E-edukacja Wadowice

Nauczyciele z … PO WERem!

Od kilku miesięcy na korytarzach szkół i przedszkoli w Gminie Wadowice zauważyć można błękitne plakaty z napisem „Mobilność kadry edukacji szkolnej” i przykuwającym wzrok drogowskazem.

Uważni obserwatorzy dostrzegą też flagę Unii Europejskiej i logo Funduszy Europejskich. Dlaczego? Otóż plakat dotyczy  realizacji Projektu pt. „Podniesienie jakości i efektywności pracy szkół i przedszkoli z terenu Gminy Wadowice poprzez rozwijanie kompetencji kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Założeniem Projektu jest odbycie 108 kursów językowych i metodyczno-językowych za granicą przez nauczycieli z placówek gminnych wchodzących w skład Konsorcjum. Obecnie, po zmianach oświatowych, są to: Szkoła Podstawowa nr 2 w Wadowicach, Szkoła Podstawowa nr 4 w Wadowicach, Szkoła Podstawowa nr 5 w Wadowicach, Szkoła Podstawowa w Wysokiej, Szkoła Podstawowa nr 1 w Choczni, Szkoła Podstawowa nr 2 w Choczni, Zespół Szkół w Jaroszowicach, Szkoła Podstawowa w Babicy, Przedszkole Publiczne nr 1 w Wadowicach, Przedszkole Publiczne nr 2 w Wadowicach, Przedszkole Publiczne nr 3 w Wadowicach, Przedszkole Publiczne nr 5 w Wadowicach.

Głównym celem Projektu jest dążenie do innowacyjności i umiędzynarodowienia instytucji edukacyjnych poprzez umożliwienie nauczycielom doskonalenia wiedzy i umiejętności w formach, z jakich dotychczas nie korzystali. Nabyte kompetencje oraz wzmocnienie profilu zawodowego pedagogów przyczynią się do poszerzenia oferty edukacyjnej na terenie placówek oraz podejmowania działań na rzecz kształcenia i wychowania w wymiarze europejskim. Przyznana kwota dofinansowania dla Projektu wynosi 298 009,00 EUR, co stanowi równowartość kwoty 1 262 246,92 PLN.

W roku 2017 roku zagraniczne kursy językowe i metodyczne (zwane „mobilnością”) odbyło 78 nauczycieli różnych specjalności. W 2018 roku wyjedzie jeszcze 30 pedagogów. Za cel nauki najchętniej wybierano język angielski, ale także niemiecki, francuski i hiszpański. Większość osób skorzystała z oferty szkół językowych w Wielkiej Brytanii, Irlandii i na Malcie, gdzie mieli okazję kształcić swoje umiejętności językowe na właściwym dla siebie poziomie, w międzynarodowych grupach. Sprzyjało to nawiązaniu kontaktów z innymi studentami, przedstawicielami różnych krajów i kultur. Progres językowy mogli ocenić dzięki wykorzystaniu narzędzia Europass Paszport Językowy przed wyjazdem i po powrocie z mobilności.

Spośród bogatej oferty kursów metodycznych nauczyciele języków obcych wybrali te, które odpowiadają potrzebom ich uczniów – od technik pracy z uczniami z dysfunkcjami po zajęcia zwiększające motywację uczniów przy zastosowaniu cyfrowych narzędzi w edukacji. Była to także doskonała okazja, aby spotkać się z nauczycielami języka angielskiego z innych krajów, podzielić doświadczeniem, wymienić przykładami dobrych praktyk w edukacji oraz nawiązać kontakty, które skutkować będą współpracą np. poprzez projekty internetowe na platformie eTwinning.

Niewątpliwą zaletą wyjazdów szkoleniowych w ramach Projektu była możliwość przebywania w kraju obcojęzycznym, poznania jego kultury, zwyczajów oraz najbardziej charakterystycznych zabytków. Nauczyciele podkreślają w swoich sprawozdaniach z wyjazdu, iż osobiście doświadczyli rzeczy, których uczą w pracy zawodowej np. rozpoznawania specyficznego akcentu czy płynnej wymowy trudniejszych głosek. Dodają także, że wrócili z pomysłami na ciekawe lekcje i zajęcia pozalekcyjne oraz zmotywowani do dalszego doskonalenia zawodowego.

Rezultaty mobilności wdrażane w bieżącym i poprzednim roku szkolnym obserwować można na blogu Projektu pod adresem: www.mobilnoscwadowice.blogspot.com oraz profilu: www.facebook.com/mobilnoscwadowice.

Można tam znaleźć sprawozdania nauczycieli z odbytych kursów oraz szczegółowe informacje na temat wdrażania ich efektów. Blog Projektu zapełnił się relacjami z wydarzeń organizowanych w szkołach i przedszkolach z Gminy Wadowice np. konkursach o krajach europejskich, dniach języków obcych, obchodach Światowego Dnia Pluszowego Misia, zajęć kulturoznawczych oraz działań promujących naukę języków obcych i dążenia do wielojęzyczności poprzez wykorzystanie nowych metod i narzędzi edukacyjnych.

Blog jest też miejscem, w którym nauczyciele zamieszczają opracowane przez siebie konspekty zajęć wychowawczych i lekcji w celu podzielenia się pomysłami z innymi pedagogami. Projekt zakłada bowiem, iż sposobem na rozpowszechnienie jego rezultatów będzie umożliwienie nauczycielom niebiorącym udziału w kursach skorzystania z wypracowanych materiałów. Warto zauważyć, jakie sposoby na włączenie zdobytych umiejętności do pracy z uczniami znaleźli nauczyciele języka polskiego, historii, wychowawczynie przedszkola, a nawet matematycy. Co ciekawe, odbyte kursy nie tylko poprawiły umiejętności językowe pedagogów, ale także pokazały, w jaki sposób można promować wśród uczniów wartości ogólnoludzkie, uczyć tolerancji, otwartości na inne kultury i szacunku dla wspólnego europejskiego dziedzictwa. Obecnie, zawartość bloga wynosi 366 postów, a odwiedzono go już ponad 51 tysięcy razy.

Nad realizacją Projektu czuwa zespół koordynatorów złożony z przedstawicieli każdej z zaangażowanych placówek edukacyjnych. Zespół Projektowy spotyka się regularnie, aby zgodnie z przyjętym harmonogramem realizować cele Projektu, przygotować uczestników do odbycia mobilności oraz dbać o wdrażanie i upowszechnianie rezultatów.

 W najbliższym czasie działania promujące uczenie się przez całe życie i dążenie do wielojęzyczności będzie można obejrzeć  w czasie Wadowickiego Jarmarku Świątecznego, podczas którego uczniowie pod kierunkiem nauczycieli zaśpiewają wybrane kolędy.

Zapraszamy do wspólnego śpiewania w językach obcych!

 Opracowanie: Iwona Majkowska-Kochan

google_news