Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn

Linia kolejowa Bielsko-Biała – Skoczów jednak będzie modernizowana. Można realnie liczyć na połączenia kolejowe za kilka lat

Zdjęcie: Michał Cichy

Pociągi osobowe nie kursują na tej trasie już od 14 lat. Szanse na rewitalizację linii, po latach niepewności, stały się jednak bardzo duże.

Jak wynika z  informacji, którą przekazało Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka, remont linii kolejowej Bielsko-Biała – Skoczów w ciągu najbliższych kilku lat jest niemal pewny. Stowarzyszenie złożyło wniosek o jej rewitalizację i projekt ten otrzymał pozytywną recenzję, jednak znalazł się na liście rezerwowej. Niedługo potem jednak nastąpiła zmiana:

“Doczekaliśmy się, projekt po ok. roku czasu nareszcie wskoczył na upragnione miejsce – listę podstawową projektów i jest możliwy do realizacji w ramach dostępnej alokacji programu Kolej Plus. Wiecie co to oznacza? …. że nieczynny odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie w ciągu najbliższych kilku lat gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka. A zatem szanse na przywrócenie możliwości podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, oraz powstanie infrastruktury dającej podstawy do myślenia o utworzeniu kolei aglomeracyjnej – nigdy nie były tak realne jak teraz!” – czytamy na stronie społecznościowej stowarzyszenia.

O bieżącej sytuacji poinformowała dzisiaj spółka PKP PLK S. A. Modernizacja ma przebiegać zgodnie ze Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanym na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka. W jego ramach zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych, ale także utworzenie nowych przystanków kolejowych, takich jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Listopadowa. Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach.

Jak dalej informuje Aglomeracja Beskidzka, dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej.

W działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą pod koordynacją Aglomeracji Beskidzkiej zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, miasto Bielsko-Biała, gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz powiaty: bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje marszałka województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50% samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).

google_news
Subskrybuj
Powiadom o
guest
41 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł
Paweł
10 miesięcy temu

tak sobie myślę że większość nie popierających przywrócenia trasy to mieszka na dziewanny. pokupowali działeczki, dali się w ch zrobić a teraz płacz po pociąg 15m od domu będzie jeździł

Cesarok
Cesarok
10 miesięcy temu

Aglomeracja Beskidzka – Tak powinien nazywać sie region w rozumieniu Bielsko Żywiec Cieszyn a nie żadne zj.. Podbeskidzie.

Sebix
Sebix
10 miesięcy temu

Patrząc na to w jakim tempie jest remontowana linia z Bielska do Kalwarii, wydaje się to mało realne tym bardziej że już pojawiają się informacje że cała trasa nie zostanie zmodernizowana bo po prostu braknie na to środków.

Adam z tela
Adam z tela
10 miesięcy temu
Reply to  Sebix

Ale niektórych wiejskich urojeń nie zmienisz Gmina wiocha chce mieć pociąg i co zrobić pusty pojedzie ale przez wiochę.

taka prawda
taka prawda
10 miesięcy temu
Reply to  Adam z tela

Z wiochy wyszedłeś na wiochę wrócisz

Ewa
Ewa
10 miesięcy temu

Zamiast prawie budować od nowa tak jest zniszczona i nikomu nie potrzebna to wybudować do Szczyrku gdzie są tysiące ludzi na nartach i zakorkowane od Mesznej .

jan
jan
10 miesięcy temu

Po co głupota

George
George
10 miesięcy temu

I bardzo dobrze! Trzeba teraz pilnować PKP, samorządy, rząd, żeby to powstało. W każdym zachodnim kraju kolej jest podtrzymywana i rozwijana. Ci co to krytykują są zacofanymi homo sowieticus.

Iwona
Iwona
10 miesięcy temu
Reply to  George

Jak ty

taka prawda
taka prawda
10 miesięcy temu
Reply to  Iwona

Jak ty

Małgorzata
Małgorzata
10 miesięcy temu

Do używających inwektyw…ludzie schowajcie nerwy, włącznie logikę. Cała Holandia, całe Niemcy mają siatkę połączeń kolejowych. Państwo dotuje, bo ekonomia to nie wszystko. Ukraina , mimo wojny, ma punktualne pociągi.
Proszę nie zapominać, że 99%polskiego społeczeństwa to ludzie ze wsi. Nie ma się co obrażać, Holandia dumna jest ze swoich rolników. Tak dyskusji merytorycznych nie należy prowadzić.

Śląsk Cieszyński to nie hanysi
Śląsk Cieszyński to nie hanysi
10 miesięcy temu
Reply to  Małgorzata

Zapomniałeś dodać Belgii, cała Holandia i Belgia mają rozwinięta sieć kolejową chociaż mają wspaniałe autostrady

niezależność jest w cenie
niezależność jest w cenie
10 miesięcy temu
Reply to  Małgorzata

Tutaj nie ma miejsca na dyskusje merytoryczne. Te 99% (?) ludzi ze wsi mają samochody po kilka pod domem i chcą jeździć samochodami, dojechać pod same miejsce pracy, sklep, przychodnię itp.

George
George
10 miesięcy temu

Nie wszyscy mają samochody, a UE zmierza do tego, żeby coraz mniej osób miało samochody.

ale pociągi chce UE
ale pociągi chce UE
10 miesięcy temu
Reply to  George

Naprawdę UE chce ograniczyć ilość samochodów?, może rowery przynajmniej chce.

