Tuż przy węźle komunikacyjnym Stara Wieś, na trasie powstającej właśnie drogi ekspresowej S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała, powstaje osobliwa budowa. Jej częścią jest ogromna konstrukcja – wysoka na kilkadziesiąt metrów metalowa wieża technologiczna, przypominająca te widywane w zakładach chemicznych czy rafineriach.
Czytelnik zapytał nas, czy to jakiś zaradny inwestor, nie czekając na zakończenie prac drogowych, rozpoczął w dogodnie położonym i atrakcyjnym miejscu budowę jakiegoś zakładu produkcyjnego czy centrum dystrybucyjnego? Sprawdziliśmy. Okazuje się, iż wznoszone budynki oraz tajemnicza instalacja wieżowa to odrębne przedsięwzięcia. Wieża to główna część tak zwanej „otaczarni”, czyli wytwórni mas asfaltowych. To tam powstają specjalne mieszanki mineralno-asfaltowe, z których układana jest nawierzchnia nowej ekspresówki. Instalacja ma charakter tymczasowy i po zakończeniu prac na S1 zostanie zlikwidowana, a ściślej – wykonawca przeniesie ją tam, gdzie akurat będzie mu potrzebna, czyli w rejon innej inwestycji drogowej. Teraz zlokalizowano ją w tym miejscu z prostej przyczyny: dostarczany na plac budowy asfalt powinien powstawać blisko miejsca jego wykorzystania. Obniża to koszty transportu, a przede wszystkim zapobiega nadmiernemu wychłodzeniu masy asfaltowej w drodze z otaczarni na miejsce przeznaczenia. To ważne, bo parametry technologiczne wymagane podczas układania nawierzchni z mas asfaltowych są bardzo rygorystyczne.
Natomiast wznoszona obok industrialna zabudowa to przyszła siedziba tak zwanego Obwodu Drogowego. To tam będzie się mieścić zaplecze służb odpowiedzialnych za utrzymanie i eksploatację ekspresówki oraz innych dróg krajowych w całym regionie. Planowane jest między innymi przeniesienie tam siedziby mieszczącego się obecnie w Pszczynie rejonu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
W katowickim oddziale GDDKiA poinformowano „Kronikę”, że w Starej Wsi powstają między innymi:·budynek biurowo-socjalny, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, parkingi dla pracowników i interesantów oraz parkingi dla samochodów utrzymania dróg, magazyn soli, boksy magazynowe oraz wiata na sprzęt techniczny.
Z kolei w Milówce, w rejonie wiaduktu drogowego, organizowane jest duże centrum zarządzania i nadzoru ruchem w tunelach drogowych. Obecnie taki punkt nadzoru zlokalizowany jest przy tunelu w Lalikach i kontroluje to, co dzieje się wewnątrz tylko tego jednego obiektu. W przyszłości na trasie S1 będzie aż 5 tuneli i powstające w Milówce centrum będzie nadzorować wszystkie.
Taki zakład nazywa się wytwórnią mas bitumicznych, w skrócie WMB. Są to bardzo często instalacje mobilne z powodów praktycznych i wymogów branżowych.
A już jakiś ciekawski….nos do…
Jak tu koszt budowy, asfaltowania dróg a i utrzymania nie musi być liczony w milionach?
Z twojej renty trollu wezmą 😂
Nie ma obawy, tu jest rentowność, gorzej z podatkami wszystkich.
Trollu,gdzie jesteś?Pan Belon zadał ci pytanie.
dostałeś odpowiedź podszywacz, nie moja wina, że sobie nie radzisz z dyskursem
Tabletek w menu dziś nie było?
A wolał byś drogę bez asfaltu?
wolałbym wiedzieć jak wzrósł ostatnio koszt budowy kilometra asfaltu, jaki poziom jest wzrostu cen w sklepach – widzę.
Trollu,czemu robisz z siebie pośmiewisko?
Nie, to Belon na którego powołujesz się zrobił z siebie nie tyle pośmiewisko co mądrzejszego od innych, a pytanie mądre nie jest