Wydarzenia Cieszyn

Ponad 1,65 mln zgłoszeń w rok w województwie śląskim. Numer 112 ma dziś swój dzień

Fot. Urząd Wojewódzki w Katowicach

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Dzień ten został ustanowiony przez Unię Europejską. – To doskonała okazja do rozpowszechniania idei jego działania, przypomnienia podstawowych zasad korzystania z numeru i udzielania pierwszej pomocy – podkreśla wojewoda śląski Marek Wójcik.

Numer alarmowy 112 służy do informowania o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Połączenia wykonywane na numer alarmowy 112 z terenu województwa śląskiego są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach. W kraju funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR).

– W 2024 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach obsłużyło ponad 1,65 mln zgłoszeń, co daje ponad 4,5 tys. zgłoszeń na dobę – zaznacza wojewoda Marek Wójcik. Najwięcej zgłoszeń było rejestrowanych między godzinami 14.00 a 19.00, w miesiącach wakacyjnych oraz w piątki i soboty. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,3 sekundy. Oznacza to, że operator odbierał połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 5,5 sekundy trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Fot. Urząd Wojewódzki w Katowicach

Operatorzy numeru alarmowego wciąż odbierają zgłoszenia fałszywe. W ubiegłym roku około 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb (w porównaniu z rokiem 2023 spadek o ok. 5 proc.).

– Numer alarmowy 112 służy ratowaniu życia i zdrowia. Apelujemy o odpowiedzialne korzystanie z niego – podkreśla Marek Wójcik.

Połączenie na numer alarmowy 112 jest bezpłatne. Można się na niego dodzwonić także z urządzeń znajdujących się poza zasięgiem swojej sieci oraz bez aktywnej karty SIM.

Fot. Urząd Wojewódzki w Katowicach

W ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego uproszczona została obsługa zgłoszeń na przejazdach kolejowych – w czerwcu 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 001 zarządzanych przez siebie przejazdów kolejowo-drogowych odblaskowymi naklejkami #ŻółtaNaklejkaPLK – podanie numeru przejazdu, pozwala na szybką lokalizację miejsca zdarzenia, szczególnie w miejscach trudnych do określenia, np. przejazdy kolejowe w środku lasu.

Dodatkowo system pozwala na obsługę zgłoszeń:

  • Typu e-call – z urządzeń montowanych w pojazdach w ramach ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przystosowało System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu. Połączenia z tych urządzeń mogą być aktywowane automatycznie przez czujniki w pojeździe, bądź ręcznie przez kierowcę lub pasażera.
  • Z aplikacji mobilnej Alarm 112 dla osób głuchych – umożliwia ona przekazanie zgłoszenia alarmowego do centrum powiadamiania ratunkowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji poprzez wybór odpowiednich piktogramów możliwe jest określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. Aby skorzystać z aplikacji mobilnej Alarm112 należy pobrać aplikację i dokonać rejestracji. Aplikacja mobilna Alarm112 dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych Android i iOS.
  • Zagranicznych w ramach EENA – Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112 (European Emergency Number Association) – czyli organizacji pozarządowej, której ideą jest zwiększanie bezpieczeństwa na terenie Unii Europejskiej i niesienie pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia, bez barier językowych, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Przyjęcie zgłoszenia alarmowego dotyczącego zdarzenia w innym kraju na terenie Europy jest możliwe w każdym CPR w Polsce, a następnie przekazywane jest ono do odpowiednich służb poza granicami naszego kraju.
    Do obsługi tego rodzaju zgłoszeń wykorzystywana jest baza danych EENA.

Każda osoba przebywająca na terenie Polski, mając informację o poszkodowanym w innym kraju objętym zasięgiem EENA, który znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, może szybko wezwać pomoc. W ramach współpracy przekazywane są przede wszystkim zgłoszenia medyczne, np. nagłe zatrzymania krążenia, utraty przytomności czy próby samobójcze. Jest to szczególnie przydatne, gdy osoba w stanie nagłego zagrożenia nie posługuje się językiem kraju, w którym się znajduje i informuje o zagrożeniu swoich bliskich w Polsce.

Na ten moment EENA obejmuje 26 państw członkowskich: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Holandia, Islandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Macedonia Północna, Mołdawia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry.

Numer alarmowy 112 wybieraj w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb.

Zanim zadzwonisz na numer alarmowy 112:
– upewnij się, że zgłoszenie jest alarmowe (wystąpiło nagłe zagrożenie wymagające interwencji służb ratunkowych);

– ustal lokalizację zdarzenia;

– ustal liczbę osób poszkodowanych, o ile takie występują;

– znajdź ciche i bezpieczne miejsce, by móc przeprowadzić rozmowę z operatorem.

W trakcie rozmowy z operatorem numeru alarmowego:
– operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc;

– opowiedz krótko na czym polega twoje zgłoszenie;

– podaj dokładny adres zdarzenia, które chcesz zgłosić;

– odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania (kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych);

– przedstaw się i potwierdź swój numer kontaktowy, by ułatwić kontakt służb (Policja, Straż Pożarna, Państwowe Ratownictwo Medyczne, służby pomocnicze) z tobą w przypadku konieczności weryfikacji podanych przez ciebie informacji lub ich uszczegółowienia;

– nigdy nie rozłączaj się jako pierwszy (to operator decyduje, czy już ma wszystkie niezbędne informacje);

– po zakończeniu rozmowy z operatorem staraj się nie korzystać z telefonu, który podałeś jako kontaktowy, by operator lub służby w razie potrzeby mogły nawiązać z tobą kontakt.

google_news