Wydarzenia Bielsko-Biała

Fascynujący finał sezonu Bielskiej Orkiestry Cavatina

To był strzał w dziesiątkę! Przed nami 10. koncert Bielskiej Orkiestry Cavatina, która kończy sezon artystyczny. Kończy fantastycznym, wymykającym się wszelkim schematom programem, który rozpieści zmysły i dusze melomanów.

Muzyczne perły

20 czerwca, w czwartek, o 19.00 w Cavatina Hall odbędzie się ostatni koncert w ramach projektu, powołanego do życia dzięki współpracy Bielskiego Centrum Kultury i Fundacji Fiducia. Bielska Orkiestra Cavatina w tym sezonie artystycznym dowiodła nie tylko wszechstronności, odwagi w muzycznych poszukiwaniach, ale też umiejętnego zapraszania do współpracy wybitnych solistów i nietuzinkowych zespołów, reprezentujących zupełnie inne gatunki. Sala wypełniła się po brzegi podczas inauguracyjnego wydarzenia, ale także podczas koncertu, gdy poznaliśmy talent dwóch laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – bielszczan Mateusza Dubiela i Eryka Parchańskiego. Nie inaczej było w maju, gdy rozbrzmiała monumentalna IX Symfonia Beethovena, a także podczas show The ThreeX dla całych rodzin. Jednak każdy inny koncert był perłą, zabierając nas do świata muzyki od baroku po współczesność. Chłonęliśmy piękno dzieł Bacha czy Chopina, zachwycając się także projektami łączącymi klasykę z folklorem.

Inspirujący program

Koncert rozpocznie Serenada na orkiestrę smyczkową C-dur op. 48 Piotra Czajkowskiego. Gdy we wrześniu 1880 roku kompozytor postanowił napisać nowy utwór, poinformował przyjaciół, że myśli o skomponowaniu kwartetu smyczkowego lub symfonii. W październiku oświadczył: „Nieoczekiwanie napisałem serenadę”. Sam Czajkowski zaliczał ją do swoich ulubionych utworów. W serenadzie tej odnajdziemy wiele przepięknych melodii, a jej brzmienie wciąż zachwyca bogactwem i spoistością. Czajkowskiego rozpoznamy od pierwszych dźwięków, bowiem jego twórczość to charakterystyczne połączenie romantycznych założeń programowych z klasycystyczną jasnością formy.

Jeszcze więcej fantazji, a przy tym wielkie dziedzictwo folkloru, usłyszymy w kolejnym nieśmiertelnym dziele – Rumuńskich Tańcach Ludowych. Ich twórcą jest Béla Bartók, a cieszą się od lat ogromną popularnością. Kompozytor wędrował z fonografem i nagrywał najstarsze i najbardziej zapomniane utwory ludowe, obce profesjonalnym schematom opartym na systemie dur-moll. Zbierał informacje nie tylko na temat folkloru węgierskiego, ale też słowackiego, tureckiego, arabskiego oraz rumuńskiego. Wynikiem tej fascynacji były skomponowane w 1915 roku właśnie „Tańce rumuńskie”. Podczas koncertu usłyszymy je w aranżacji na saksofon, akordeon i orkiestrę smyczkową.

Melomanów z pewnością zaskoczy kompozycja Wojciecha Chałupki – The Ancient Night. To pięcioczęściowy utwór skomponowany dla Duo Aliada – na saksofon, akordeon i orkiestrę smyczkową. Podejmuje tematykę słowiańskiej Nocy Kupały, podczas której odprawiano rytuały mające na celu czczenie ognia, wody, słońca, księżyca, urodzaju, płodności i miłości. Część pierwsza – pełna witalności i dynamizmu – jest wstępem oraz inauguracją obrzędów tej pradawnej nocy. Druga opisuje gaszenie starego ognia i rozpalanie nowego, tańce wokół ognisk, a także składanie ofiar w postaci zwierząt i ziół. Kolejna – spokojna – przedstawia obrzędy wody polegające głównie na puszczaniu przez dziewczęta wianków do rzek. Czwarte ogniwo dzieła pełne jest różnorodnych barw, a finał przedstawia taniec kończący obrzędy Nocy Kupały. To pełen słowiańskiej energii finał, w którym również usłyszeć można dźwięki pochodu wieńczącego wszystkie ceremonie.

Na wielki finał 10. koncertu zasmakujemy w Vicino, czyli dzieła Michała Knota. To trzyczęściowy utwór skomponowany dla Duo Aliada na saksofon, akordeon i orkiestrę smyczkową. Nazwa tej kompozycji – przybliża sam kompozytor – pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego bliskość, podkreślając szerokie zastosowanie chromatyki z półtonem jako elementem zasadniczym. Oprócz formalnych implikacji, tytuł nawiązuje do osobistych odczuć dotyczących mentalności bałkańskiej, którą można scharakteryzować zarówno jako „surową” i „ostrą”, jak i głęboko emocjonalną i „łagodną”. – Podczas komponowania Vicino moim zamiarem było uchwycenie istoty kontrastujących nastrojów, zachowań i cech kulturowych, które często występują bardzo blisko siebie. Może to być zestawienie elastyczności i kruchości, powściągliwości i ekspresyjności lub emocjonalnej obojętności i głębokiej wrażliwości – opisuje kompozytor. Vicino został skomponowany w 2023 roku z okazji inauguracyjnej współpracy Duo Aliada i Stuttgarter Kammerorchester. Prawykonanie utworu miało miejsce 3 lutego tego roku.

Polsko-serbski duet

Bielskiej Orkiestrze Cavatina, dyrygowanej przez Jacka Obstarczyka, podczas czerwcowego koncertu będzie towarzyszyć Duo Aliada, który usłyszymy w aż trzech pozycjach programu, w tych dwóch skomponowanych właśnie na jego zamówienie. Ten wyjątkowy polsko-serbski duet, powstały w 2013 roku, tworzą Michał Knot (saksofon) i Bogdan Laketic (akordeon), których Wiedeńskie Towarzystwo Muzyczne nazwało „wybitnie utalentowanymi i kreatywnymi muzykami”. Nazwa „Aliada” podkreśla pokrewieństwo (allied sound) brzmienia saksofonu i akordeonu jako instrumentów, w których dźwięki generowane są w podobny sposób. Muzycy prezentują nowatorskie podejście do muzyki klasycznej, znajdujące odzwierciedlenie w odważnych aranżacjach. Duet Aliada występował w 30 krajach, na 5 kontynentach, z ponad 120 koncertami, m.in. w prestiżowych salach koncertowych, jak Musikverein i Radiokulturhaus w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Brucknerhaus w Linzu, Tonhalle w Zurychu czy Teatr Hermitage w Sankt Petersburgu. Zespół regularnie gości na radiowych antenach Ö1, SWR2, BR-Klassik i Radio Klassik. Jego debiutancki album „New colours of the past” (ARS Produktion) otrzymał wiele pozytywnych recenzji. Duet zdobył m.in. Grand Prix w 12. Fidelio Wettbewerb w Wiedniu (2013), III miejsce w M-Prize Chamber Music Competition (2018) oraz tytuł „HFP Artist of the Year”.

Bilety do nabycia na
www.bilety.bck.bielsko.pl

google_news