Wydarzenia Bielsko-Biała

Pociągiem z Bielska-Białej do Cieszyna. Pod topór pójdą „hektary” drzew? Koszt rewitalizacji szacowany na 350 mln zł!

Fot. Marcin Płużek

Stało się, linia kolejowa Bielsko-Biała – Skoczów zostanie zrewitalizowana, stolica Podbeskidzia odzyska połączenie kolejowe z Cieszynem. Odtrąbiono sukces, ale czy wszyscy się ucieszą?

Rewitalizacja odcinka z Bielska-Białej do Skoczowa może już niedługo znaleźć się w gronie projektów przewidzianych w pierwszej kolejności do rewitalizacji w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Warto jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii. Pierwsza sprawa to pieniądze. Koszt rewitalizacji 22-kilometrowego odcinka torów szacowany jest wstępnie na 350 mln zł (netto). Trudno powiedzieć, ile ostatecznie będzie to kosztowało. W ciągu ostatnich dwóch lat, jakie upłynęły od czasu przygotowania studium planistyczno-prognostycznego, ceny usług i materiałów budowlanych mocno wzrosły. Ile dokładnie będzie potrzeba okaże się dopiero wtedy, gdy rozstrzygnięte zostaną przetargi. Paweł Niklewicz, dyrektor biura Aglomeracji Beskidzkiej, uspakaja, przekonując, że już etapie opracowywania wspomnianego studium przyjęto nieco wyższe wskaźniki ekonomiczne. Nadwyżkę szacuje na około 30 proc. i możliwe, że tamte szacunki odpowiadają obecnym realiom finansowym.

Tak naprawdę chodzi jednak o to, ile do inwestycji będą musiały dopłacić lokalne samorządy. Program Kolej Plus zakłada, że wkład własny samorządów wyniesie 15 proc. kosztów inwestycji. Dla wielu samorządowców zainteresowanych udziałem w programie Kolej Plus stało się to problemem nie do przeskoczenia (dzięki temu projekt z Podbeskidzia mógł trafić na listę podstawową). Jednak teraz trzeba będzie wyłożyć potrzebną kwotę. W chwili, gdy dojdzie do podpisania umowy z PKP (może się to stać już latem) pieniądze muszą pojawić się na stole. W sumie na wkład własny potrzeba 52,5 mln zł. Połowę ma wyłożyć samorząd województwa śląskiego. Resztę mają dołożyć gminy leżące na trasie linii z Bielska Białej do Cieszyna (z wyjątkiem Jaworza) oraz samorząd powiatu bielskiego i cieszyńskiego (Bielsko-Biała ma dać na ten cel 7 mln zł). Co prawda gminy złożyły wstępne deklaracje, że będą partycypować w tym przedsięwzięciu, lecz było to już jakiś czas temu, gdy nie musiały zmagać się z tak ogromnym kryzysem finansowym, z jakim mają do czynienia obecnie.

Druga sprawa to drzewa. Nieczynne torowisko dosłownie zarosło „lasem”, a przecież już wcześniej rosło wzdłuż niego mnóstwo starych drzew. Można przypuszczać, iż aby zrealizować przedsięwzięcie w zgodzie z obecnie obowiązującymi przepisami, trzeba będzie wyciąć tysiące drzew. Należy zakładać, że w chwili, gdy plany kolejarzy zaczną się konkretyzować, konieczność wycięcia tylu drzew może wywołać poważny sprzeciw. Co się będzie działo, gdy pod topór pójdą całe „hektary” drzew?

Trzeci temat to okoliczni mieszkańcy. Całe przedsięwzięcie ma zostać realizowane w obrębie istniejącego torowiska. Nie będzie więc potrzeby wykupów czy wywłaszczeń gruntów pod planowaną inwestycję. Problem w tym, iż w niektórych rejonach linia przebiega przez mocno zurbanizowane tereny. Tory położone są dosłownie kilka metrów od budynków mieszkalnych i graniczą z przydomowymi ogrodami. Przecinają też wiele lokalnych, osiedlowych dróg i chodników. Wiele mieszkających tam osób zdążyło już zapomnieć, że tuż pod oknami biegną tory kolejowe. W międzyczasie powstało też wiele nowych budynków. Gdy jesienią ubiegłego roku odwiedziliśmy mieszkańców Starego Bielska, wielu nawet nie zdawało sobie sprawy, iż istnieją plany rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej. Teraz, gdy plany rewitalizacji linii kolejowej do Skoczowa stały się realną perspektywą, wielu mieszkańców może nie być szczęśliwych.

