Praca w punkcie obsługi klienta lub w biurze firmowym obarczona jest ryzykiem wystąpienia chorób układu kostnego i mięśniowego. Podobnie jest w przypadku recepcjonisty hotelowego lub basenowego. Oba zawody niewiele się od siebie różnią, ale mogą wywołać podobne schorzenia. Jak wyposażyć stanowisko pracy w recepcji?
Według badań przeprowadzonych przez CIOP-BIP (Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy), instytucji zajmującej się tematyką kształtowania warunków pracy zgodnie z psychofizycznymi możliwościami człowieka, znaczna część osób pracujących w trybie siedzącym narzeka na różnego typu dolegliwości. Ankieta przeprowadzona wśród 3 tys. pracowników biurowych wykazała, że 31% badanych codziennie odczuwa problemy związane z nieprawidłowo zaprojektowanym stanowiskiem pracy z komputerem. Najczęściej wymieniane dolegliwości to bóle pleców (72%), głowy (47%), karku (51%) i napięcie w ramionach (37%). Recepcjoniści również podlegali badaniu, gdyż jedyną różnicą w stosunku do zwykłej pracy biurowej jest obecność lady recepcyjnej zamiast biurka. Jednak to jednak rzecz szalenie istotna, ponieważ wpływa w znaczącym stopniu na pracę recepcjonisty. Jak dobrać odpowiednie meble ergonomiczne do recepcji (źródło: https://m.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/83377/2-Z-25-Ergonomiczne-stanowisko-pracy-z-komputerem-J_Kaminska.pdf)?
Lada recepcyjna punktem wyjścia
Lada recepcyjna musi spełniać znacznie więcej wymogów niż klasyczne biurko. Według badania CIOP-BIP biurko do pracy z komputerem powinno posiadać blat o wymiarach 100 × 80 cm, zaokrąglone brzegi i regulację wysokości umożliwiającą pracę w pozycji stojącej. Jednak ciężko podnosić blat biurka w momencie rozmowy z wchodzącym klientem. Rozwiązaniem jest kompletna lada recepcyjna dostępna na stronie dystrybutora AJ Produkty. Idealnie sprawdza się w pracy biurowej w różnych pozycjach. Lada jest wyposażona w moduły niskie i wysokie. Jej wymiary znacząco przekraczają unormowania podane w wymienionym badaniu. Wysokość lady sięga 115 cm, co pozwala na pracę z klientem na stojąco, z jednoczesnym podparciem łokci, a także swobodne przekazywanie dokumentacji i przedmiotów. Lada posiada także niski moduł – jest to klasyczny blat biurka na niższym poziomie do pracy w pozycji siedzącej z komputerem. Pełne gabaryty modułu w kształcie litery U to 180 cm szerokości i 260 cm długości. Tak duże wymiary pozwalają nie tylko na łatwą obsługę klientów, ale również na komfortową pracę biurową (źródło: https://www.ajprodukty.pl/?gclid=EAIaIQobChMIvt_duoub4wIVw0QYCh3OfgziEAAYASAAEgJf5vD_BwE&gclsrc=aw.ds).
Krzesło ergonomiczne do zmiennego trybu pracy
Praca recepcjonisty polega nie tylko na obsłudze klienta, ale także na wprowadzaniu danych do komputera i tworzeniu dokumentacji – te zadania wykonuje się w pozycji siedzącej. Aby uniknąć u pracownika schorzeń kręgosłupa, układu szkieletowego i mięśniowego, warto wyposażyć recepcję w ergonomiczny, 24 godzinny fotel biurowy LIVERPOOL. Za sprawą swej konstrukcji i zastosowaniu wysokiej klasy materiałów fotel jest przystosowany do pracy w dłuższym systemie niż 8 godzinny. Jest to szczególnie ważna cecha w zawodzie recepcjonisty, który często pracującego w systemie zmianowym „na noc” po 12 h na dobę.
Fotel ten jest wyposażony w mechanizm bujania, powodujący podążanie siedziska i oparcia za użytkownikiem. Ma wbudowaną poduszkę lędźwiową odciążającą plecy w dolnym odcinku. Opcje regulacji kąta nachylenia dotyczą zarówno oparcia, jak i podłokietników. Mechanizm i jego ustawienia można zablokować pod indywidualne wytyczne użytkownika. Poszczególne opcje regulacji są synchronizowane raz i blokowane.
Fotel biurowy 24 h w połączeniu z kompletną ladą recepcyjną tworzą idealny zestaw mebli ergonomicznych, które znacząco ułatwią pracę recepcjonisty. Fotel idealnie sprawdzi się w nocnych pracach siedzących, a lada doskonale wspomoże wykonywanie obowiązków w pozycji stojącej. Dzięki zestawowi pracownik będzie odczuwał komfort pracy bez względu na postawę i nie będzie zmuszony do dostosowania ustawień mebli do sytuacji, jaką narzuci klient w trakcie obsługi.