Przegląd samochodu to rzecz obowiązkowa. Kierowca musi mieć pewność, że jego pojazd nie stwarza zagrożenia na drodze, a za brak ważnego badania technicznego grożą wysokie kary finansowe. Ile kosztuje przegląd samochodu? Co dokładnie jest przeglądane? Co ile należy go wykonywać?
Ile kosztuje przegląd samochodu z gazem, a ile bez LPG/CNG?
Za ustalenie stawek przewidzianych za przegląd samochodu odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. Są one jednakowe dla poszczególnych rodzajów pojazdów. Do zmian w cenach może dojść każdego roku, dlatego warto przed rozpoczęciem nowego zapoznać się z dokładnymi wytycznymi. Ile kosztuje przegląd samochodu w 2020 roku?
Koszt przeglądu samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 ton wynosi 99 zł – 98 zł opłaty regularnej, 1 złoty natomiast za udokumentowanie tego w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Cena gwałtownie wzrasta w przypadku przeglądu auta z instalacją gazową LPG/CNG. Wówczas poza opłatą regularną oraz za ewidencję należy doliczyć 63 zł za badania specjalistyczne instalacji gazowej. W przypadku samochodu ciężarowego opłata za przegląd wyniesie 153 złote.
Korzystanie z samochodu bez ważnego badania technicznego może skutkować otrzymaniem mandatu do wysokości nawet 500 złotych. Jeżeli kierowca będzie uczestnikiem wypadku na drodze, choćby zwykłej stłuczki, i zostanie stwierdzony u niego nieważny przegląd, przyznane kary okażą się surowsze. Ważny przegląd warto mieć również w kontekście pożyczek pod zastaw samochodu na stronach takich jak autokapital.pl, które mogą od nas wymagać tego typu dokumentów. Podczas przeglądu właściciel samochodu musi okazać diagnoście dowód rejestracyjny pojazdu, a także świadectwo legalizacji montażu instalacji oraz zbiornika gazowego, oczywiście jeżeli je posiadamy.
Które części są przeglądane?
Przegląd samochodu oznacza zbadanie konkretnych elementów pojazdu i przeanalizowanie ich pod kątem technicznym. Testom poddane są takie części jak hamulce, światła, układ kierowniczy, toksyczność spalin, poziom hałasu, geometria kół jednej osi oraz amortyzatory jednej osi. W przypadku, gdy pojazd nie przejdzie badania technicznego, należy wykonać tzw. przegląd cząstkowy. Pozwoli to określić, która z części samochodu jest wadliwa, po czym naprawić ją, co wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami.
W ramach cząstkowego przeglądu kierowca zapłaci różne kwoty za naprawę poszczególnych części:
- 20 zł – hamulce,
- 14 zł światła,
- 20 zł układ kierowniczy,
- 14 zł toksyczność spalin,
- 20 zł poziom hałasu,
- 36 zł geometria kół jednej osi,
- 14 zł amortyzatory jednej osi.
Potencjalne usterki można podzielić na trzy kategorie: drobne, istotne oraz stwarzające zagrożenie. W przypadku pierwszej kierowca zostaje poinformowany o usterkach i otrzymuje dowód rejestracyjny z wbitą w nim pieczątką poświadczającą zaliczenie przeglądu. Jeżeli wykryte zostaną istotne usterki, to właściciel pojazdu musi je usunąć w ciągu dwóch tygodni. Następnie ma obowiązek ponowić badanie techniczne w tej samej stacji kontroli pojazdów. W przypadku stwierdzenia usterek zagrażających bezpieczeństwu, diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny, a samochód przy użyciu lawety zostaje przetransportowany do warsztatu w celu dokonania naprawy.
Co ile należy dokonywać przeglądu technicznego?
W przypadku samochodu świeżo zakupionego w salonie trzeba go oddać do przeglądu zanim upłyną trzy lata od dnia pierwszej rejestracji. Następnie badanie techniczne musi się odbyć przed upływem pięciu lat od dnia pierwszej rejestracji. W kolejnych latach przeglądu należy dokonywać raz w roku. Podobnie jest w przypadku samochodów ciężarowych, motocykli oraz przyczep.
Pierwsze badanie techniczne ciągników rolniczych, przyczep rolniczych oraz motorowerów musi się odbyć przed upływem trzech lat od dnia pierwszej rejestracji. Następnie właściciele pojazdów muszą dokonać przeglądu przed upływem każdych kolejnych dwóch lat od dnia przeprowadzenia poprzedniej kontroli. Samochody zabytkowe oraz przyczepy lekkie z reguły bada się wyłącznie przed rejestracją. Powtórny przegląd odbędzie się w przypadku wykorzystania pojazdów w celach zarobkowych.
Oczywiście przegląd konieczny jest w przypadku, gdy auto zostanie uszkodzone w wyniku zderzenia lub innego rodzaju wypadku. Policja przejmuje dowód rejestracyjny pojazdu, a obowiązkiem właściciela jest dokonanie naprawy usterki. Następnie kierowca musi się udać do stacji diagnostycznej i odebrać zaświadczenie, które pozwoli na zwrócenie dowodu rejestracyjnego. Dodatkowe przeglądy mogą się odbywać w przypadku przerobienia samochodu na taksówkę albo skierowania na badanie przez starostę lub organ kontroli ruchu drogowego.
Koszt przeglądu cząstkowego tani jak barszcz. Także 1 zł za udokumentowanie w CEPiK (po co wyróżniać jeśli musi być opłacone?). A głębiej jaki koszt za nim (przeglądem cząstkowym) przykładowo? – już nie barszcz.