Bielsko-Biała Kultura i rozrywka

19. Jazzowa Jesień. Anna Stańko: 6 koncertów jak 6 klejnotów

Kasia Pietrzko. FOT. MATERIAŁY BCK

Tych sześć koncertów będzie jak sześć klejnotów, które stworzą unikalną biżuterię. Każdy będzie równie ważny, piękny i jedyny w swoim rodzaju. To jednocześnie ważne premiery ECM-owskie oraz wyjątkowe projekty przygotowane specjalnie na ten festiwal – mówi Anna Stańko, która zadbała o najwyższy poziom programu 19. Jazzowej Jesieni im. Tomasza Stańko w Bielsku-Białej. – Sama z niecierpliwością oczekuję na festiwal i gorąco zapraszam. Zapewniam, że będzie to wyjątkowe wydarzenie – dodaje Małgorzata Chełchowska-Rak, dyrektor Bielskiego Centrum Kultury.

Vijay Iyer. FOT. JIMMY KATZ

Z duchem Tomasza Stańko

Festiwal odbędzie się w dniach od 18 do 20 listopada w Bielskim Centrum Kultury. Wraca do „Domu Muzyki” po dwóch latach, gdyż ubiegłoroczną edycję storpedowały pandemiczne obostrzenia. – Konieczność odwołania ubiegłorocznej edycji złamała mi serce, ale szybko skupiliśmy się na stworzeniu wyjątkowego wydarzenia w tym roku. Tym razem jestem dobrej myśli i sama nie mogę się doczekać nadchodzących koncertów – wskazuje Anna Stańko, córka legendarnego trębacza. – Choć przygotowałam program, to funkcję dyrektora artystycznego i programowego zostawiam mojemu tacie. Już go z nami nie ma, ale czuję, jakbyśmy działali w jednym teamie. To on stworzył formę festiwalu i kontynuuję jego myśl w sposobie tworzenia programu. On tu zawsze eksperymentował i sprawdzał swoje pomysły oraz prezentował nowe projekty. Zapraszał też przyjaciół i jednocześnie gwiazdy, takie jak Gary Peacock czy Lee Konitz, ale i otwierał się na młode pokolenia muzyków, którym dawał przestrzeń i ich wspierał. Tym razem to ci muzycy, w dużej mierze wychowani na jego dorobku, złożą mu swoisty hołd poprzez prezentację premierowych projektów jemu dedykowanych i nawiązujących do jego muzyki – objaśnia. – Tata realizował także swoje spojrzenie na muzykę, cechujące wolność i improwizację oraz pewną dozę przypadku, dzięki czemu na scenie działy się niesamowite rzeczy. I tego ducha postarałam się zachować. Bielski festiwal, tak jak zawsze, będzie też eksplorowaniem najciekawszych pozycji słynnej wytwórni ECM, która stale wspiera Jazzową Jesień – zaznacza Anna Stańko.

Skalpel. FOT. BARTOSZ HOŁOSZKIEWICZ

„Zawsze kochałem różnorodność i skrajności, zarówno w mojej muzyce, jak i sztuce w ogóle. Tutaj, podczas tworzenia programu festiwalu udało mi się pogodzić te dwie moje fascynacje i dzięki temu efekt jest tak niezwykły” – mówił sam Tomasz Stańko podczas pobytu w Bielsku-Białej. „To piękne, napełnione muzyką miasto. Od początku mojej kariery mam z nim kontakt” – zaznaczał przy innej okazji. – Tata razem z dyrekcją BCK stworzyli wyjątkowe wydarzenie w wyjątkowym mieście, które kulturę chłonie jak gąbkę. To wspaniała, żyzna ziemia, na której udało się pogodzić wyrafinowane, nieco górnolotne i delikatne dźwięki w duchu ECM z zupełnie nowatorskimi i eksperymentalnymi muzycznymi pomysłami. Dla niego to była platforma, na której realizował swoje marzenia i wizje artystyczne. I robimy wszystko, by ta muzyczna jakość i wolność zawsze charakteryzowała Jazzową Jesień – puentuje Anna Stańko.

Mathias Eick. FOT. COLIN EICK

Czas na jazz

19. Jazzowa Jesień rozpocznie się koncertem jednego z najbardziej interesujących i żywiołowych młodych pianistów współczesnego jazzu, kilkakrotnie nominowanego do nagrody Grammy – Vijaya Iyera. Znakomity pianista na scenie Bielskiego Centrum Kultury wystąpi w trio i zaprezentuje utwory z najnowszej, wydanej wiosną płyty „Uneasy”. Towarzyszyć mu będą Linda Oh na kontrabasie i Tyshawn Sorey na perkusji. – To wspaniały, nowoczesny muzyk, doceniany także poza światem jazzu – podkreśla Anna Stańko.

Drugim koncertem pierwszego dnia festiwalu będzie występ Jakoba Bro. Ten duński gitarzysta i kompozytor, będący najważniejszym reprezentantem duńskiej sceny jazzowej na świecie, przedstawi swoje nowe trio, które tworzy wraz z norweskim trębaczem Arve Henriksenem i hiszpańskim perkusistą Jorgem Rossy. W Bielsku-Białej usłyszymy materiał z jego piątej płyty nagranej dla ECM „Uma Elmo”, która zebrała doskonałe recenzje na całym świecie. Jednym z ważniejszych momentów albumu jest utwór „To Stanko” – wyciszony hołd, który artysta nagrał, by uczcić życie i brzmienie Tomasza Stańko, w którego zespole grał, nagrywał i koncertował na całym świecie przez ponad pięć lat. – Z Jakobem łączą mnie przyjacielskie relacje. To świetny muzyk i wrażliwy człowiek. Jego grę na gitarze charakteryzuje delikatność, wręcz czułość. Jestem wdzięczna za zadedykowany tacie utwór – mówi szefowa artystyczna Jazzowej Jesieni.

