Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie otworzyła oferty złożone przez firmy ubiegające się o kontrakt na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej i opracowań towarzyszących obwodnicy Zatora. Teraz pora na ich przeanalizowanie.
Istniejąca obecnie droga krajowa 28 przechodzi przez ścisłe centrum Zatora i kilkaset metrów od rynku dochodzi do drogi krajowej 44. Na skrzyżowaniu tych ruchliwych arterii regularnie mają miejsce bardzo poważne, a niekiedy tragiczne w skutkach wypadki drogowe, wynikające często z wymuszania pierwszeństwa przejazdu. – Po wybudowaniu obwodnicy odciążone zostanie centrum miasta, poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony poza centrum. Usprawnieni się układ komunikacyjny i poprawią warunki ekologiczne mieszkańców miasta i gminy Zator, mieszkających zarówno przy drodze nr 28, jak nr 44. Powstanie szansa na zwiększenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie inwestycji – zapewnia Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA. Zdradza, że do przetargu na opracowanie dokumentacji obwodnicy Zatora, czyli de facto wytyczenie nowego przebiegu krajowej „28” stanęło aż siedem firm. Najtańsza oczekuje nieco ponad 2,2 mln zł, a oferta najdroższej opiewa aż na 5,3 mln zł. – Przed nami sprawdzanie ofert – komentuje krótko Iwona Mikrut.
Obwodnica Zatora realizowana będzie z wykorzystaniem technologii i standardu Building Information Modeling (BIM). Jest to nowoczesna technologia, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystania na każdym etapie inwestycji. – Oddział GDDKiA w Krakowie pod koniec 2017 r. jako pierwszy w Polsce podjął decyzję o przeprowadzeniu projektu pilotażowego z zastosowaniem BIM – chwali się Iwona Mikrut.
Dokumentacja jaką przygotuje zwycięska firma będzie musiała zawierać opracowania geodezyjno-kartograficzne, operaty wodnoprawne wraz z uzyskaniem stosownych pozwoleń i zgód, opracowania środowiskowe, geologiczne, geofizyczne i geotechniczne, pozwolenie na budowę oraz kosztorys inwestorski i dokumentację projektu BIM. Po wykonaniu dokumentacji i uzyskaniu niezbędnych decyzji, w trakcie przetargu na budowę wyłoniona teraz firma będzie udzielała wyjaśnień na zapytania wykonawców, biorących udział w przetargu. Następnym jej zadaniem będzie pełnienie nadzoru autorskiego w okresie realizacji robót budowlanych. Na wszystkie wymienione czynności przewidziano w sumie 49 miesięcy.
Zgodnie z planami obwodnica Zatora połączy drogi krajowe „28” i „44”. Będzie miała jedną jezdnię o długości 2,1 km. Oprócz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 przebudowany zostanie odcinek drogi wojewódzkiej nr 781. Powstanie 5 obiektów inżynierskich, w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające).
Czy ktoś bada w GDDKiA gdzie są większe korki? Decyzja zapada gdzie indziej i według innego klucza. Krótsze odcinki bo tutaj 2,1 km a obwodnica Węgierskiej Górki to 8,5 km, inna “budowana” dziesięciolecia: BDI gdzie korki są m.in. w Kętach, Andrychowie, Wadowicach, Kalwarii – ok. 60 km. Wybudowano ostatnio obwodnicę Skawiny, 2,2 km i otwarto z pompą.
st@n a gdze byles madralo ja PO-mylency rzadzili mogli ci zbudowac obwodnice ” ale pieniedzy niema i nie bedzie ”
A jak tam z obwodnicą Węgierskiej Górki. Pislamskie pajace obiecały i jak zwykle trzeba stać w korkach.