Tak jakby
Tak jakby
10 miesięcy temu

Niedługo tyko pociągi nam zostaną oprócz drogich w zakupie i eksploatacji elektryków dzięki zlewaczałej Unii.

Unia da lotnie
Unia da lotnie
10 miesięcy temu
Reply to  Tak jakby

Będziesz się przemieszczał lotnią górą nad drogami, które już nie wytrzymują obciążenia.

Max
Max
10 miesięcy temu

Dobre..teraz jak wszystko zniszczone w Grodźcu..Pogórzu..to będą robić..Polski kuźwa Biznes.

Stanisław
Stanisław
10 miesięcy temu
Reply to  Max

Bredzisz

Kazik
Kazik
10 miesięcy temu

Byłem prezesem Cieszyńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W 2010 roku stworzyliśmy listę o modernizacje i przywrócenie połączeń. Cała machina urzędowa oraz społeczników i podmiotów ciągnęła ten problem dalej. Sam milion razy jechałem pseudo busem z Bielska do Cieszyna w którym ludzie stali aż po Skoczów i narzekali dlaczego nie ma pociągów. Ps . A to dlatego że Jasienica twierdziła iż busów jest dość, że ex burmistrz Cieszyna marzył o ścieżce rowerowej w ślad torów itd. Dziś historia zatacza koło na nowych zasadach. Będą nowe tory, nowe pociągi, nowe połączenia i rzesza podróżnych bo jest taka społeczna potrzeba.

Bolek
Bolek
10 miesięcy temu

Za dziesięć h.a.n.y.s.y. mają to w d

Iwona
Iwona
10 miesięcy temu

Widać paru wieśniaków lubi oglądać puste wagony i straty dlaczego ta linia upadła jak nie było tyle samochodów,kiedyś były zakłady w Wapienicy i BB masa ludzi korzystała z PKP a nie teraz kto.

kolejarz
kolejarz
10 miesięcy temu
Reply to  Iwona

Tępa dzida Iwona. Kogo nazywasz wieśniakami? Skąd jesteś, ja z Bielska. A ty dzido?

Iwona
Iwona
10 miesięcy temu
Reply to  kolejarz

Czyli prawie z wiochy tak upadło BB

taka prawda
taka prawda
10 miesięcy temu
Reply to  Iwona

Z wiochy wyszłaś na wiochę wrócisz

z tela
z tela
10 miesięcy temu
Reply to  kolejarz

Dziś tak ,bo jesteś werbusem z zapadłej wiochy.

taka prawda
taka prawda
10 miesięcy temu
Reply to  z tela

Z wiochy wyszedłeś na wiochę wrócisz

Max
Max
10 miesięcy temu
Reply to  Iwona

By zrobiono Tiry na tory to byłby biznes do dziś..

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu
Reply to  Iwona

Linia upadła bo ówczesny rząd PLK celowo układał rozkład tak żeby nikomu nie pasowało jeździć koleją, tak zwane wygaszanie popytu. W niejednym artykule można przeczytać że między BB a Cieszynem były 5 godzinne luki w rozkładzie po czym jechał pociąg za pociągiem… jeżeli rozkład będzie ułożony z głową, liczba par połączeń będzie wystarczająco wysoka to sukces gwarantowany.

z tela
z tela
10 miesięcy temu

Będą tak jeździć,jak z CPK latać.To są mrzonki,nie ma darmowych obiadów i ktoś musi za nie zapłacić,a na płacenie chętnych nie widać.

Arek Barek
Arek Barek
10 miesięcy temu

Za kilka lat Polski po prostu nie będzie

Pytacz
Pytacz
10 miesięcy temu
Reply to  Arek Barek

Sugerujesz, że POwcy sprzedają wszystko za bezcen?

Monika
Monika
10 miesięcy temu

Po co urojenia paru ludzi kto jedzie pociągiem jak samochodem się jedzie 15 min wyrzucona kasa w błoto.

Łukasz
Łukasz
10 miesięcy temu
Reply to  Monika

15 minut skąd dokąd ? Z Piastowskiej do Wapienicy, czy z Wapienicy do Piastowskiej ?

Jozef
Jozef
10 miesięcy temu
Reply to  Łukasz

15 minut ze Skoczowa do Bielsko Główne

Piotr z BB
Piotr z BB
10 miesięcy temu
Reply to  Łukasz

Od makro do Skoczowa max 15 min robię to 4 X w tygodniu.

Łukasz
Łukasz
10 miesięcy temu
Reply to  Piotr z BB

Przejedź w piątek po godz 16 od stacji Cieszyn do stacji Bielsko Biała Główna w 15 minut … W 15 minut to jak dobrze pójdzie to przejedziesz odcinek ekspresówka … A gdzie reszta ? Macie argumenty…. Żal

po to
po to
10 miesięcy temu
Reply to  Monika

elektrycznych mało, rowerem raczej. Auto zajmuje drogę a i parking.

tomek
tomek
10 miesięcy temu
Reply to  Monika

Po 2035 roku będziesz chodzić na piechotę do Skoczowa.

trzeba pożyć
trzeba pożyć
10 miesięcy temu

Nie przywoływać PiS bo dalsze rządzenie niepewne a pieniędzy nie ma i z KPO. Stowarzyszenie się chwali, dalekie do realizacji.

bardziej elegancko
bardziej elegancko
10 miesięcy temu
Reply to  trzeba pożyć

dolicz putinflację