  

google_news
65 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Janek
Janek
1 rok temu

A kto niby się nie ucieszy ? Jeśli komuś się nie podoba,to niech przeprowadzi się do lasu.Tam będzie miał drzew pod dostatkiem !

Damian
Damian
1 rok temu

350 milionów teoretycznie bo praktycznie praca fizyczna i materiały to z 200 milionów , reszta to honorarium i prowizja dla specjalistów od planów. Ps. Te drzewa co tam urosły to samosiejki a więc dzikie i jak by tak na drodze wyrosły to nie wycinać ?. Od dziecka tą linią jeździłem a po zamknięciu czasem Lineattans co ponad godzinę jedzie po dziurach . Przywrócenie tych połączeń jest warte nawet 500 milionów bo to wstyd żeby z Cieszyna do Bielska kombinować jak dojechać szybko i wygodnie gdy nr jedzie akurat Lajkonik.

Trew22
Trew22
1 rok temu
Reply to  Damian

Całkowicie podzielam Pana zdanie ! To jest zjawisko niedopuszczalne w środku Europy, aby główne miasto Podbeskidzia nie miało połączenia z miastem granicznym. Bierzmy przykład z Czechów (tak na marginesie).

Ciekawy
Ciekawy
1 rok temu

Policzyłem, że cała trasa to 12 hektarow. Trasa zarasta od kilkunastu lat, bo wcześniej mimo że nie było ruchu była utrzymywana. Tam praktycznie nie ma drzew tylko krzaki i samosiejki. Część trasy przez tereny zamieszkałe, przemysłowe i rolnicze to ile stracimy drzew??

Eleonora
Eleonora
1 rok temu

Przestańmy w końcu dewastować przyrodę. Nie widzę w ogóle sensu w kolei na tym odcinku. Lepiej poprawić transport autobusowy. Drzewa to nasze zdrowie i życie. Kiedy to w końcu zrozumiemy.

Ciekawy
Ciekawy
1 rok temu
Reply to  Eleonora

Transport autobusowy zamiast elektrycznego szynowego? Gdzie tu ekologia? No ale logika u ekologów jest dyskusyjna( no raczej jej brak)

Jcapan
Jcapan
1 rok temu
Reply to  Eleonora

🤮🤮🤮

Adam
Adam
1 rok temu
Reply to  Eleonora

Zdecydowanie wolę pociąg niż stać autobusem w korku 😉

Cris
Cris
1 rok temu
Reply to  Adam

Dokładnie kolej powinna dojeżdżać tam gdzie to możliwe a tu tylko jest modernizacja

Plusk i wyskoczył tusk
Plusk i wyskoczył tusk
1 rok temu

Najpierw zaniedbali i dopuścili do zniszczenia a teraz hucznie będą odbudowywac taka nasza kochana wladza

kolejarz
kolejarz
1 rok temu

Dziennikarze, gdzie te hektary lasu, drzew? Widzę tylko samosiejki, chaszcze, śmietnik. To według was jedyna zaleta rewitalizacji tej linii? Dramat takie dziennikarstwo.

Monika z tela
Monika z tela
1 rok temu

Dalej trzyma paru wiejskich cwaniaków u władzy z tela.

Hm
Hm
1 rok temu

Wstawianie nieostrego zdjęcia jest wyrazem niechlujstwa redakcji.

Anonimowy
Anonimowy
1 rok temu

Jak ja nie lubię takiego zrzedzenia.
No są tory. Bo są tam dużo dłużej niż ktokolwiek tam żyje. Nawet jeśli mieszkasz przy nieczynnej linii, to tak, to twoje ryzyko jeśli zaczną na powrót tam jeździć.

Herbaciarz
Herbaciarz
1 rok temu

A niech to wytną w pzdu i posadzą nowe.To wstyd żeby dwa największe miasta regionu nie były połączone szybką Linią kolejowa tylko śmierdzącym wlekącym się pekaesem.Ta inwestycja w regionie będzie intratna dla mieszkańców obu miast i oczywiście turystów.Super super super,oby tak dalej.

