W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wraca bezpośrednia obsługa klientów. Od 4 maja pracownicy będą udzielać informacji w zakresie składania wniosków, dokumentów, a także pomogą w założeniu i potwierdzeniu profilu na Platformie Usług Elektronicznych.
– ZUS jako jeden z pierwszych urzędów podjął decyzję, aby otworzyć sale obsługi klientów. Wiemy, jak bardzo jest to ważne dla osób, które szukają wszelkich informacji m.in. na temat rent i emerytur. Otwarcie naszych sal odbędzie się z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W poniedziałki nasze placówki będą dostępne od godz. 8.00 do 18.00 – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS. We wszystkich placówkach nadal pozostaną skrzynki, do których można samodzielnie składać dokumenty, wnioski lub pisma, bez kontaktu z pracownikiem ZUS.
– Zachęcamy naszych klientów do składania dokumentów przez internet, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Obecnie ponad 3,8 mln osób ma zarejestrowany profil PUE. To wygodne narzędzie do elektronicznego kontaktu z ZUS, w tym szczególnie do przekazywania wniosków w ramach tarczy antykryzysowej – przekonuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim. Profil PUE można założyć samodzielnie w domu, na własnym komputerze i potwierdzić profilem zaufanym. Jeśli nie mamy takiego profilu, od poniedziałku możemy swoje konto na PUE potwierdzić w ZUS. Zalogować się na Platformę Usług Elektronicznych można także poprzez bankowość internetową. Jest kilka banków, które udostępniły taką usługę.
Od 4 maja obsługa w placówkach ZUS będzie realizowana przy zachowaniu zasady odpowiedniego odstępu między klientami oczekującymi na obsługę (minimum 1,5 metra między osobami). Klienci będą wpuszczani pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska, na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy.
– Ze względu na bezpieczeństwo naszych klientów i pracowników prosimy, aby odwiedzać placówki ZUS tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne. Takie osoby powinny posiadać środki ochrony osłaniające nos i usta, do czasu obowiązywania wytycznych rządowych. Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Natomiast osoby towarzyszące, za wyjątkiem osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego, pełnomocników lub rodzica z dzieckiem, nie będą mogły podejść do stanowiska razem z osobą obsługiwaną. Prosimy o zastosowanie się do tych zasad dla dobra nas wszystkich – wyjaśnia rzeczniczka.
Ostrożnie bo Społecznie Za/Ubezpieczenie