E-edukacja Cieszyn

Takie przedszkole – pierwsze w Polsce

Od września na terenie kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie rozpoczyna działalność Integracyjne Przedszkole Terapeutyczne Słoneczna Kraina, będące efektem współdziałania pracowników naukowych Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji oraz „Słonecznej Krainy”.

To pierwszy taki ośrodek w Polsce, w którym nauka i praktyka pedagogiczna znalazły się w jednym miejscu. Nowością jest nadzór pedagogiczny, który będą sprawować pracownicy naukowi z kraju i z zagranicy. Pracując z dziećmi o specjalnych potrzebach istnieje konieczność interdyscyplinarnego spojrzenia na proces ich rozwoju, dlatego też pracownicy przedszkola współpracować będą z Beskidzką Izbą Lekarską. Zdaniem prof. Zenona Gajdzicy, dziekana Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji, to rozwój dzieci stanowi cel projektu, ale korzystać z niego będą także pracownicy naukowi i studenci. Dzięki zaangażowaniu specjalistów już powstają unikatowe programy wychowania, kształcenia i terapii.

Program przedszkola stanowią nie tylko zajęcia wynikające z podstawy programowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale również autorskie programy oraz metody pracy. Dbając o jak największy komfort, bezpieczeństwo oraz spokój przedszkolaków, bez zakłócania ich procesu edukacyjnego, placówka zastosowała szereg innowacyjnych rozwiązań, np. lustra fenickie. Dadzą one możliwość nie tylko swobodnego prowadzenia badań, ale również obserwacji dzieci przez rodziców.

Planowane działania terapeutyczne, które będą prowadzone w przedszkolu, mają poszerzać dziecięcą wyobraźnię oraz budować zaciekawienie światem zewnętrznym. Terapeuci podczas zajęć będą podkreślać indywidualne i niepowtarzalne cechy swoich podopiecznych, a w przypadku istniejących dysfunkcji opracowywać wspólnie z rodzicami plany ich korekcji. Przedszkole w przyszłości będzie kładło nacisk na dobre przygotowanie poznawcze i społeczne dziecka do podjęcia nauki szkolnej na miarę jego możliwości. Dyrektor przedszkola, dr Sylwia Wrona dodaje: – Naszą misją jest stworzenie placówki o wyjątkowym klimacie dla podopiecznych i ich rodziców. Na pierwszym planie stawiamy relacje międzyludzkie: pomiędzy dziećmi, rodzicami, personelem i przedstawicielami świata nauki. Głęboko wierzymy, że odpowiednio zorganizowana przestrzeń, sprzyjająca zaangażowaniu dzieci w poznawanie otaczającego go świata, przyniesie wymierne korzyści dla nich samych. Odpowiedni dobór metod pracy oparty na badaniach naukowych w mojej opinii będzie stanowił solidny fundament proponowanych działań.

google_news