Maciej Obara. FOT. ANITA SUCHOCKA

Drugi dzień festiwalu rozpocznie koncert kwintetu Mathiasa Eicka. Ton jego trąbki opisano na łamach New York Timesa jako nieskazitelny i przenikliwy. Uczestnicy 19. Jazzowej Jesieni – jako pierwsi w Polsce – będą mogli usłyszeć na żywo materiał z jego najnowszej płyty „When we leave”. W Bielsku-Białej norweskiemu trębaczowi towarzyszyć będą skrzypek Håkon Aase, jeden z najwybitniejszych improwizatorów swojego pokolenia, pianista Andras Ulvo i gitarzysta basowy Audun Erliern. Kwartet dopełni znakomity perkusista Torstein Lofthus. Album „When we leave” został nagrany w Oslo w Rainbow Studio w sierpniu 2020 roku, a swoją premierę miał we wrześniu tego roku.

W piątkowy wieczór usłyszymy również projekt specjalny przygotowany na festiwal przez Macieja Obarę. W wyjątkowym wieloosobowym ensemble, do którego saksofonista zaprosił muzyków z nowej polskiej sceny jazzowej, wystąpią Tomek Dąbrowski (trąbka), Dominik Wania i Grzegorz Tarwid (instrumenty klawiszowe), Ole Morten Vagan (kontrabas) i Gard Nilssen (perkusja). Maciej Obara, który od samego początku swojej artystycznej drogi konsekwentnie rozwija swój własny język muzyczny, nawiązał do kompozycji Tomasza Stańko z albumu „Chameleon”, tytułując ten projekt „Euforila”. – Maciek, który występował podczas Jazzowej Jesieni w specjalnym projekcie taty, wraca do Bielska-Białej jako w pełni ukształtowany muzyk oraz ważny głos na polskiej i światowej scenie – mówi Anna Stańko.

Jakob Bro. FOT. MIKE HØJGAARD

Ostatniego dnia festiwalu premierę będzie miał specjalny projekt Kasi Pietrzko – urodzonej w Bielsku-Białej pianistki, kompozytorki i aranżerki. Laureatka nagrody Grand Prix Jazz Melomani 2018 w kategorii Nadzieja Melomanów na scenie Bielskiego Centrum Kultury zrealizuje swoje wieloletnie marzenie: zagra koncert na duży skład – z towarzyszeniem jazzowego combo i ośmioosobowego chóru. Jak przypomina Anna Stańko, Kasia Pietrzko poznała Tomasza Stańko właśnie na festiwalu w Bielsku-Białej. – Otrzymała ode mnie teczkę z jego kompozycjami. Tata wyjątkowo cenił jej talent i wieścił jej dużą karierę. Otrzymała możliwość stworzenia własnej wizji projektu specjalnego dla Jazzowej Jesieni. Wielu artystów mając taką możliwość zaprosiłoby do współpracy parę wielkich nazwisk, a ona nam wszystkim zaimponowała, bo postawiła przed sobą wielkie wyzwanie. Przypomniał mi się bielski koncert Marii Schneider. A to będzie kolejny przykład, gdy kobieta będzie dyrygować kilkunastoosobowym składem – zdradza Anna Stańko. – To dla mnie wielka radość, że Ania Stańko zaprosiła do współpracy tak bliską memu sercu Kasię Pietrzko. Z niecierpliwością oczekuję jej koncertu i tego niesamowitego projektu. Kasia jest fantastyczną postacią reprezentującą nasze miasto – stwierdza Małgorzata Chełchowska-Rak.

Podczas koncertu finałowego jazzowego święta wystąpi duet Skalpel z towarzyszeniem muzyków Jazz Quartet i Piotra Damasiewicza. Artyści zaprezentują projekt zatytułowany „Music for S”, podczas którego usłyszymy elektroakustyczne impresje inspirowane muzyką wieloletniego dyrektora artystycznego Jazzowej Jesieni. Już sam tytuł koncertu nawiązuje do pierwszego album kwintetu Tomasza Stańko, wydanego w 1970 roku. Album „Music for K” dedykowany był Krzysztofowi Komedzie. Duet DJ-ów i producentów Skalpel podczas 19. Jazzowej Jesieni zaprezentuje własną interpretację całokształtu jego twórczości.

– Chciałabym, żeby festiwal był też przestrzenią do spotkań i rozmów. Już w tym roku ruszamy imprezami towarzyszącymi pod hasłem „Foyer Jazz”. Na początek będzie to koncert Dawida Broszczakowskiego – uzupełnia dyrektor BCK.

PROGRAM

18 listopada (czwartek), 18.00
Jakob Bro Trio „Uma Elmo”
Vijay Iyer Trio „Uneasy”

19 listopada (piątek), 18.00
Mathias Eick Quintet
Maciej Obara Sekstet „Euforila” – projekt specjalny dla Jazzowej Jesieni

20 listopada 2021 (sobota), 18.00
Kasia Pietrzko – projekt specjalny dla Jazzowej Jesieni
Skalpel + Jazz Quartet & Piotr Damasiewicz: Music For S

Bilety do nabycia w Bielskim Centrum Kultury: karnet – 300 zł (wyprzedane), 18.11 – 140 i 120 zł, 19.11 – 100 i 80 zł, 20.11 – 100 i 80 zł. Zniżki: Bielska Karta Seniora, Weteran+, Bielska Karta Rodzina+.

google_news