W cieszyńskim magistracie uruchomiono usługę Wideotłumacza języka migowego, która skierowana jest do niesłyszących i słabosłyszących.
Usługa ta zapewnia swobodną i bezpośrednią komunikację z pracownikami urzędu, w czasie rzeczywistym, przy pomocy kamery. Wprowadzone rozwiązanie to ważny krok w dążeniu do poprawy jakości życia i korzystania z usług publicznych, ale też budowanie struktury otwartej i dostępnej dla osób z różnego typu ograniczeniami.
Oznaczone specjalnym znakiem stanowisko z usługą wideotłumacza znajduje się w Urzędzie Miejskim w Cieszynie na pierwszym piętrze (pokój 111) i jest do dyspozycji w godzinach pracy urzędu od poniedziałku do piątku. Jak przebiega usługa? Osoba niesłysząca bądź słabosłysząca podchodzi do oznaczonego stanowiska, następuje połączenie z tłumaczem, który znajduje się po drugiej stronie monitora komputera z kamerą. Tłumacz pośredniczy w rozmowie między klientem urzędu a urzędnikiem. Rozmowa odbywa się w czasie rzeczywistym. Co ważne, osoba, która chce skorzystać z tej usługi nie musi umawiać się wcześniej, usługa świadczona jest na wezwanie.
Dodatkowo z usługi można także skorzystać nie wychodząc z domu. Wystarczy, posiadanie sprzętu komputerowego (komputer PC, laptop, tablet) wyposażonego w kamerę oraz podłączenie do Internetu. Usługa dostępna jest po kliknięciu w piktogram (ikona dwóch dłoni) znajdujący się na stronie BIP Urzędu Miasta w Cieszynie https://bip.um.cieszyn.pl/. Osoba niesłysząca może się przenieść do specjalnego systemu z tłumaczem polskiego języka migowego.