Wydarzenia Żywiec

Będą opóźnienia przy budowie obejścia Węgierskiej Górki. Wznowili drążenie

Fot. GDDKiA/Paweł Klarecki

Po około pół roku przerwy wznowiono prace przy drążeniu jednego z tuneli przy budowie odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki). Prace wstrzymano z powodu zawału skał stropowych w czole tunelu na przyszłej jezdni w kierunku Zwardonia.

Do wspomnianego zawału skał doszło 25 maja. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Jednak Urząd Górniczy jeszcze tego samego dnia zdecydował o wstrzymaniu prac w tunelu, który oznaczony jest jako TD2.1. To tunel w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń, który ma mieć około 980 metrów długości.

Wykonawca opracował i przedłożył program naprawczy oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. Tym samym po 8 listopada wznowiono drążenia w tunelu. Prace rozpoczęły się od wzmocnienia górotworu poprzez wykonanie iniekcji cementowej oraz parasola ochronnego wykonanego z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm oraz długości 15 m. Wstrzymanie robót będzie miało wpływ na termin ukończenia prac w tunelu TD2. Wykonawca w najbliższym czasie przedłoży aktualizację harmonogramu robót, z którego będzie wynikał termin ukończenia robót na całym kontrakcie – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z umową podpisaną w październiku 2019 roku, odcinek ekspresówki o długości 8,5 kilometrów miałby być gotowy do 10 sierpnia 2023 roku i kosztować ponad 1,378 miliarda złotych. Jak zaznacza GDDKiA, w tunelu, w którym przerwano pracę, do tej pory wydrążono 108 metrów w TD2.1 (w kierunku Zwardonia). Z kolei w tunelu równoległym TD2.2 (w kierunku Żywca) wydrążono 55 m. Bardziej zaawansowane są prace przy budowie tunelu w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne, który ma mieć około 830 metrów długości. Tu w tunelu TD1.1 (w kierunku Zwardonia) wydrążono 280 m, a w równoległym TD1.2 (w kierunku Żywca) – 190 m.

Aby przyspieszyć tempo robót i postęp prac, wykonywane są dodatkowe portale, które umożliwią drążenie tuneli dwustronnie – podkreślają drogowcy, którzy dodają, że na 10 października wykonano prace o wartości 25 proc. kwoty z podpisanej umowy.

Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe i pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Zaawansowanie robót mostowych osiągnęło prawie 30 procent. Na tej trasie powstanie też dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych i siedem ścian oporowych. Tu zaawansowanie prac osiągnęło 40 procent – dodaje katowicki oddział GDDKiA.

google_news
11 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
analityk
analityk
2 lat temu

Szlachetni i zapracowani panowie Starostowie, a kiedy wznowicie naprawę drogi z Żywca do Leśnej i Lipowej. Odcinek około 2 km jest rozkopany już pół roku. Zachęcamy do przejazdu tą drogą. Czy zdajecie sobie sprawę z Waszej potężnej NIEUDOLNOŚCI ???

Kri_
Kri_
2 lat temu
Reply to  analityk

Pieniądze przyznał Gowin, teraz Gowin jest już wyautowany…. A to i tak wina Tuska…

Obserwator.
Obserwator.
2 lat temu

Wiadomo że nie zawsze wszystko idzie gładko.
Uważam że firma robi dobrą robotę
i życzę jej powodzenia.

Budowlaniec
Budowlaniec
2 lat temu
Reply to  Obserwator.

No ja bym im jeszcze msze zamówił a może zstąpią anunnaki i pozaziemską technologią wypalą tunele w jeden dzień

Last edited 2 lat temu by Budowlaniec
Bert
Bert
2 lat temu

Przy takim tempie drążenia tych tuneli to być może przejedziemy tamtędy najprędzej w 2025 roku.

Turysta
Turysta
2 lat temu

O czym ty mówisz sprawdź sobie ile za tą samą robotę chciała firma z pierwszego mieksca. Mirbud był trzeci albo czwarty. Wszyscy wiedzieli że tam górotwór jest słaby i będą problemy przy drążeniu.

Budowlaniec
Budowlaniec
2 lat temu
Reply to  Turysta

Wiesz ja tam trochę po budowach szlajałem nie tylko u nas w PL i na obsługach drążeń tunelów też.Ta firma to jest partactwo w każdym calu. Inna sprawa że ten cały torkret to se można wsadzić i tyle ściany zjawinowe se robić a nie tunel. W Lalikach też tak dziadowali.

Tolek
Tolek
2 lat temu
Reply to  Budowlaniec

budowlaniec. ty się tam szlajałeś i na tym koniec. Jesteś typowym robolem , który myśli ,że na budowie jest najważniejszy. Gdybyś skończył budownictwo to miałbyś wiedzę z zakresu realizacji procesów budowlanych i systemów technologicznych, zarządzaniem w budownictwie etc etc. łopatą możesz “kierować” na każdej budowie

Budowlaniec
Budowlaniec
2 lat temu

Jakoś mnie to nie dziwi. Nawet wszystkim to mówię. Jak przetargi się wygrywa za grosze to tak jest. Dobrze że kilofami tego nie drążą amatorzy. Pewnie za niedługo będzie upadłość tak jak w Zwardoniu przy platformie dopiero Strabag dokończył budowę bo reszta upadła

Tunelarz
Tunelarz
2 lat temu
Reply to  Budowlaniec

Proponuję najpierw zapoznać się z technologią wykonywania tuneli przez firmę Mir-bud a później pisac złote myśli?
Może i byłeś tu i tam, ale tylko za pomocnika pomocnika….
Jak to mówią w du… byłeś gó… widziałeś..

Last edited 2 lat temu by Tunelarz
Budowlaniec
Budowlaniec
2 lat temu
Reply to  Tunelarz

Może ty widziałeś więcej ale skoro nie widzisz dziadowania w tych tunelach technologią z lat 70 to nie wiesz nic i pewnie jesteś z mirbudu :)) nawet na maty do mycia aut was nie stać tylko partolicie jakimiś polewaczkami co sikają zaawansowaną prostatą:)) o szczotkach na radziechowskiej nie wspomnę:)