Nauczyciele z Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych w Czechowicach-Dziedzicach mogą być z siebie dumni. Kończą realizację wymagającego międzynarodowego projektu. Język angielski mają już w małym palcu, tak samo jak najnowsze technologie komputerowe i internetowe, które dzisiaj wykorzystują podczas zajęć ze swoimi uczniami.
Koordynatorką dobiegającego końca projektu jest Grażyna Skęczek, nauczycielka matematyki w czechowickiej „Resortówce”. Unijnymi przedsięwzięciami nakierowanymi na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli zajęła się poniekąd przez przypadek. W 2014 roku zainteresowała się możliwościami pozyskiwania środków unijnych na międzynarodowe wymiany młodzieży. Przez pomyłkę w zaproszeniach rozsyłanych przez kuratorium trafiła jednak na szkolenie dotyczące mobilności kadry nauczycielskiej i okazało się to… strzałem w dziesiątkę. Najpierw ZSTiL wdrożył, w ramach „Erasmus+”, projekt dotyczący kompetencji wychowawczych nauczycieli, a w trakcie jego realizacji już zrodziła się nowa koncepcja.
Na początku 2016 roku szkoła złożyła wniosek, dzięki któremu uruchomiła projekt pod nazwą „Więcej TIK, bardziej w Europie – przyszłość nauczycieli w nowoczesnej polskiej szkole”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Tajemniczy skrót „TIK” oznacza „Technologie Informacyjno-Komunikacyjne”. Na to zadanie pozyskano aż 75 tysięcy euro! Projekt trwa od 15 listopada 2016 roku, a zakończy się 14 czerwca tego roku. Uczestniczy w nim aż 21 nauczycieli z ZSTiL.
Przedsięwzięcie rozpoczęło się od przygotowania kadry do wyjazdów zagranicznych. Nauczyciele na miejscu brali udział w intensywnych kursach językowych, a później przyszedł czas na warsztaty, podczas których poznali między innymi historię i kulturę krajów, do których mieli wyjechać. – Sporo dowiedzieliśmy się nie tylko o zabytkach, ale też o kuchni czy ciekawych różnicach kulturowych, dzięki czemu nie byliśmy potem zaskakiwani jakimiś osobliwościami – uśmiecha się Grażyna Skęczek.
W maju ubiegłego roku rozpoczęła się seria zagranicznych wyjazdów. Jednym z nich był kurs języka angielskiego w Dublinie. W ciągu sześciu dni nauczyciele niemal nie wychodzili z sal wykładowych. Ucząc się razem z osobami z różnych krajów mogli porozumiewać się jedynie w języku Szekspira. Podobnie było w czasie „job shadowing” w Instituto de Educacion Secundaria la Creueta w hiszpańskiej miejscowości Onil, gdzie nauczyciele mieli za zadanie obserwować pracę swoich kolegów po fachu. Co ciekawe, to spotkanie zaowocowało rozwojem wzajemnych kontaktów. Hiszpanie, którzy realizują własny projekt doskonalenia kadry, dopiero co zakończyli pięciodniową wizytę w ZSTiL.
Największym wyzwaniem, a jednocześnie najważniejszą częścią projektu, były wyjazdy na kursy informatyczne do Alcala de Henares i Sewilli w Hiszpanii, Mallow w Irlandii oraz Florencji we Włoszech. Czasu na zwiedzanie było jak na lekarstwo, gdyż nauczyciele głównie oddawali się żmudnej nauce. Odbywała się ona przy komputerach i tylko w języku angielskim. W pewnej mierze dotyczyła wykorzystywania do nauki mediów społecznościowych czy rozlicznych narzędzi Google. Obejmowała programy graficzne, formularze, dyski w „chmurze”, prezentacje, programy quizowe… Jednak przede wszystkim skupiano się na typowo edukacyjnych platformach, aplikacjach i narzędziach umożliwiających nowoczesne prowadzenie lekcji.
Kolejną odsłoną zapoznawania się z technicznymi nowinkami było szkolenie z obsługi tablic interaktywnych. – Dzisiaj one zastępują tradycyjne tablice i kredę. Wystarczy zbliżyć palec, by uruchomić jakąś funkcję na tym „wielkim tablecie”, a uczniom podoba się taka forma przekazywania wiedzy – opowiada koordynatorka projektu „Więcej TIK…”.
Grażyna Skęczek nie kryje, że trwający 19 miesięcy projekt kosztował uczestników sporo wysiłku. Nauczyciele sami go przygotowywali, sami organizowali poszczególne wyjazdy i działania, a szkolenia z nowych specjalistycznych dziedzin wymagały od nich maksymalnego skupienia. – Nie było łatwo, ale zdecydowanie było warto. Czujemy dużą satysfakcję ze zdobytej wiedzy i przełamania bariery językowej. Większość naszego grona jest po czterdziestce, co ma swoje plusy, jednak powoduje, że trudno być na czasie z dynamicznie rozwijającymi się technologiami informatycznymi. Ten projekt zdecydowanie poprawił tę sytuację – mówi koordynatorka.
Na podniesieniu kompetencji nauczycieli korzystają przede wszystkim uczniowie. Cieszą się z nowych i nowoczesnych form prowadzenia zajęć. Interaktywne lekcje potrafią o wiele lepiej skupić ich uwagę i wywołać zainteresowanie. Nauczyciele dzielą się też swoim doświadczeniem z innymi. Prowadzą stronę internetową projektu (jarcze1999.wixsite.com/wiecej-tik), organizują konferencje, publikują artykuły w prasie i Internecie, opracowują katalog narzędzi TIK i zamierzają zorganizować spotkanie z rodzicami uczniów. Oraz liczą, że uda im się rozpocząć kolejny unijny projekt, polegający na podnoszeniu umiejętności dydaktycznych z konkretnych przedmiotów.