21 września wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o ruchu drogowym. Jej zapisy wywołały poważaną debatę i obawy kierowców, co do dalszej możliwości parkowania samochodów na chodnikach dla pieszych. Pojawiły się bowiem interpretacje, iż taki postój po 21 wrzenia będzie zabroniony.
Głos w tej sprawie zabrało Ministerstwo Infrastruktury, którego urzędnicy wyjaśniają, że – „nowe przepisy w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych”. Nadal będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub kołami przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) pozostanie nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ta czynność ruchu pieszych.
Zmiany w Ustawie – przekonują urzędnicy – wprowadzono jedynie w celu doprecyzowania pojęć dotyczących tego czym jest droga dla pieszych oraz jej poszczególne elementy składowe i do czego one służą.
– Zdaniem ustawodawcy zmiana w „ustawie o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw” ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego.” Chodzi więc o ujednolicenie definicji tak, aby od teraz we wszystkich dokumentach, włącznie z przepisami techniczno-budowlanymi uporządkować stosowane definicje oraz wprowadzić jednoznaczny podział drogi dla pieszych na trzy części: chodnik – przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch; pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów (może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów; pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury takich jak podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku itp.). – wyjaśniają kierowcom o co chodzi w tej nowelizacji pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej.
A więc i koszty, widzę na prowincji że powkopywali żółte słupki z napisem PAS DROGOWY, a wcześniej geodeta.