Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn

Cisza na torach

Fot. Krzysztof Marciniuk

Na początku przyszłego roku można będzie „świętować” 10. rocznicę zawieszenia połączenia kolejowego z Cieszyna do Bielska-Białej. Pociąg po raz ostatni wiózł bowiem tędy pasażerów w styczniu 2009 roku. Od tego czasu ruch na tej trasie zamarł…

Sprawa przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego Cieszyn – Bielsko-Biała odżyła w 2015 roku, kiedy to samorządy gminne i samorząd powiatowy, przypomniały sobie o tym problemie. W Starostwie Powiatowym zorganizowano kilka spotkań roboczych Komisji ds. Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego. Uczestniczyli w nich przedstawiciele zainteresowanych gmin z regionu cieszyńskiego i bielskiego oraz reprezentanci Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego i PKP.

Zakres modernizacji linii kolejowej Cieszyn – Goleszów miał objąć remont torowiska, wymianę urządzeń sterowania ruchem i telekomunikacji oraz elementów elektroenergetyki, co pozwoliłoby na podniesienie parametrów eksploatacyjnych i zwiększenie przepustowości. Pojawił się nawet termin: 2018 rok, a modernizacja miała być prowadzona w ramach rewitalizacji linii Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce. Przewidywano, że koszt modernizacji 11-kilometrowego odcinka wyniesie około 60,5 mln zł, a po remoncie możliwe byłoby uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich na linii Cieszyn – Goleszów – Skoczów – Bielsko-Biała.

Fot. Krzysztof Marciniuk

Tu warto przypomnieć, iż linia ta po zawieszeniu w 2009 roku, została w 2015 roku całkowicie wyłączona z eksploatacji. Jej stan jest obecnie fatalny: zniszczona, rozkradziona, zaniedbana. Już w sprawozdaniu Urzędu Transportu Kolejowego z 2015, była mowa o zużytych podkładach, brakach wkrętów i śrub, zachwaszczeniu podsypki, osuwiskach ziemi na tor kolejowy, dewastacjach lub braku sieci trakcyjnej, a także o znacznym zużyciu szyn w łukach toru. To kwalifikuje linię do kapitalnego remontu, czy wręcz do budowy od początku.

Fot. Krzysztof Marciniuk

Czy odcinek linii kolejowej nr 190, między Goleszowem a Cieszynem, zostanie zrewitalizowany? Oto jest pytanie…

google_news
4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
cba
cba
5 lat temu

tylko komu to potrzebne ? bez prędkości przejazdowej 90-120 to nie ma sensu ta linia.
Niestety ślad lini nie pozwala na taką modernizację (łuki)

dddbb
dddbb
5 lat temu
Reply to  cba

Potrzebne, potrzebne. Drogi się zapychają, a linie kolejowe są znakomitą alternatywą. Powinien beknąć ktoś, kto doprowadził do takiej zapaści tą linię. A aktualne władze marszałkowskie rozliczone za brak zaangażowania w jej odbudowę

Franuś
Franuś
5 lat temu

Cisza jest dziś wskazana od strony ekologii. Kursuje pociąg na linii Bielsko – Wadowice i miejscowi w Wadowicach widzą, że jest to pociąg widmo ale oświetlony, bez pasażerów. Aby łożyć ogromne pieniądze na remont kapitalny linii, trzeba pomyśleć od strony potrzeb pasażerskich na dziś. Mowa jest o inwestycjach też w kierunku zwiększenia przepustowości ale dla kogo. Trzeba może zrobić próbę rozliczenia tych, którzy doprowadzili do dewastacji. No ale ich się nie znajdzie bo winna historia. Takich odcinków jest dużo więcej w regionie i potrzeby wielkich pieniędzy.

Arek
Arek
5 lat temu

Linie kolejowa Bielsko- Cieszyn należy przekazać osobom i instytucja które o jej uruchomienie walczą…………niech sobie ja eksploatują za swoje pieniądze