Sceptyk
Sceptyk
1 rok temu

Linia nie działa od kilkunastu lat i tak naprawdę jest niepotrzebna. Tory zarosły a okablowanie trakcji skradziono. Za te pieniądze można wybudować i wyposażyć szpital i kilka przychodni lekarskich, również specjalistycznych. Ilu ludzi codziennie rano czeka w szpitalach i przychodniach, bo musi, a ilu będzie stało na peronie Bielsko-Biała Główna z potrzebą dostania się do Cieszyna (Skoczowa, Ustronia itp.), bo zachciało im się wycieczki?!

Ciekawy
Ciekawy
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Na początku zainteresowanie będzie małe ale dobrze ze budują bo za kilka lat nikogo nie będzie stać na samochód a Państwa na wybudowanie linii. To co teraz wyprawia się z ekologia to doprowadzi to uzależnienia nas od komunikacji publicznej.

Sceptyk
Sceptyk
1 rok temu
Reply to  Ciekawy

A ten szpital i przychodnie nie będą potrzebne? Zainteresowanie już jest duże, wystarczy spróbować “zapisać się do lekarza”. I też będzie rosło. A dlaczego nikogo nie będzie stać na samochód?

Ciekawy
Ciekawy
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Nie napisałem, że pieniądze ze służby zdrowia mają być na transport. Sluba zdrowia jaka jest każdy widzi. Ale większym problemem od szpitali i przychodni jest brak kadry do nich .

Marek
Marek
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Głupi jesteś, im tym tokiem rozumowania , można wymieniać rzeczy na , które przeznaczyć pieniądze; domy dziecka, schroniska dla zwierząt, szkoły itp. w Niemczech kolej jest z 10 razy bardziej gęsta niż u nas.

Grzegorz
Grzegorz
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Kolej to przyszłość matołku,kolej to prestiż dla regionu i dla turystyki to strzał w dziesiątkę a samochody w dzisiejszych czasach robią się pase

Bleee
Bleee
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

A ile osób z chorobą płuc od spalin…. Bo jakiś gość nie chce w koleje inwestować

kolejarz
kolejarz
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Oj pusty z ciebie element. Wycieczki? a gdzie dojazd do szkoły, do pracy, komunikacja pomiędzy miastami, tak na prawdę dojazd do granicy państwa. Pieprzysz jak potłuczony.

Viki
Viki
1 rok temu
Reply to  Sceptyk

Linia kolejowa jest potrzebna na tym odcinku i to bardzo, mieszkam w Cieszynie i nawet nie mogę dojechać do rodziców którzy mieszkają w Andrychowie, bo autobus nie jeździ, a nie mam samochodu i mam małe dziecko i z wózkiem małymi busikami z dwoma przesiadkami to przekleństwo, a pociągiem lepiej, ja uważam że to bardzo dobry pomysł i liczę na jak najszybsze otwarcie linii kolejowej

Paweł
Paweł
1 rok temu

Ja długoletni mieszkaniec Starego Bielsko przy granicy z Wapienica uważam ten artykuł za niegodny do czytania bo jest kłamliwy. Pytam gdzie ci „madrusi” kiedy zarastala siewkami cała linia kolejowa czy wtedy opisywali sytuacje i przedstawiali problem oraz sprawców niszczenia pracy pokoleń. Trzeba ratować a nie niszczyć.

trochę inaczej - godny artykuł
trochę inaczej - godny artykuł
1 rok temu
Reply to  Paweł

A ja jako długoletni mieszkaniec Polski zarzucam kłamliwość na kłamliwość. Nie tylko zamieszkiwanie na granicy ma znaczenie, ale i w innych miejscach bo tam również zarastała niejedna zlikwidowana trasa kolejowa, był to teren kolei i była wara innym od tego. Kolej była w małej łasce czyli bez kasy, dziś tą kasę dostaje. Był czas, że w łasce były drogi a teraz kolej, najwidoczniej po równo się nie da.

Anonimowy
Anonimowy
1 rok temu

Kolei bardzo daleko do uprzywilejowanej pozycji. Już im na tym zależy żeby tak wyglądało. Fakty są zupełnie inne, pieniądze są, a prawie w ogóle ich nie wydają

Jan
Jan
1 rok temu
Reply to  Paweł

Brawo

Andrzej
Andrzej
1 rok temu

Przekaz beskidzkiej jest zawsze tożsamy z przekazem PO i skierowany jest do ludzi z małym IQ – Nic nie robić niech cała polska niszczeje, zwija się i zarasta, mamy przecież RFN.

