“Lubię matematykę!” – takie motto przyświecało uczestnikom projektu “Matematyczne Laboratorium – miejsce wsparcia edukacji matematycznej dla dzieci i ich rodziców”, realizowanego w Cieszynie przez Stowarzyszenie Twórczy Rozwój. Projekt, który finansowany był przez Narodowy Instytut Wolności Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, właśnie dobiegł końca.
Przez blisko dwa lata dzieci w wieku od 2 do 10 lat mogły korzystać z pomocy naukowych Matematycznego Laboratorium. To miejsce stworzone z myślą o edukacji matematycznej, a przede wszystkim o budowaniu pozytywnego nastawienia do matematyki. – Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że matematyka otacza nas z każdej strony, to nie tylko szkolny przedmiot. Z matematyką obcujemy w kuchni, w ogrodzie, w sklepie, w podróży. Matematyka to kształty, rytmy, logika. Wykorzystujemy ją budując, konstruując, a nawet komponując utwory muzyczne! Wkrada się do każdej dziedziny naszego życia, dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat przyjaźnić się z matematyką i taka właśnie była nasza rola w projekcie, pomoc w zaprzyjaźnieniu się z “Królową Nauk” – mówi Joanna Brenicka, koordynatorka projektu.
Z matematyką obcujemy w kuchni, w ogrodzie, w sklepie, w podróży. Matematyka to kształty, rytmy, logika. Wykorzystujemy ją budując, konstruując, a nawet komponując utwory muzyczne! Wkrada się do każdej dziedziny naszego życia.
Głównym zadaniem w projekcie była realizacja warsztatów dla dzieci według autorskiego programu “Matematyczna Przygoda”. W spotkaniach uczestniczyły dzieci w wieku od 5 do 8 lat, które podczas trzymiesięcznych warsztatów odkrywały matematykę w oparciu o trzy rodzaje kreatywnych klocków. W sumie odbyły się trzy edycje warsztatów, a wzięło w nich udział 84 dzieci.
Dodatkowo z przestrzeni Matematycznego Laboratorium w ramach Laboratorium Malucha korzystali rodzice z dziećmi od 2 do 4 lat. Zabawki z matematycznym akcentem skutecznie zaszczepiały w najmłodszych matematyczną ciekawość. Nieco starsze dzieci mogły korzystać z gier, klocków, zabawek logicznych w cyklu Otwarte Laboratorium. Swoje miejsce w projekcie mieli też rodzice. Z myślą o nich organizowane było Laboratorium Rodzica. Były to warsztaty ukazujące, jak skutecznie wspierać dziecko w edukacji matematycznej, którą można wspólnie realizować podczas rodzinnych zabaw, a także podczas domowych obowiązków. Matematyczne Laboratorium miało również formułę skierowaną do grup szkolnych i przedszkolnych. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolaki uczestniczyli w matematycznych warsztatach z klockami, poznając nietypowe formy edukacji matematycznej.
W związku z tym, że czas realizacji projektu trafił na czas pandemii, część zaplanowanych działań przybrała formę dostosowaną do warunków i tak część warsztatów z Matematycznej Przygody odbyła się w trybie on-line. Podobnie było z Rodzinnym Dniem Matematyki, który pierwotnie miał mieć formę rodzinnego pikniku z warsztatami z klocków i matematycznymi grami dla całej rodziny. W związku z zakazem organizacji tak dużych imprez, Rodzinny Dzień Matematyki odbył się w formie gry terenowej z wykorzystaniem mobilnej aplikacji. Podczas gry uczestnicy rodzinnie rozwiązywali matematyczne zagadki i zadania. W sumie w grze wzięło udział 150 osób.
Wszystkie działania prowadzone w ramach projektu cieszyły się bardzo dużą popularnością i spotykały się z niezwykle ciepłym przyjęciem przez rodziców oraz nauczycieli. Twórczynie tego niezwykłego miejsca mają nadzieję, że kiedy pandemia minie Matematyczne Laboratorium będzie mogło kontynuować swoją działalność.
Fot. Z archiwum Stowarzyszenia “Twórczy Rozwój”
Kocham matematykę fizykę chemię na 3+ Historię nie nawidzę polskiego jakieś u,ó rz,ż itp głupota młodzi tak już mają 50% w swoim języku Angielskiego i sie nie dziwię.
Ja to samo matma 5 polak marne -3 ale maturę przepchałem cudem do dziś kłopot z pisowniom ale się dogaduję z klientami dobrze liczę i firma działa i są zyski tak samo mają dzieci.
Nie wiem jak to jest moje 2 córki już po 40 wnuki 2 na studiach 2 w LO matema fizyka na 5 polskie na słabe -3
Bardzo dobra inicjatywa. Jednak chyba bardzo osamotniona. Dla starszych dzieci już chyba nieosiągalna, o czym świadczą wyniki większości abiturientów na maturze. Chyba nauczyciele powinni bardziej się przykładać do swojej pracy. Wiem, że Administrator chyba tego nie puści ale można zaryzykowac.
Puścił administrator i dobrze bo można podyskutować czy jedynie nauczyciele powinni bardziej się przyłożyć do swojej pracy. Stowarzyszenie miało projekt finansowany przez 2 lata i mogło skupić wokół siły i środki dla wybranej, zainteresowanej matematyką grupy. Tego nauczyciele nie mają szczególnie teraz w dobie pandemii. Są rodzice w odpowiedzialności, którzy odsuwają się od matematyki bo nie lubią, nie umieją a przyłożyć się przede wszystkim powinni uczniowie a ci w dużej części też mówią, że nie lubią matematyki.
…”Są rodzice w odpowiedzialności”…Poezja.