Agencja. Przedstawiliśmy władzom konkretną propozycję, która była dla miasta bardzo korzystna, bowiem chcemy w tym miejscu stworzyć przestrzeń do integracji i aktywizacji bielszczan, rozwoju osobistego, kreowania zainteresowań i preferencji zawodowych, jak również nowoczesny i przyjazny teren sportowy oraz rekreacyjny. Oznacza to jego gruntowną rewitalizację oraz szereg innych prac, które – co ważne – nie obciążą budżetu miasta. To ARR bierze na siebie cały ciężar finansowy tego zadania, którego wartość wstępnie oszacowaliśmy na 17 mln zł. Udało się nam na ten cel uzyskać preferencyjną pożyczkę z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Nasza koncepcja zyskała uznanie gminy, która w grudniu 2020 r. przekazała Agencji ten obiekt aportem. W 2021 r. opracowaliśmy koncepcję i uzyskaliśmy warunki zabudowy, a lada chwila rozpiszemy przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, co przyspieszy realizację. Liczymy, że uda się zakończyć prace na przełomie 2023 i 2024 roku.
– Czego możemy się spodziewać po tej inwestycji?
– W kompleksie przy ulicy Partyzantów 59 stworzymy Międzypokoleniowe Centrum Aktywności i Innowacji. Cel jest prosty – chcemy przywrócić świetność temu reprezentatywnemu miejscu i przyciągnąć tu jak najwięcej mieszkańców w każdym wieku. Centrum będzie platformą działań społecznych łączących obszary związane z nauką, przedsiębiorczością i rekreacją.
Pawilon Sportowy zostanie zrewitalizowany, a pomieści się tam m.in. nasz FabLab, czyli pierwsza w południowej Polsce instytucja specjalizująca się w technologiach Industry 4.0, a ściślej – technologiach przyrostowych: modelowaniu i skanowaniu 3D, szybkim prototypowaniu oraz inżynierii odwrotnej, a także w działalności edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie podnoszenia kompetencji zawodowych, oczekiwanych na rynku pracy i ograniczających wykluczenie cyfrowe lokalnej społeczności. Pałacyk będzie miał też przestrzenie dla działalności biznesowej, ale nie zabraknie w nim miejsca dla odpoczynku i choćby kawiarni.
Ponadto stawiamy na rozwój tenisa ziemnego i liczymy, że przede wszystkim dzięki tej formie działalności cały kompleks stanie się samowystarczalny pod względem finansowym. Korty będą nowoczesne i pozwolą na rozwój nowych karier amatorskich i zawodowych. Do użytku oddamy trzy całoroczne korty w zamkniętym obiekcie, a także jeden otwarty. Pod dachem znajdziemy też miejsce na trzy boiska do badmintona. Inwestycja w otoczeniu parku i tras rowerowych jest pomyślana w taki sposób, aby przyciągała całe pokolenia i tętniła życiem od rana do wieczora. Mieszkańcy miasta na to zasługują.
– To niejedyny obiekt, którego modernizacją zajmie się Agencja.
– Tak, bo chcemy zmodernizować ponadto budynek przy ulicy Cieszyńskiej 367. Miasto w 2020 r. przekazało go naszej spółce i udało nam się uzyskać dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na termomodernizację oraz pozwolenie na budowę. Chcemy, by nadal pełnił funkcje budynku użyteczności publicznej. Jest tak doskonale zlokalizowany, że grzechem byłoby tego potencjału nie wykorzystać. Dlatego planujemy remont i adaptację wnętrz ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, aby budynek stał się też przykładem likwidacji barier architektonicznych, i to nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Będą to takie rozwiązania, jak przyjazna kolorystyka czy uwzględnienie wrażliwości dźwiękowej. Wszystko po to, by w zmodernizowanym budynku czuła się dobrze każda osoba.
– Jakie jeszcze większe projekty aktualnie realizuje Agencja?
– W 2020 r. przejęliśmy Bielski Fundusz Projektów Kapitałowych sp. z o.o., zajmujący się udzielaniem pożyczek i poręczeń dla firm MŚP. Jako że sami realizowaliśmy projekt wspierania start-up’ów poprzez wejścia kapitałowe do innowacyjnych projektów, decyzja o połączeniu była dużym krokiem w zakresie rozwoju działalności finansowej Agencji.
W oparciu o to stworzyliśmy Fundusz Wspierania Przedsiębiorczości z szeregiem takich instrumentów finansowych, jak pożyczki, poręczenia wadialne i wejścia kapitałowe do start-up’ów.
