Wydarzenia Cieszyn

Cieszyn: Będzie sześć nowych autobusów elektrycznych

Fot. UM Cieszyn

Sześć autobusów elektrycznych ma trafić do Cieszyna. Władze miasta podpisały umowę z dwoma firmami, które mają dostarczyć pojazdy do miasta.

I tak Cieszyn wzbogaci się o cztery autobusy o długości 12 m oraz dwa autobusy o długości 8 m. Wszystkie będą posiadały wyposażenie, podobne do “elektryków” jeżdżących już po ulicach miasta od lipca 2022 r., czyli m.in. klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, a także system elektronicznych kasowników.

Autobusy 12-metrowe będą niskopodłogowe. Zostaną dostosowane do przewozu co najmniej 70 osób, przy czym 10 miejsc siedzących będzie dostępnych dla pasażerów bez konieczności pokonywania jakichkolwiek stopni wewnątrz autobusu (tzw. miejsca specjalne). W pojeździe będzie również wyznaczona przestrzeń dla jednoczesnego przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz malucha w wózku dziecięcym. Planuje się, że autobusy zastąpią stare, najbardziej wysłużone pojazdy będące w posiadaniu ZGK w Cieszynie.

Z kolei autobusy 8-metrowe będą przystosowane do przewozu 18 osób, w tym będą miały trzy miejsca specjalne dostępne z niskiej podłogi. Będą posiadały miejsce dla przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim lub wózka dziecięcego. Autobusy te powiększą tabor ZGK w Cieszynie. Mają posłużyć do uruchomienia w mieście nowej linii nr 1, która była testowana w 2021 roku. Chodzi o skomunikowanie zabytkowego centrum miasta, a także zapewnienie dojazdu do Szpitala Śląskiego w Cieszynie oraz największej w Cieszynie placówki NZOZ przy ul. Bielskiej.

Dostawa autobusów nastąpi w pierwszej połowie przyszłego roku. Ich koszt to przeszło 11 mln zł.

google_news
22 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Remont zawieszenia
Remont zawieszenia
11 miesięcy temu

W Cieszynie jak dobrze poszukać to znajdzie się nawet kilkadziesiąt metrów dobrej drogi w jednym kawałku….

zawieszenie nie jest elementem drogi
zawieszenie nie jest elementem drogi
11 miesięcy temu

i to jest droga do przyszłości, musi być zostawiony taki kawałek na wzór

Wstyd
Wstyd
11 miesięcy temu

Obie drogi dojazdowe do Cieszyna z S-ki.to dramat i wstyd dla miasta… Jedna wielka fala i tarka z dziurami…naprawde weźcie sie po rozum do głowy.Jak nie ma kasy to pisać o dofinansowanie.tako stan jest jest od kiedy pamiętam a nawet gorzej.i to pseudo ronto z plastikowych elemantów krzywe i dziurawe jak stary druszlak.WSTYD!

pytać, drążyć
pytać, drążyć
11 miesięcy temu
Reply to  Wstyd

Pieniądze w części (nie wiadomo ile) poszły na wykopaliska w rynku: odkop – zakop – odkop. Są redaktorzy lokalni, kilku z Głosu Ziemi Cieszyńskiej aby dociec, postawić trudne pytania ale tego nie robią. Robi to dla porównania inny redaktor: Szczotka na Żywiecczyźnie, pokazywał ostatnio fuszerkę w Bielsku Białej red. Płużek.

Gti
Gti
11 miesięcy temu

Tak z ciekawości to kiedy będą jakieś przejezdne drogi w Cieszynie? Kasa na autobusy, na pseudo remont rynku, a drogi i chodniki jak w 18 wieku…

Takie buty
Takie buty
11 miesięcy temu
Reply to  Gti

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Kasa ratusza świeci pustkami.

Bialanin
Bialanin
11 miesięcy temu

Pojazdy elektyryczne są pojazdami zasilanymi węglem

holzmaszyny
holzmaszyny
11 miesięcy temu
Reply to  Bialanin

drzewnym

takie buty
takie buty
11 miesięcy temu

Zeroemisyjne pojazdy korzystają z prądu uzyskanego w elektrowniach węglowych.

cierpliwości
cierpliwości
11 miesięcy temu
Reply to  takie buty

farmy wiatrowe co 700 m przed nami, węgiel do kopalni.

Dziadek
Dziadek
11 miesięcy temu

Okazuje się, że przy obecnych cenach prądu elektrycznego autobusy elektryczne to totalna porażka i wiele samorządów z nich rezygnuje dlatego dziwi mnie decyzja włodarzy Cieszyna o zakupie tego najdroższego w eksploatacji środka transportu publicznego.

aby wnuki przeżyły
aby wnuki przeżyły
11 miesięcy temu
Reply to  Dziadek

Nie dziw się dziadku, prąd tani jest w powietrzu, za niedługo postawią też lokalny reaktor w Cieszynie. Że nie dożyjesz?, razem ze mną, ale wnuki wnuków będą miały dobrze.

tohle znám
tohle znám
11 miesięcy temu

To są bajki z mchu i paproci.

dorzucam ≤łońce do paproci
dorzucam ≤łońce do paproci
11 miesięcy temu
Reply to  tohle znám

Jaki problem dla ZGK, w zajezdni fotowoltaika i tanie ładowanie.

tohle znám
tohle znám
11 miesięcy temu

Taki autobus ładowałby się tylko w dzień, czyli w czasie kiedy powinien być w trasie. Czyli to byłoby drogie ładowanie. Podsumowując to dalej są bajki z mchu i paproci.

dorzucam dzień do słońca
dorzucam dzień do słońca
11 miesięcy temu
Reply to  tohle znám

Energia z dnia do akumulatora poza autobusem

tohle znám
tohle znám
11 miesięcy temu

Ręce opadają, gdy się czyta takie “mondrości”

to se ne vrati
to se ne vrati
11 miesięcy temu
Reply to  tohle znám

Mądrość jest taka, że nie ma powrotu do aut spalinowych i wytwarzania prądu z węgla.

Tak było
Tak było
11 miesięcy temu

Mają być ekologiczne i tanie w eksploatacji, ale ostatnio okazuje się, że nie są tanie i uchodzą za potencjalnie niebezpieczne.
W ciągu jednego roku w Niemczech spłonęły 2 hale, w których przechowywano miejskie autobusy elektryczne.
Przyczyną pożaru był samozapłon pojazdu elektrycznego.
Standardowe metody gaszenia pożarów aut są w przypadku pojazdów elektrycznych skazane na porażkę.

tak pisało
tak pisało
11 miesięcy temu
Reply to  Tak było

Niemcy są bogaci i stać ich aby hale z autami elektrycznymi płonęły, my takich pełnych hal nie mamy i nam nie grozi. Samozapłony się wykluczy i będzie dobrze, tanio. A że bilety nie są i nie będą tanie to insza inszość.

Raiden
Raiden
1 rok temu

Nie dziwię się, skoro ceny biletów takie, że w 3 osoby taryfa taniej wychodzi, żeby dojechać do centrum.

fajnie
fajnie
1 rok temu

Oo, dopiero za rok, jakie to te dwie firmy? Przecież i zabytkowy tramwaj będzie komunikował centrum zabytkowe miasta.