Wydarzenia Cieszyn

Uważaj w sieci! Mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego stracili kilkadziesiąt tysięcy

Fot. Polska Policja

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie apelują o zachowanie szczególnej ostrożności przy transakcjach związanych z płatnościami oraz podawaniem swoich danych w sieci. Ostatnio informowaliśmy o tym, jak mieszkaniec Cieszyna w porę zareagował na próbę ataku oszustów na jego konto bankowe. Tego niestety nie udało się zrobić mieszkańcom Śląska Cieszyńskiego, którzy stracili łącznie kilkadziesiąt tysięcy złotych…

„Twoja przesyłka została wstrzymana z powodu nadwagi. Ureguluj należność 1.50 zł aby uniknąć zwrotu przesyłki do nadawcy” – taką wiadomość otrzymali mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego. Pokrzywdzeni korzystali z możliwości zakupów za pomocą sieci Internet, dlatego nic nie podejrzewając otworzyli link w smsie.Kierował on do fałszywej strony banku.

– Kolejna informacja dotyczyła domniemanych problemów z logowaniem do banku i brzmiała :„Przepraszamy za możliwe problemy przy płatności banku”. Po otworzeniu strony za pomocą przesłanego linku pojawiła się strona łudząco podobna do strony związanej z transakcjami płatniczymi, gdzie był wybór banku. Pokrzywdzeni wybrali ikonę banku i zostali przekierowani na jego stronę, z tą różnicą, że była to strona fałszywa. Wszystko było łudząco podobne do logowania na prawdziwej stronie bankowości internetowej, ( np. podczas wpisywania hasła strona żądała jedynie kilka znaków hasła jak standardowo przy logowaniu), jednakże po zalogowaniu ukazał się komunikat, aby wpisać cały nr PESEL- gdzie bank nigdy nie żąda takich danych przy przelewie – informuje Krzysztof Pawlik, oficer prasowy cieszyńskiej policji.

W dalszej kolejności ukazał się komunikat o wysłaniu SMS z kodem dostępu. Pokrzywdzeni otrzymali SMS z banku o treści „Bank. Aktywujesz urządzenie mobilne. Kod autoryzacji. Pokrzywdzona podała otrzymany kod i zatwierdziła. Następnego dnia pokrzywdzona nie mogła się zalogować swojej bankowości elektronicznej posługując się swoim loginem oraz hasłem. W kontakcie z bankiem pokrzywdzona otrzymała nowe dane logowania po zresetowaniu starych.

Jak się okazało nieustalona osoba dokonała nieautoryzowanych operacji na rachunku pokrzywdzonych m.in. przez wypłaty BLIK-iem czy też zaciągnięcie szybkiego kredytu. Wskazany link zamiast zlecenia płatniczego w bankowości elektronicznej zawierał zlecenie zmiany autoryzowanego urządzenia z dostępem do bankowości elektronicznej. W ten sposób pokrzywdzeni przekazali dostęp do swojego konta nieustalonej osobie.

google_news