Herbaciarz
Herbaciarz
1 rok temu
Reply to  Andrzej

Andrzejku jak to jest z tą polską?Ci z po są warci pisowców i na odwrót.Jedni i drodzy ruchają dzieciaki,a ci z Pis dodatkowo są za to szantażowani w ad.podkarpackiej.

Żeby była zgoda w kraju rozstrzelał bym wszystkich i pokazał to w telewizji,reszta niech się boi i wie że suweren sie WK. nie na żarty.

edek
edek
1 rok temu
Reply to  Herbaciarz

Jedyną zaletą PIS jest to, że nie są z PO i odwrotnie 🙂
P.S. Uważaj na namawianie do strzelania. Jakiś oszołom odda Cię pod sąd

żadne debile
żadne debile
1 rok temu

Zapomniałeś, że w okrzyku na cześć związku, który wymyśliłeś trzeba dodać okrzyk: cep cepa cepem pogania – i pełnia szczęścia.

Gwidon
Gwidon
1 rok temu

Jak hektary drzew do wycinki idą pod ścieżki rowerowe to nie ma krzyku i ekologów.

Woox
Woox
1 rok temu

Nad czym biadolicie, czy ślepota ogarnęła wszystkich, że nie widzieli normalnej infrastruktury kolejowej jedynie zaniedbanej?

Danka
Danka
1 rok temu

Brawo. Starą kolej powinna być dziedzictwem i dumą . A te kraki to kiedyś mój tata regularnie przycinał. Był torowym..

Eryk
Eryk
1 rok temu
Reply to  Danka

Nie ściemniaj nikim takim nie był

Józek
Józek
1 rok temu

Brednie o hektarach drzew.Jakies krzaki i chaszcze

Grześ
Grześ
1 rok temu
Reply to  Józek

Typowe dla dzisiejszych pismaków – podkręcić temperaturę i zantagonizować ludzi

typ
typ
1 rok temu
Reply to  Grześ

Jest różnica między antagonizowaniem ludzi a napisanem artykułu z ikrą, nie takiego “lelum polelum” jak piszą niestety szczególnie panie z Głosu Ziemi Cieszyńskiej, wolę taki.

Jan
Jan
1 rok temu

Jaka inwestycja by nie była to zawsze to samo jak nie żabki to drzewa i tak bez końca.

Czeslaw
Czeslaw
1 rok temu
Reply to  Jan

Najpierw trzeba wyciac to cos co sie nazywa ekolog. Mozna tez wytruc.

Leszy
Leszy
1 rok temu

To są drzewa ? Sam syf co roku wycinam tego setki. A z resztą linia była tylko zarosła więc nie wiem o co tyle krzyku. Wjazd do domu ci zarośnie i też nie wytniesz będziesz parkował na ulicy ?

Last edited 1 rok temu by Leszy
Julia
Julia
1 rok temu

W końcu do sfery pojadę

Edi z tela.
Edi z tela.
1 rok temu

Jak szybko uruchomią tak szybko zamkną ale bogaty kraj dla paru ciemnoty to zrobią aby były głosy max 100 ludzi naiwnych jak ci co o to walczą.

Last edited 1 rok temu by Edi z tela.
Woox
Woox
1 rok temu
Reply to  Edi z tela.

Nie widzisz, że wrotce nie będziesz miał auta przez religię klimatyczną i czym dojedziesz?

Euro
Euro
1 rok temu

Napewno nie było by tyle agresji jak Blanka zajęła by lepsze miejsce niż 16

eko
eko
1 rok temu

Drzew wam szkoda matołki skończone? W większości to samosiejki. Dlaczego nei drzecie ryjów jak developer buduje pod Szyndzielnią 10m od granicy terenu Natura 2000. Nic wam się tępaki nie podoba. Ścieżki rowerowe wam się marzą? Bo te buduje się za darmo? #jprdl. Wycinka pod drogi rowerowe też nie przeszkadza, ale pod kolej już tak. Skąd wy się i****i bierzecie? Ścieżka rowerowa? Czy jakiś matołek patrzył na mapie, jak trasa kolejowa przecina drogi? Tu chodzi tępe dzidy o skomunikowanie Bielska z Cieszynem. Następnie będzie remontowany odcinek z Bielska do Zwardonia, potem być może z Bielska do Andrychowa. To pozwoli na uruchomienie… Czytaj więcej »

Ciekawy
Ciekawy
1 rok temu
Reply to  eko

W większości podanych przypadków masz rację tylko po co ta agresja. Ostatnie wersy pokazują czyim jesteś wyborcą to zobowiązuje.