Naszym ostatnim sukcesem jest wygranie, w roli lidera konsorcjum, przetargu w Banku Gospodarstwa Krajowego na operatora finansowego w województwie śląskim w zakresie udzielania pożyczek płynnościowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, które zostały dotknięte przez pandemię Covid-19 i mają problemy z płynnością finansową. Dzięki temu realizujemy projekt pomocy firmom poprzez udzielanie nieoprocentowanych pożyczek na okres do sześciu lat. Na ten cel mamy 40 mln zł, a zainteresowanie firm jest ogromne. Złożonych zostało około 150 wniosków, których łączna kwota wielokrotnie przekracza pulę środków na ten cel. To pokazuje, jak tego rodzaju wsparcie jest dziś potrzebne firmom MŚP.
– Sama Agencja niedawno przeniosła się z budynku w Wapienicy i ulokowała w obiekcie BIT przy ekspresówce. Czym były podyktowane te zmiany?
– Przez ostatnie lata zajmowaliśmy najwyższe piętro budynku przy ulicy Cieszyńskiej 365, jednak znaleźliśmy nowego najemcę. Jednocześnie w innym naszym budynku, Centrum Konferencyjnym BIT przy drodze ekspresowej, z powodu pandemii zamknęliśmy funkcjonującą na ostatniej kondygnacji działalność hotelową. Jak oszacowaliśmy, tę powierzchnię można by wykorzystać efektywniej. Dzięki likwidacji działalności hotelowej uzyskaliśmy dodatkowe atrakcyjne powierzchnie biurowo-usługowe wraz z miejscami parkingowymi z przeznaczeniem na wynajem dla firm. Dodatkowo umożliwiło to przeniesienie biura Agencji do lokalizacji, która stwarza ARR więcej możliwości rozwojowych.
– Działająca od 30 lat Agencja zmieniła siedzibę, logo, stronę internetową, szuka nowatorskich pomysłów na rozwój regionu, ale – jak widać – nie zapomina o swojej pierwotnej misji.
– Już nazwa wskazuje, że jesteśmy instytucją otoczenia biznesu, której misją jest kreowanie rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Przypomnę, że jesteśmy spółką, której głównym akcjonariuszem jest Gmina Bielsko-Biała. Wsparcie głównego właściciela pozwala nam realizować powyższe projekty, które zapewne mają i będą miały wpływ na rozwój miasta i regionu, nie tylko poprzez wspieranie w różnoraki sposób przedsiębiorczości, ale też zapewnią w Bielsku-Białej i okolicy jak najlepsze warunki do życia, rozwoju zawodowego i osobistego, a także dla realizacji pasji. Chcemy, by nasz region był najlepszym miejscem nie tylko pod względem zawodowym, ale również atrakcyjnym do satysfakcjonującego życia. Patrząc przez pryzmat 30 lat działalności Agencji, uczestniczyliśmy w realizacji kilkuset projektów krajowych i międzynarodowych, których łączna wartość przekroczyła setki milionów złotych.
Miejsce dla Twojej firmy!
Agencja Rozwoju Regionalnego dysponuje wolnymi lokalami dla biznesu w biurowcu Centrum Konferencyjnego BIT przy ulicy 1 Dywizji Pancernej 45 w Bielsku-Białej. Już dziś działalność prowadzi tu kilkadziesiąt podmiotów gospodarczych, doceniając doskonałą lokalizację, bliskość potencjalnych i wartościowych partnerów biznesowych oraz optymalne warunki pracy.
Biuro w BIT to:
– Nowoczesna architektura obiektu – czterokondygnacyjny budynek biurowo-usługowy.
– Doskonała lokalizacja przy drodze ekspresowej S52 i węźle „Wapienica”.
– Szerokie możliwości doboru i aranżacji lokali w nowej przestrzeni biurowej na III piętrze BIT.
– Obiekt wyposażony we wszystkie niezbędne media (w tym internet światłowodowy) oraz windę osobową.
– Parking na niemal 200 pojazdów.
– Wyznaczone miejsce parkingowe dla wynajmujących biura na III piętrze.
– Stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
– Lokal gastronomiczny – Bistro.
– Wygodne biura z łazienkami, prysznicem, klimatyzacją.
– Sale konferencyjne z kompleksowym wyposażeniem. Największa – dla stu osób.
– Bezpieczne warunki pracy.