Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Smarowanie łożysk – zasady i najczęstsze błędy

Łożyska toczne to elementy bardzo mocno eksploatowane. Warto więc dbać o to, by były w jak najlepszym stanie, żeby posłużyły nam jak najdłużej. Co więcej, mają bliski kontakt z pierścieniami, dlatego powinny być regularnie smarowane. Pomijając ten proces, zdecydowanie skracamy żywotność łożysk.

Sklep EBMiA.pl oferujący ogromny wybór łożysk pod adresem: https://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-walcowe-c-196_140_1331.html podpowie jak prawidłowo smarować łożyska

Najczęstsze błędy popełniane przy smarowaniu łożyska

Niewiarygodne, że ponad połowa uszkodzeń powstających w łożyskach tocznych spowodowana jest nieprawidłowym smarowaniem tych elementów. Wynika to najczęściej z niedotrzymywania odpowiedniej czystości podczas procesu smarowania, a także z doboru nieprawidłowego rodzaju smaru do konkretnego modelu łożyska. Doprowadza to do powstawania luzów między częściami łożyska, a przez to również do tworzenia się drgań, które w krótkim czasie prowadzą do awarii. Konsekwencją błędnego doboru preparatu smarnego może być również wzrost temperatury podczas pracy łożyska, a to prowadzi do szybszego zużycia elementu. Warto pamiętać, że łożyska mogą być smarowane olejem lub smarem plastycznym.

Czym charakteryzuje się smar plastyczny?

Smar plastyczny może mieć zróżnicowaną konsystencję: od płynnej aż do stałej. Jest on zdecydowanie najczęściej wybieranym środkiem do smarowania łożysk, dlatego też w sklepach znajdziemy bardzo wiele jego rodzajów. Bardzo popularne są np. smary sodowe oraz litowe. Smary najczęściej ocenia się po klasie konsystencji (zależność pomiędzy zmianą konsystencji w stosunku do temperatury pracy). Należy zwrócić szczególną uwagę na jej odpowiednie dopasowanie, ponieważ zbyt rzadki smar bardzo szybko może zacząć wyciekać, jednak zbyt gęsty utrudnia pracę łożyska. Istnieją więc trzy klasy konsystencji. 1 oznacza smar płynny, 2 – półpłynny, a 3 – gęsty (twardszy).

Jak prawidłowo dobrać smar?

By wybrać odpowiedni smar, należy na samym początku skupić się na tym, jaki rodzaj oraz wielkość łożysko posiadamy. Następnie konieczne jest sprawdzenie prędkości obrotowych, temperatury pracy, a także obciążenia, z jakim pracuje łożysko. Smar plastyczny ma bowiem stworzyć warstwę o najlepszej możliwej zdolności nośnej. Warto pamiętać, że posiadając łożyska szybkoobrotowe, najlepiej jest zainwestować w smar, którego skład oparty jest na oleju syntetycznym o małej lepkości. Z kolei jeśli posiadamy łożyska pracujące na niskich obrotach, lepiej jest wybrać smar, który w składzie posiada dwusiarczek molibdenu lub grafit.

Szukasz odpowiednich łożysk? Zgłoś się do sklepu EBMiA.pl

google_news
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Hermenegilda
Hermenegilda
4 lat temu

Dziwność tematyki sponsorowanej. Jeśli chciano zainteresować artykułem, lepszy byłby tytuł: kto nie posmaruje ten nie pojedzie. I: dla mężczyzn.