Wielu absolwentów po pierwszych próbach wejścia na rynek pracy czuje się rozczarowanych. Często okazuje się, że wiedza zdobyta w ciągu wielu lat nauki jest niewystarczająca lub nawet zupełnie nieprzydatna w procesie ubiegania się o atrakcyjną pracę. Studenckie lata warto wykorzystać nie tylko na przyswajanie materiału z podręczników, ale też zdobywanie kompetencji.
Czego oczekują pracodawcy?
Pracodawcy mają różne oczekiwania wobec kandydatów do pracy. Zależą one przede wszystkim od branży, w jakiej funkcjonuje firma i stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. Każda praca ma swoja specyfikę ściśle związaną z zakresem obowiązków na danym stanowisku i zadań, jakie trzeba będzie wykonywać.
O tym, które umiejętności zostaną docenione przez rekrutera, informują oferty pracy publikowane m.in. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl. Planując karierę zawodową warto zaglądać do nich systematycznie i rozwijać wskazane w ogłoszeniach kompetencje. Z dużym prawdopodobieństwem to właśnie ich będzie oczekiwał od Ciebie Twój przyszły pracodawca, jeśli zechcesz ubiegać się o posadę w konkretnej branży.
Jakie umiejętności warto rozwijać?
Rozwijanie konkretnych umiejętności z myślą o przyszłej karierze zawodowej już na etapie studiów jest zadaniem łatwym, jeśli ma się określone plany. Wielu młodych ludzi u progu dorosłości nie myśli jeszcze o tym, czym będzie warto zająć się za kilka lat. W takiej sytuacji warto skupić się na zdobywaniu kompetencji na tyle uniwersalnych, by przydały się w niemal każdej pracy.
Listę kompetencji z kategorii must have otwieramy umiejętnością komunikowania się. Komunikacja jest szczególnie ważna tam, gdzie pracuje się w zespole. Naucz się rozmawiać z ludźmi w taki sposób, by jasno przekazywać im swoje komunikaty i nie mieć problemu z rozumieniem tego, czego oczekują od Ciebie inni.
Dobra organizacja pracy to kolejna umiejętność, która przyda się w każdym zawodzie. Zostanie ona szybko doceniona przez przełożonych i może zaważyć na szybkim awansie, gdy potrzebny będzie np. nowy kierownik zespołu.
Kolejne punkty w procesie rekrutacji może przynieść chęć rozwoju zawodowego. Pracodawca chętnie przyjmie do swojego zespołu pracownika, który będzie uczestniczył w szkoleniach, by podnieść swoje kwalifikacje i efektywność pracy.