Jest O.K.
Jest O.K.
1 rok temu
Reply to  Ciekawy

Jak to po co? Wzmacnia przekaz.

Co za kraj
Co za kraj
1 rok temu
Reply to  eko

Ale czy ta inwestycja nie jest inwestycją rządu PiS?, opozycja raczej protestuje przeciw takim inwestycją jak ta przykład Budowa linii kolejowej Jastrzębie-CPK , więc skąd takie podejście ? Z jednej strony jesteś za ale z drugiej strony przeciw (500 plus)

Ketonal
Ketonal
1 rok temu

Niech to zrobią i puszczą bezpośredni pociąg Bielsko/Żywiec – Wisła, w nawet Zwardoń-Wisła.
Turystycznie to będzie hit.
Zostawiasz auto w Wiśle i idziesz przez góry do Zwardonia / Milówki / Węgierskiej Górki a potem wracasz spokojnie pociągiem do auta.
I nie tylko… Najbardziej będą busiarze narzekać, bo jak będzie pociąg, to mało kto się będzie chciał cisnąć.

Edi z tela.
Edi z tela.
1 rok temu

Teraz jest okres lęgowy zwierzyny do sierpnia wara de–le od wycinek.

Roman
Roman
1 rok temu

Głupota paru idiotów tyle milionów dla paru ludzi co nim pojedzie a na szpitale szkoły drogi nie ma kasy ale co się dziwić jak w tym kraju same głupoty sie robi dla urojeń paru nierozwiniętych karierowiczów wiejskich będzie na wsi pociąg największy do ich poziomu nalewek.

Dendrofil
Dendrofil
1 rok temu

Nie będę miał z kim się kochać po kryjomu

Czeslaw
Czeslaw
1 rok temu
Reply to  Dendrofil

To jest problem, nad tym yrzeba sie pochylic. Szkoda tylko ze jesyem taki stary.

Max
Max
1 rok temu

I pomyśleć tylko, że zamiast nierentownej kolei mogłaby tam powstać jedna z najpiękniejszych w Polsce tras rowerowych 🙁

Aśka
Aśka
1 rok temu
Reply to  Max

Proszę dojeżdżać do pracy czy na uczelnię z Cieszyna do Bielska Białej i odwrotnie,tras rowerowych jest dużo można rekreacyjnie jedzic a kolej to przyszłość alternatywa dla samochodów których jest coraz więcej powodują smog wypadki, a co do wycinki drzew samosiejek oraz starych które przy większych wiatrach stanowią zagrożenia życia więc nie ma co ich opłakiwać.

Czeslaw
Czeslaw
1 rok temu
Reply to  Aśka

Przeciwnikom odbudowy tej linii proponuje dojazd do pracy np. z Bielska do Cieszyna , rowerem orzez caly rok.

Danka
Danka
1 rok temu
Reply to  Max

Koniecznie zostawić podkłady.

tomek
tomek
1 rok temu

Za 15 lat mało kogo będzie stać na samochód …

Irek
Irek
1 rok temu
Reply to  tomek

Typowo peowskie myślenie

robić
robić
1 rok temu

Torowisko zaniedbane, przez lata nikt nic nie robił wokół, jest okazja uporządkować. Drogi zatłoczone, o fatalnym stanie nawierzchni w wielu miejscach.

bez przesady, rewitalizować!
bez przesady, rewitalizować!
1 rok temu

Nie rozumiem, z powodu że dla wielu samorządowców udział własny jest nie do przeskoczenia to dzięki temu projekt trafił na listę podstawową?, na złość samorządowcom? Co to 350 milionów w stosunku do prawie 4 miliardów na propagandę dla mediów rządowych. Pieniądze akurat na kolej są a nie ma na drogi, trzeba korzystać, robić. Z tych tysięcy drzew większość to samosiejki krzaki, które na bieżąco nie były wycinane. Na torach, blisko torów budować nowe domy nikt nie pozwalał.

Niedopuszczalna ingerencja w naturę
Niedopuszczalna ingerencja w naturę
1 rok temu

Nie można też nie wspomnieć o hektarach traw, które zarosły powierzchnie torowisk i o ptakach, które uwiły sobie gniazda tuż przy torach. 🙂

Co za text
Co za text
1 rok temu

Co kogo obchodzą “mieszkańcy”? Budowali się tam na własną odpowiedzialność!