Porady i inspiracje

Pogłos – co to jest i jak sobie z nim poradzić?

W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest pogłos, a także tłumaczymy, w jaki sposób uniknąć tego niepożądanego efektu w pomieszczeniach odsłuchowych czy nagraniowych. Sprawdź, co możesz zrobić, aby uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, np. jeżeli zajmujesz się muzyką.

Co to jest pogłos

Pogłos, inaczej rewerberacja, jest zjawiskiem fizycznym polegającym na stopniowym zanikaniu energii dźwięku, gdy cichnie jego źródło. Pogłos rozlega się w dużych pomieszczeniach, gdy odbijają się w nich fale. Masz z nim do czynienia w życiu codziennym, np. w korytarzach czy pustych wnętrzach pokojów. Ilość pogłosu określa się czasem pogłosu – sekundami niezbędnymi do obniżenia poziomu ciśnienia akustycznego o 60 dB.

O ile w wielu sytuacjach pogłos nie stanowi szczególnego problemu – po prostu… występuje – o tyle staje się kłopotliwy w pomieszczeniach, w których konieczna jest szczególna kontrola dźwięku. Mowa przede wszystkim o pomieszczeniach studyjnych służących do nagrywania wokalu czy instrumentów, a także realizacji miksu i masteringu.

Oprócz tego na likwidacji pogłosu zależy Ci zapewne w dużych pomieszczeniach, w których liczy się Twój komfort oraz możliwość swobodnego funkcjonowania. Dlatego sposobów na zniwelowanie rewerberacji szuka się także w m.in.:

  • biurach,
  • salach konferencyjnych,
  • kinach,
  • obiektach użyteczności publicznej,
  • punktach usługowych.

Rozwiązaniem Twojego problemu są przede wszystkim umiejętnie rozmieszczone panele akustyczne i dźwiękochłonne, którym poświęcamy dalszą część artykułu.

Akustyczne metody ograniczania pogłosu

Ustroje akustyczne, czyli np. popularne panele, dzieli się na:

  • absorbery (pochłaniające fale dźwiękowe),
  • dyfuzory (rozpraszające fale dźwiękowe),
  • hybrydowe (pochłaniające i rozpraszające fale dźwiękowe).

Ograniczenie zjawiska pogłosu wymaga absorbowania fal dźwiękowych, które „rozbijają się” po pomieszczeniu. Czy dyfuzory nie są zatem w ogóle potrzebne? Cóż, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Rozpraszanie fal dźwiękowych również ma swoje plusy w kontekście pożądanego efektu akustycznego, stąd np. w profesjonalnie aranżowanych studiach nagraniowych stosuje się zestawienie absorberów i dyfuzorów.

Jednym z ustrojów akustycznych, które powinny przynieść oczekiwane rezultaty, są pianki dźwiękochłonne. Inaczej gąbki akustyczne, są dostępne na stronie https://www.asound.pl/akustyka-pomieszczen/pianka-dzwiekochlonna/. Pod tym samym adresem znajdziesz też wytyczne dotyczące montażu czy szczegółowego zastosowania produktów wykonanych z wysokojakościowych, wyselekcjonowanych materiałów.

Przy wyborze weź także pod uwagę kwestie estetyczne. Wygląd pianki i każdego innego absorbera ma znaczenie, szczególnie gdy wygłuszasz pomieszczenie użytkowane komercyjnie. Wbrew pozorom w wielu wnętrzach nie ma potrzeby inwestowania w bardzo dużą liczbę pianek czy paneli, ponieważ nie muszą one zakrywać wszystkich ścian czy całej powierzchni sufitu. Wręcz przeciwnie, najlepsze efekty, a i niższym kosztem uzyskuje się poprzez bardzo świadome, przemyślane rozmieszczenie pojedynczych ustrojów akustycznych.

Podsumowanie

Jeżeli zajmujesz się muzyką – realizujesz nagrania wokalne czy instrumentalne – bardzo szybko zauważysz, że rejestrowane ścieżki są zniekształcone niepożądanym pogłosem. Zamiast zastanawiać się, czy efekt ten można naprawić na etapie miksu i cyfrowych korekt, po prostu od razu zainwestuj we właściwie dobrane pułapki akustyczne, np. z pianki.

google_news