Wydawać się może, że każdy rower jest zbliżony do siebie funkcjonalnością czy konstrukcją. Otóż różnice pomiędzy poszczególnymi typami rowerów są wręcz ogromne. Poznaj poszczególne typy rowerów i ich cechy.
Rower z natury służy jako środek lokomocji, ale czy tylko do tego? Otóż nie. Rower jest także świetnym narzędziem do wycieczek, zwiedzania, dbania o własną kondycję czy spełniania pasji jazdy po górach. Jednak, aby wybrać najlepszy typ roweru według określonego celu i charakteru jazdy, należy poznać poszczególne rodzaje jednośladów. Do wyboru klient ma zawsze szeroką gamę rowerów górskich, rowerów MTB, krosowych, miejskich czy turystycznych. Czym różnią się poszczególne typy rowerów i gdzie się sprawdzą?
Rowery górskie oraz rowery trekkingowe
Rowery górskie czy MTB są to charakterystyczne rowery o zwartej i silnej budowie. Mają grubsze opony o bardzo solidnym bieżniku. Usztywniana rama pozwala na bezpieczne kierowanie rowerem na krętych i szybkich zjazdach. Do tego są wykonane często z lekkich stopów typu aluminium czy włókno węglowe. Posiadają również amortyzatory przednie, a często także tylne, które łagodzą silne uderzenie na wyboistej drodze. Amortyzatory nie tylko odciążają ręce, ale także zwiększają bezpieczeństwo jazdy przez pochłanianie impetu uderzenia kołem w przeszkodę typu kamień czy zagłębiona nawierzchnia.
Rowery trekkingowe to połączenie roweru górskiego i roweru szosowego. Mają zbliżoną konstrukcję, jednak nie mają tak agresywnych bieżników czy szerokich opon, jak typowe „górale” wyścigowe. Dzięki temu opór toczenia kół na szosie jest znacznie mniejszych niż w rowerach górski, a jazda mniej wymagająca dla mięśni. Świetnie sprawdzają się w cyklu mieszanym jazdy – góry/szosa.
Rower szosowy dla miłośników prędkości
Jest to typ roweru przeznaczony na długie eskapady na utwardzanych nawierzchniach. W przeciwieństwie do rowerów górskich ma duże i wąskie opony, które są również gładkie. Pozwalają na rozwijanie dużych prędkości przez silne sprężenie powietrza w kołach. Geometria ramy jest również inna, ponieważ sylwetka użytkownika jest nieco bardziej pochylona. Bardziej aerodynamiczna pozycja także zwiększa znacznie prędkość jazdy. Charakterystyczna bywa również kierownica w tego typu rowerze przez wygląd „baranka”. Odpowiednie zagięcia umożliwiają przyjęcie pochylonej i aerodynamicznej sylwetki. Rower szosowy wprawdzie nie zapewnia komfortowej sylwetki, ale za to jest bardzo szybki i dynamiczny.
Rower turystyczny i rower miejski
Są to najbardziej charakterystyczne i klasyczne rowery. Mają charakterystyczną ramę prowadzoną od kierownicy w dół, aż po dolną część siedziska. Takie pochylenie zdecydowanie umożliwia łatwe wchodzenie na rower i schodzenie z niego. Klasyczna, wygięta i przybliżona do użytkownika kierownica umożliwia zajęcie wyprostowanej sylwetki w czasie jazdy. Dodatkowo takie rowery turystyczne mogą mieć przerzutkę wbudowaną w tylną piastę umożliwiającą zmianę biegu w trakcie postoju. Charakterystyczne dla tych rowerów są również dodatki typu koszyk, błotniki czy bagażnik.
Tylko z pozoru jest łatwy wybór odpowiedniego roweru. Należy pamiętać, że różnice konstrukcyjne są olbrzymie i służą określonemu celowi. Zanim wybierzemy rower górski, crossowy, szosowy czy miejski, sprawdźmy jego charakterystykę i przeznaczenie, kierując się swoim celem zakupu.
Dirt, trial, street trial, trail, enduro, stunt tfu, downhill, urban, XC, freeride, gravel, szosa, BMX, fatbike, treking, schabowy z ziemniaczkami po jeździe.
Ale pamiętajcie stunt tylko napisałem ale wiem że jest be i fuj fuj
Gravel, enduro, downhill, freeride, trail, trial, street, bmx, slopestyle/dirt, fatbike, XC i pewnie jeszcze coś
Ostre koło
Najgorzej.
wiec tak, to nie wszystkie typy rowerow bo jeszcze sa: trail, street trail, dirt, enduro i jeszcze sa jakies tylko ze mi sie niechce wymiwniac pozdrawiam c: