Dane statystyczne mówią wprost, że zdecydowana większość samochodów na naszych drogach ma nieodpowiednie parametry ciśnienia powietrza w oponach. O ile jazda w mieście na takim ogumieniu nie stwarza większego zagrożenia, o tyle podróżowanie w trasie to już duże ryzyko, zwłaszcza w upalnym, letnim okresie.
Częściej, więcej, szybciej
Wielu kierowców uważa, że ciśnienie w oponach należy kontrolować szczególnie zimą, nie zaś latem. Nic bardziej mylnego. W okresie letnim o wiele więcej jeździmy na często długich trasach, a nasz samochód jest niejednokrotnie załadowany po brzegi, co przekłada się na większe obciążenia nie tylko opon, ale również kluczowych układów samochodu.
Prawidłowe ciśnienie w oponach
Optymalne ciśnienie powietrza w oponach zależy w głównej mierze od typu ogumienia, jego rozmiaru oraz obciążenia auta. Jeżeli się zastanawiasz, jakie opony w sklepie internetowym iParts.pl wybrać – całoroczne czy letnie, a także jakie ciśnienie w ogumieniu będzie najbardziej optymalne, wszelkie informacje na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi swojego samochodu.
Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach zapobiega zbyt dużemu nagrzaniu się ogumienia, co pociąga za sobą trwałe uszkodzenia, a także niweluje ryzyko nagłego rozerwania opony. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach wpływa w dużym stopniu na bezpieczeństwo jazdy samochodem.
Droga hamowania samochodu postawionego na oponach z zaniżonym ciśnieniem znacznie się wydłuża. Już przy prędkości 70 km/h jest to długość większa o 5 metrów w porównaniu z autem na oponach z odpowiednim ciśnieniem powietrza w kołach. Zmniejsza się także przyczepność opon na zakrętach, a niedopompowane opony szybciej ulegają odkształceniu i mechanicznym uszkodzeniom – tłumaczy ekspert w sklepie internetowym iParts.pl.
Zbyt duże ciśnienie
Równie niebezpieczne, co niedopompowane opony, jest zbyt wysokie ciśnienia w ogumieniu. W takiej sytuacji powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest o wiele mniejsza, co przekłada się większą nadsterowność samochodu, a tym samym i na mniejszą przyczepność. Zbyt wysokie ciśnienie w kołach to także gorsze właściwości amortyzacyjne samochodu, a więc niski komfort podróżowania oraz szybsze zużywanie się układu zawieszenia. Pamiętajmy również, że nieodpowiednie ciśnienie w oponach wpływa w dużym stopniu na wyższe koszty eksploatacji samochodu. Opony zużywają się nawet o 45 proc. szybciej, a koszt paliwa wzrasta średnio o 4 procent.
Systemy monitorujące
W sklepie online iParts.pl dostępne są profesjonalne systemy do monitorowania ciśnienia powietrza w oponach samochodowych. W ofercie znajdują się systemy bezpośrednie oraz pośrednie, wykorzystujące w swej pracy specjalistyczne czujniki umieszczane zazwyczaj przy zaworze opony.
Zgadzam się z treścią artykułu. Ja od lat regularnie dbam o prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach zarówno zimą, jak i latem. Niezależnie od rodzaju opon, jakie mamy założone, zawsze należy wiedzieć jakie ciśnienie powinno być optymalne i starać się regularnie je kontrolować.
Zgadzam się w zupełności. Mało kto zwraca na to uwagę, a skutki zbyt niskiego ciśnienia mogą być tragiczne.
To pod tytułem “Zbyt duże ciśnienie” piszą o 45 procentowym szybszym zużyciu opon i wzroście o 4 procent kosztu paliwa. Czy na pewno?