Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Praca zdalna w Polsce – statystyki i prognozy

Wielu Polaków przed pandemią koronawirusa traktowało pracę zdalną jako coś nieosiągalnego, wręcz egzotycznego. Wydarzenia sprzed paru lat zweryfikowały stereotypy i wywróciły do góry nogami pojmowanie pracy i tzw. home-office’ów w społeczeństwie. Okazuje się, że Polacy nie tylko nieźle odnaleźli się w nowym systemie, ale i niespecjalnie garną się, by wracać do biur.

Według badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl ogromna większość Polaków pracujących zdalnie lub hybrydowo (86%) chce w przyszłości wykonywać swoje obowiązki przynajmniej częściowo zdalnie. Z kolei 27,5% badanych najchętniej całkowicie porzuciłoby biura na rzecz pracy w pełni zdalnej.

Pracodawcy preferują model stacjonarny

Polacy, którzy poznali zalety pracy w systemie zdalnym lub mieszanym, nie są szczególnie zadowoleni z perspektywy powrotu do biur. Jest to w sprzeczności z planami pracodawców – ci z kolei woleliby wrócić do „starego modelu”, a funkcjonowanie zdalne było dla nich w większości tylko rozwiązaniem przejściowym.

Według badania „Jak w czasie pandemii pracowały firmy w Polsce” przeprowadzonego przez EY prawie połowa firm – 49% – działała stacjonarnie nawet w okresie poważnego zagrożenia epidemiologicznego. Co więcej, aż 72% firm zmuszonych do przełączenia się na model zdalny w trakcie pandemii wróciło do pracy biurowej lub planuje to zrobić w przyszłości.

Nawet praca w systemie mieszanym aktualnie staje się nieco bardziej biurowa. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Pracuj.pl, wiosną 2022 roku około 60% badanych osób zatrudnionych w modelu hybrydowym spędzało poza biurem maksymalnie tylko połowę etatu. Powrót do „normalności” po pandemii sprawia więc, że pracownicy hybrydowi coraz więcej czasu przebywają przy swoich stacjonarnych stanowiskach.

Kto pracował zdalnie podczas pandemii?

Według danych GUS z czwartego kwartału 2021 roku największy udział pracowników zdalnych w związku z sytuacją pandemiczną odnotowano w sektorze informacyjnym i komunikacyjnym (53%). Na model zdalny przeszło również wielu pracowników z sektora finansowego, ubezpieczeniowego, naukowego i technicznego (około 25%).

Najmniej pracowników zdalnych – z przyczyn oczywistych – odnotowano natomiast w sektorach: opieka zdrowotna, górnictwo i wydobywanie, zakwaterowanie i gastronomia, budownictwo.

Dlaczego Polacy wolą pracować zdalnie?

Z danych przedstawionych przez Pracuj.pl można łatwo wywnioskować, że pracodawcy i pracownicy mają inne zdanie co do pracy zdalnej. Podczas gdy ci pierwsi w większości pragną wrócić do starego modelu, drudzy nie uważają, by było to konieczne. Nic w tym dziwnego – pracujący zdalnie respondenci jasno wskazali istotne dla nich kwestie, które przekładają się na ich preferencje. Zalety pracy zdalnej lub mieszanej to między innymi:

  • brak konieczności dojazdów do biura, co oznacza oszczędność czasu i pieniędzy;
  • możliwość lepszego dopasowania godzin pracy do swoich potrzeb;
  • mniejsza ilość rozpraszaczy i idąca za nią większa efektywność;
  • dostęp do licznych ofert pracy z całej Polski, a nawet z zagranicy;
  • możliwość połączenia życia zawodowego z rodzicielstwem.

Według badania Polacy są chętni do aplikowania na stanowiska pracy, jeśli te gwarantują im dofinansowanie kosztów pracy zdalnej, możliwość wyboru zdalnego bądź mieszanego modelu pełnienia obowiązków służbowych albo są otwarte na kandydatów z innych lokalizacji.

