Dział Techniczny w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej liczy 69 pracowników fizycznych i 13 pracowników umysłowych. Mechanicy, lakiernicy, diagnostycy
i inni specjaliści codziennie dbają o to, by autobusy MZK wyjeżdżające na ulice Bielska-Białej były w pełni sprawne. To bardzo odpowiedzialne stanowiska, a w związku z tym również niezwykle interesujące. Jak wygląda praca opiekuna pogotowia technicznego oraz mechanika w MZK w Bielsku-Białej?
Rozmowa z Panem Zbigniewem, pracownikiem obsługującym pogotowie techniczne.
Pracuje Pan w pogotowiu technicznym od wielu lat, więc jest Pan niezwykle doświadczonym specjalistą. Jakie funkcje nowego pojazdu, dostarczonego w lipcu tego roku były dla Pana nowością?
Tak, rzeczywiście pracuję od wielu lat i swoją pracę bardzo lubię. Zakup nowego pogotowia technicznego jest dla mnie dużym przeskokiem, jeżeli chodzi o jakość pracy na co dzień. Funkcjonalności, które szczególnie przydają się w pracy to wysięgnik autobusowy, dzięki któremu można holować autobus, zaczepiając go za przednie koła. Takie cechy jak liny wyciągowe i świetne oświetlenie oraz oznakowanie pojazdu również bardzo usprawniają pracę w różnych warunkach.
Ten pokaźny i funkcjonalny sprzęt to ponad 22 tony wagi. Czy każdy pracownik Działu Technicznego może obsługiwać pojazd pogotowia technicznego? Ilu pracowników jest przeszkolonych w zakresie obsługi nowego pojazdu?
Na ten moment mamy czterech przeszkolonych pracowników, którzy mogą obsługiwać pogotowie techniczne i znają jego funkcjonalności. Oczywiście w razie potrzeby możemy przeszkolić kolejne osoby, ale jednak taki przyspieszony kurs jest obowiązkowy ze względu na wiele skomplikowanych w obsłudze cech pojazdu.
Ma Pan na co dzień do czynienia zarówno z 20-letnimi pojazdami, jak i autobusami najnowszej generacji. Czy ten nowoczesny sprzęt usprawnił jakość Pana pracy i Działu Technicznego?
Wszystkie funkcje tego sprzętu bardzo usprawniły pracownikom jakość pracy. Przede wszystkim szybsze oraz intuicyjne dokonywanie napraw i zdecydowanie ułatwiony proces zabezpieczania uszkodzonego pojazdu. Przydaje się również monitoring do obserwacji wysięgnika podczas jego pracy.
Jakie awarie zdarzają się najczęściej? Do jakich zgłoszeń służy nowy pojazd i jak wygląda procedura związana z udzieleniem pomocy technicznej kierowcy, któremu zdarzyła się awaria?
Zależy czego dotyczy awaria, bo oczywiście zdarzają się różne. Od awarii skrzyni biegów, przez awarie związane z elektroniką, której w naszych autobusach nie brakuje, ale również awarie silnika. Jeżeli awaria jest mniejsza, do tego wykorzystujemy nasze busy Renault Master, a jeżeli awaria jest skomplikowana – wykorzystujemy nowoczesne pogotowie techniczne. Ostatnio otrzymaliśmy zgłoszenie o awarii naszego autobusu przegubowego na Złotych Łanach. Właśnie do takich przypadków szczególnie przydaje się nowo zakupione pogotowie techniczne, ponieważ jest w stanie podnieść również taki sporych rozmiarów autobus. Jeżeli pojazd jest podniesiony na podnośniku, to kierowca przebywa wtedy z nami w kabinie pogotowia technicznego. Wracamy na zajezdnię, zostawiamy autobus w hali naprawczej i jeżeli jest taka potrzeba to jedziemy obsłużyć kolejne zgłoszenie.
Rozmowa z Panem Mariuszem, mechanikiem brygadzistą.
Jak długo pracuje Pan w zawodzie mechanika? Co skłoniło Pana do wyboru tej profesji?
W zawodzie mechanika pracuję od 41 lat, więc już bardzo długo. Do wyboru tego zawodu skłoniła mnie pasja do mechaniki, ale też do autobusów. Samochody zarówno osobowe jak
i ciężarowe są częścią mojego życia. Zawsze byłem ciekawy jak naprawia się samochody oraz co może być powodem różnych awarii. Dlatego postanowiłem iść w tym kierunku.
Jakie są najczęstsze zadania, które wykonuje Pan podczas dnia pracy?
Na co dzień jestem mechanikiem brygadzistą w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym. Moim zadaniem jest oczywiście organizacja pracy na wszystkich stanowiskach. Analizuję sytuację w naszej hali naprawczej i rozdzielam pracę pomiędzy specjalistów. W ciągu dnia, jeżeli jest taka potrzeba, pomagam i doradzam mechanikom. Dbam również o bezpieczeństwo podczas pracy i wykonuję wszystkie zadania związane z usuwaniem usterek autobusów.
Dział Techniczny to wielu specjalistów, między innymi lakiernicy, elektromechanicy, spawacze. Czy Pana stanowisko wymaga współpracy z innymi pracownikami? Jeśli tak, to z jakimi stanowiskami i dlaczego?
Moje stanowisko wymaga współpracy ze wszystkimi pracownikami na różnych stanowiskach pracy. Brygadzista powinien być osobą otwartą i komunikatywną, by móc porozumieć się
z każdym pracownikiem. Bardzo często współpracuję z lakiernikami i spawaczami ze względu na wykonywane naprawy autobusów.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej to jedna z najnowocześniejszych zajezdni w regionie, posiadająca znakomicie wyposażony warsztat. Czy mimo to ma Pan jakieś szczególne wyzwania zawodowe jako mechanik, które w sposób wyjątkowy zapadło Panu w pamięć?
Na co dzień nie mamy większych problemów. Zdarza się jedynie, że diagnostyka nie wykazuje usterki, wtedy szukamy jej samodzielnie. Takie awarie to wtedy często uszkodzony zawór czy siłownik. Z pewnością spędzamy wtedy więcej czasu nad naprawą jednego pojazdu, ale czujemy też większą satysfakcję z dobrze wykonanej pracy. Zawód mechanika jest bardzo ciekawy i różnorodny. Codziennie wykonujemy inną pracę, więc nie ma tutaj mowy o nudzie.
Wszelkie informacje dotyczące oferty pracy, można uzyskać dzwoniąc pod numer tel. 33 814 35 11 w. 223, w dni robocze, w godz. 7-15.
CV można złożyć osobiście w siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. lub wysłać na adres e-mail: [email protected].
Oferta pracy: https://mzk.bielsko.pl/oferty-pracy/