Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Klient nie zapłacił faktury? Działaj!

Historia jest klasyczna: Klient zamawia usługę/produkt. Przedsiębiorca wykonuje swoją pracę w sposób odpowiadający umowie; wystawia i doręcza fakturę. Klient nie ma uwag. Mija termin zapłaty. A zapłaty brak. Co robić?

1. Postępowanie polubowne.
W pierwszej kolejności warto przypomnieć Klientowi o istniejącym zadłużeniu albowiem doświadczenie wskazuje, że zdarzają się przeoczenia wynikające z natłoku pracy, innych zobowiązań, zwykłego zapomnienia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skierować do klienta wiadomość mailową, czy sms-ową.
Celem działań polubownych jest bowiem zmotywowanie dłużnika do dobrowolnej spłaty należności lub nakłonienie go do podjęcia negocjacji w zakresie terminu i sposobu spłat jak i zawarcia ugody.
Kolejnym bardziej zdecydowanym i najodpowiedniejszym krokiem związanym z polubownym załatwieniem sprawy jest wezwanie dłużnika do zapłaty.
Informacje, które powinny się znajdować w wezwaniu to przede wszystkim:

  • informacja jakiego dokumentu dotyczy wezwanie; oznaczenie faktury;
  • wskazanie żądanej kwoty;
  • wskazanie terminu do kiedy faktura powinna była zostać zapłacona;
  • wskazanie terminu, po którym wierzyciel wystąpi na drogę postępowania sądowego;
  • wskazanie konta bankowego, na które powinna zostać uiszczona zapłata.

Tylko tyle i aż tyle.
I co bardzo istotne: wezwanie do zapłaty należy wysłać co najmniej listem poleconym, a idealnie: wraz z potwierdzeniem odbioru.

2. Postępowanie sądowe
W przypadku, gdy polubowne próby wyegzekwowania zapłaty nie przyniosły oczekiwanego efektu; kolejnym etapem jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
W tym celu należy skompletować niezbędne dokumenty, sporządzić pozew, ustalić sąd właściwy, opłacić pozew i wysłać; co spowoduje zainicjowanie postępowania sądowego.
Ten etap kończy się wydaniem tytułu egzekucyjnego, który następnie musi zostać zaopatrzony w klauzulę wykonalności.
A co się stanie, gdy w toku postępowania sądowego Klient zapłaci fakturę?
W takiej sytuacji dochodzący roszczenia powód powinien pismem procesowym ograniczyć żądanie (gdy dłużnik zapłacił część dochodzonego roszczenia), albo cofnąć powództwo, gdy żądanie zostało zaspokojone w całości.

3. Postępowanie egzekucyjne.
Po zakończonym postępowaniu sądowym; powód (wierzyciel) uzyskał tytuł egzekucyjny; aby móc zainicjować postępowanie egzekucyjne (komornicze) będzie musiał jeszcze uzyskać klauzulę wykonalności oraz skierować sprawę do komornika. Dla komornika wiążący jest tytułu wykonawczy (m.in.: wyrok, nakaz zapłaty) oraz treść wniosku wierzyciela o wszczęcie egzekucji.

***

Wierzyciel dysponuje zatem możliwościami na to, aby mieć szanse na skuteczne odzyskanie pieniędzy. Warto jednak pamiętać, że niestety to on w pierwszej kolejności poniesienie koszty związane z całą wyżej wskazaną procedurą.

Adwokat Kinga Michalczyk

___________________________________________

Niniejsza publikacja nie stanowi wiążącej porady prawnej albowiem takowa winna być dostosowana do indywidualnego stanu faktycznego.
___________________________________________

Sfinansowano ze środków otrzymanych z Powiatu Cieszyńskiego pochodzących z budżetu państwa.

google_news
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gabor
Gabor
3 lat temu

Właśnie z powodu takich historii lepiej po prostu sprawdzać erifa, zanim robić z kim kolwiek interesy

andrzej17
andrzej17
3 lat temu

tyle w teorii,a w praktyce dłużnik nie ma kasy i po sprawie a dodatkowe koszty ponosi ofiara tak się dzieje w 90% przypadków