Oczywiście praca zdalna ma też swoje minusy – trudno jednak powiedzieć, czy przeważają one nad zaletami. Wszystko zależy od konkretnej osoby i tego, co stanowi dla niej czynnik motywujący. Dla niektórych pracowników zdalnych wady modelu stanowi wykorzystywanie prywatnej przestrzeni do pełnienia obowiązków służbowych czy też brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami.

Pracownicy zdalni za oceanem

Czy Polska mocno odbiega od Stanów Zjednoczonych, jeśli chodzi o statystyki pracy zdalnej? Z raportu McKinsey wynika, że aż 58% Amerykanów deklaruje, że ma możliwość pracy z domu przynajmniej raz w tygodniu. Co ciekawe, osoby ankietowane to przedstawiciele różnych zawodów – również tych, które są kojarzone z wykonywaniem obowiązków „na miejscu”.

Co jeszcze bardziej interesujące, przytłaczająca większość respondentów – aż 87% – chętnie skorzystałaby z szansy podjęcia elastycznej pracy. To efekt wprowadzenia modelu zdalnego podczas pandemii, który spodobał się pracownikom w USA tak bardzo, że przez wielu jest teraz preferowany.

Ankietowani zostali również zapytani o to, co stanowi dla nich motywator podczas poszukiwania nowej pracy. Wśród najczęściej padających odpowiedzi znalazły się:

  • atrakcyjniejsze zarobki lub godziny pracy (47%),
  • lepsze możliwości rozwoju (27%),
  • elastyczne warunki pracy, np. możliwość pracy zdalnej (21%).

Możliwość pracowania w systemie zdalnym lub przynajmniej hybrydowym jest więc trzecia w kolejności, jeśli chodzi o to, co jest atrakcyjne dla osób szukających pracy w USA. Faktor ten jest na tyle istotny, że wśród wielu osób może zadecydować o tym, którą ofertę pracy przyjmą. Czas pokaże, czy Polacy dogonią Amerykanów w tej kwestii.

Wskazówki dotyczące poszukiwania elastycznej pracy

Polacy pragnący większej elastyczności w życiu zawodowym mogą szukać szczęścia na różnego rodzaju portalach z ogłoszeniami. Aktualnie największe tego typu platformy posiadają filtry, dzięki którym łatwo wyświetlić oferty prezentujące pracę zdalną lub hybrydową. Nie trzeba jednak skupiać się tylko na nich – w wielu przypadkach model hybrydowy można wynegocjować już w trakcie rekrutacji.

Szukanie pracy zdalnej nie różni się zbytnio od poszukiwania stanowiska stacjonarnego. W obu wypadkach istotne jest pierwsze wrażenie. Przed aplikacją przyda się profesjonalny życiorys i w razie potrzeby, list motywacyjny. Najlepiej, jeśli oba dokumenty zostaną stworzone na potrzeby konkretnej oferty.

CV pracownika zdalnego powinno zawierać jego wykształcenie, doświadczenie i osiągnięcia na poprzednich stanowiskach. Model wykonywania obowiązków jest tutaj drugorzędny. Warto jednak podkreślić takie atuty, jak umiejętność zarządzania czasem czy kompetencje cyfrowe – te cechy są bowiem niezwykle istotne z perspektywy pracy zdalnej.

Jaka przyszłość czeka pracę zdalną w Polsce?

Z danych zebranych przez różne podmioty wynika, że oczekiwania pracodawców i pracowników są różne. Jedni pragną powrotu do „normalności”, drudzy – nowoczesnego modelu, który pomoże im pogodzić życie osobiste z zawodowym. Eksperci zgadzają się jednak co do tego, że po pandemii nic nie będzie „po staremu”.

Część pracodawców prawdopodobnie będzie musiała pogodzić się z tym, że pracownicy – szczególnie przedstawiciele wchodzącego na rynek pracy Pokolenia Z – pragną elastyczności i są gotowi szukać takich firm, które im tę elastyczność zapewnią. Wszystko wskazuje bowiem na to, że w najbliższych latach system hybrydowy łączący zalety pracy zdalnej i stacjonarnej będzie najpopularniejszym modelem.

Materiał partnerski

google_news