Kultura i rozrywka

Dawny klimat świąt z artystyczną nutą w Muzeum Drukarstwa w Cieszynie | ZDJĘCIA

Fot. Michał Cichy

Ta ostatnia w tym roku wystawa związana jest tematycznie z czasem, w jaki wchodzimy.

Okres Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku to czas składania życzeń. Nowe technologie komunikowania się zmieniają nasze zachowania, ale kartka z życzeniami, dostarczona tradycyjnie przez listonosza z pewnością każdego nadal raduje. Kiedyś artyści oraz kolekcjonerzy w okresie świątecznym tworzyli i obdarowywali swoich znajomych własnoręcznie zrobionymi, niskonakładowymi grafikami okolicznościowymi. Kartki te, popularnie nazywane PF-kami, są oznaczone słowami POUR FÉLICITER lub w skrócie PF co można przetłumaczyć „Szczęśliwego Nowego Roku”. Oprócz obrazu graficznego karty zawierały imię i nazwisko osoby składającej życzenia oraz datę nowego roku. Często życzenia były rozwijane na odwrocie kartki. W okresie Świąt Wielkanocnych wysyłano tzw. allelujki. Karty PF prawdopodobnie po raz pierwszy wykonano w 1827 roku. Spopularyzował je hrabia Karel Chotek. Były wykonywane w Czechach, Niemczech, Austrii. W okresie międzywojennym trafiły do Polski i były tworzone przez czołowych grafików tego okresu takich jak Rudolf Mękicki, Stefan Mrożewski, Ludwik Tyrowicz czy Czesław Borowczyk. Szczytowy rozwój tej formy graficznej nastąpił w drugiej połowie XX wieku i zbiegł się z popularnością ekslibrisu. Druki PF wychodziły z pracowni najwybitniejszych grafików. Otrzymanie takiego druku okolicznościowego dowodziło szczególnej więzi pomiędzy wysyłającym (grafikiem) a osobą obdarowaną, a same kartki szybko stały się pożądanym obiektem kolekcjonerskim.

Tematyka PF-ek jest bardzo różnorodna. Znajdujemy motywy religijne, związane ze Świętami Bożego Narodzenia tj. aniołki, diabełki, gwiazdki, choinki, bombki, świeczki i wiele innych atrybutów świątecznych. Częstym motywem są krajobrazy zimowe, scenki rodzajowe, szopki lub dawne obrzędy ludowe. Nie rzadko grafik w swojej kompozycji wykorzystywał symbolikę upływu czasu, a więc pojawiał się zegar, klepsydra. Wykorzystywano motywy roślinne zwiastujące adresatowi szczęście i obfitość w kolejnym roku takie jak jemiołę czy koniczynę czterolistną. Karty Pour Féliciter były także często wykonywane na zamówienie. Wtedy, tak jak w ekslibrisie, artysta wkomponowywał do swojej grafiki motywy opisujące zamawiającego takie jak: architekturę miejsca zamieszkania, uprawiany zawód, zainteresowania, hobby. Karty często zawierały motyw satyryczny opisujący przywary nadawcy w sposób lekki i żartobliwy.

Karty świąteczne i noworoczne były wykonywane różnorodnymi technikami graficznymi, ale stosowano także kolaż, wycinankę, rysunek, techniki malarskie a nawet fotografię. Oczywiście karty wykonane technikami szlachetnymi są najcenniejsze. Na wystawie najwięcej jest prac wykonanych w technice drzeworytu, linorytu i litografii ale są i wklęsłodruki – miedzioryty i akwaforty.

W Muzeum Drukarstwa w Cieszynie, na dwóch piętrach można zobaczyć wystawę takich właśnie PF-ek. Zaprezentowane grafiki pochodzą ze zbiorów Władysława Owczarzego oraz Leszka Samińskiego.

Wystawa czynna jest do 4 stycznia, w godzinach pracy muzeum.

Zdjęcia: Michał Cichy

google_news